Wij willen 2 januari naar Mexico verhuizen. We gaan dan voor een half jaar, naar Peurto Vallarta. In die tijd willen we een huisje kopen en gaan dan terug naar nederland voor 1 maand. Daarna willen we weer voor een half jaar komen en gaan dan weer een maand terug. Daarna willen we komen telkens voor 10 maanden. En dan 2 maanden in Nederland op vakantie. Waar kan ik het makkelijkst mijn toeristen visa laten verlengen tot 180 dagen. Is dit op het vliegveld van Mexico-City of gewoon in Peurto Vallarta (en bij wie). En als we een huis hebben gekocht wat komt er boven de aankoopprijs bij aan belasting e.d. moet ik dan gaan denken in procenten en ja hoeveel. Heeft iemand antwoord op deze vragen. Alvast bedankt en met vriendelijke groet Gerard en Dini
Vreemd dat jullie steeds heen en weer gaan reizen. Wat soort werk doen jullie? Of zijn jullie gepensioneerd?
Ald je een huisje wil kopen, ga dan langs bij een notaris in P.V… Klinkt logisch, maar het niet doen zou zonde zijn. Hij zal je uitleggen wat de extra kosten zijn (ik dacht minder dan 10%) en hij zal ook instaan voor de opmaak van de akte. Hij moet ook wettelijk onderzoeken of jullie als buitenlanders een woning mogen kopen. Ja, mogen. Neem in elk geval voldoende officiele papieren mee met apostilles.
Het verlengen van de verblijfsduur gebeurt op het Instituto Nacional De Migracion. In elke belangrijke stad hebben zij een kantoor. Wacht niet tot de laatste dag om een verlenging aan te vragen.
Ik wil jullie niet teleurstellen maar om als buitenlanders hier in mexico iets te kunnen bezitten is heel moeilijk als dat aan de kust is.
Artikel 27 regelt het grondbezit. Grondbezit, vooral door buitenlanders, is aan strenge voorwaarden onderhevig. Zo mag niemand grond aan de kust bezitten.
Ik geloof dat het zelfs niet mogelijk is om binnen een straal van 50 km van de kust en 100 km van een landgrens iets te bezitten.
Indien jullie mexicaanse vrienden hebben ofzo is het altijd mogelijk om iets op hun naam te kopen.
En wat betreft de verlenging ga inderdaad ruim op tijd, hier in playa del carmen sta je zo een paar uur in de rij te wachten eer je aan de beurt bent en om dan vervolgens te horen kom over 15 werkdagen maar weer eens terug hopende dat het dan geregeld is (natuurlijk weer die lange wachtrij ) Ook zal ik als ik jullie was de optie overwegen om een FM3 aan te vragen heleboel regeltjes zijn daar aan verbonden maar misschien is het een optie voor jullie maar het is nog een beetje onduidelijk wat de reden is van jullie verblijf hier in mexico overwinteren of iets dergelijks?
Groetjes vanuit Mexico.
Patrick
Patrick,
Goede post. Is inderdaad waar. Is een heel gedoe om iets aan de kust te kopen. Indien niet aan de kust is het geen probleem. Ik heb hier een huisje gekocht en betaalde ongeveer 3,7 % extra aan de notaris. Zeker een notaris in handen nemen. En zijn heel wat papieren die de verkoper moet verstrekken. Een van die papier is het eigendoms bewijs en verder een papiertje dat het huis geen schulden heeft. Komt vaak genoeg voor dat mensen een huis kopen van iemand die geen eigenaar is of dat het huis eindeloze schulden heeft op dat de jaarlijkse belasting nooit betaald is.
Dit probleem los je op door een notaris in dienst te nemen.
Wouter
Zeer goede info CRAZYPAT wat betreft de aankoop van een huis ,als
buitenlander, binnen een straal van 50 km vanaf de kustlijn en 100 km vanaf de Yankee-border ! Anderzijds is het wél zo, dat je aan de
kust tóch iets kunt kopen, als je een ‘‘Mexicaanse’’ bank als fideï-commissaris neemt, maar dit drijft natuurlijk de aankoopprijs de
hoogte in. In het Spaans noemt men dit ‘‘fideicomisario’’. Deze
garantiestelling ten gunste van ‘‘La Santa Patria Mexicana’’ is dan
in handen van een bank, die in Mexico gevestigd is maar…in
buitenlandse handen is…! Ik zie hier de logica niet van in, maar kom… DIT is México ! ALLE banken in Mexico zijn vreemd bezit !
***A.u.b. neem ook stééds een Notaris als raadsman, betaal NOOIT ***
direct een voorschot aan een Mexicaanse ‘‘eigenaar’’ en wees
NEVER… NEVER zo dom om iets op naam te zetten van een
‘‘Mexicaanse relatie of amigo’’ …Pancho Villa todavía está en vida !
Emilio-of-Mexico weet er van mee te praten : heb zelf een huis aan
de kust maar dit staat op naam van mijn Mexicaanse ECHTGENOTE !
Boterbriefjes (huwelijksakten) zijn ook in Mexico een vorm van
garantie, zeker als je aandeel in het huis duidelijk omschreven is
in de aankoopakte van de gemeenschappelijke woonst !
Emilio el Flamenco.