Vragen Over Suriname

Beste Mensen,

Ik ben klaar met mijn middelbare school en wil over niet al te lange tijd naar Suriname vertrekken om daar vervolgens een aantal maanden te verblijven.
Ik heb er al een woning weten te regelen waar ik geen huur over hoef te betalen. Dat is natuurlijk erg mooi meegenomen, maar ik moet wel weten wat ik daar op een dag aan dingen als eten en drinken ga uitgeven.
Een ander punt is het vinden van werk. Is het vinden van werk (voor een 19-jarige) heel lastig? En wat verdien je daar?
Ik heb uiteraard nog veel meer vragen, maar dit zijn mijn voornaamste dus laat ik het hierbij…

Daniël

Dag Daniel,

wat leuk dat je naar Suriname gaat!

Wat voor baantje zou je precies willen? De salarissen liggen erg laag, 200 euro per maand is een goed salaris!

Over het algemeen is Suriname goedkoop voor Europeanen. Voor zo’n vijf euro ga je uitgebreid uit eten, dit is vaak goedkoper als boodschappen doen en zelf koken. Ook uitgaan is in vergelijking met NL érg goedkoop, zowel de entree (meestal rond de drie euro) als drankjes.

Heb je trouwens foto’s gezien van de woning waar je zult verblijven en weet je waar het gelegen is? Ik adviseer je hierover genoeg informatie te verzamelen om teleurstellingen te voorkomen.

Laat het me weten als je nog vragen hebt!

Groetjes,
Diana

Dankje voor je reactie diana. Over dat huis hoef ik me geen zorgen te maken. Het is van een kennis van mijn ouders die ze daar hebben leren kennen en zelf gewoon in NL woont. Maar ze heeft daar een huis waar ze regelmatig nog naartoe gaat. Als vriendendienst hoef ik er dus geen huur voor te betalen. Ze vertelde me wel dat het huis een half uur met de bus van het centrum van paramaribo ligt, is het dus handig een brommertje aan te schaffen, en zo ja, moet ik dat daar kopen of meenemen uit NL? (enig idee wat goedkoper is?)
Wat voor een baantje…ik heb eigenlijk geen idee, heb je enig idee hoe de banenmarkt daar is??

Alvast bedankt,

daniël

Een half uur vanuit de stad is wel ver hoor! Waar is het precies?

Ik zou iniedergeval geen hele mooie brommer meenemen vanuit NL, die is binnen no time gestolen. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat daar kopen goedkoper is.

In welke sector zou je willen/ kunnen werken? Ikzelf heb een baantje geregeld vanuit Nederland zodat ik niet met onzekerheid daarheen hoefde te gaan.

Gr. Diana

Zit aan de Asraweg, kon ik zelf niet vinden op de kaart. Khad de eigenares opgebeld en ze zei dat het een kleine straat is. Het is een zijstraat van de Kwattaweg, ergens bij de 4e en 5e rijweg.
Hoe heb jij dat werk gevonden dan en wat was het voor werk?

Dat is best ver van het centrum, op onderstaande link staat een kaart en in C3 is de Tweede Rijweg aangegeven.

http://www.suriname.nu/101alg/paramaribo01.html

Ik heb de communicatie gedaan bij een culturele instelling. Via via ben ik aan het contact gekomen en de sollicitatiegesprekken zijn in NL gevoerd.

hoe zit het eigenlijk met geld opnemen? kan ik met mijn postbank-pasje geld trekken?

Met je pas van de Postbank met Maestro-logo kan je pinnen bij alle RBTT-banken!