Huis kopen in playa del carmen

Wij zouden een huis willen kopen in playa del carmen.
Weet iemand hoe we daaraan moeten beginnen ?
We weten wel al welk huis (het huis is nu eigendom van een mexicaanse kennis van ons), het huis is dus wel gelegen in het beperkingsgebied denken we. Het huis is gelegen in pdc, op twee blokken van het strand af (tsn av 10 en 15).
Moeten we hier een notaris nemen ? Kan iemand ons verder helpen ?
Alvast bedankt !

Zover ik weet kan je een huis bezitten in een beperkings gebeid voor 100 jaar. Daarna wordt het weer van de overheid. Ik heb ook een huis gekocht maar in Guadalajara wat geen enkel probleem was. Je moet wel naar een notaris stappen voor het regelen van de papieren en je moet zover ik weet een FM3 hebben wat een soort visa is. Wat je zou kunnen doen is de Nederlandse ambasade in Mexico city kunnen bellen. Deze hebben mij altijd goed geholpen en spreken ook gewoon nederlands.

Groeten

Wouter

1 like

Hier in Mexico is er een regel dat een buitenlander geen grond of een huis kan bezitten binnen een straal van 100 km vanaf de kust en 50 km van een landgrens. Er zijn wel twee andere opties waardoor het indirect wel kan en dat is via een bank of een soort NV oprichten maar daar kan je kennis dan over informeren. Weet alleen dat je als niet mexicaan niet zomaar een huis kunt kopen hier in Playa. Wstut jij had de mazzel dat je buiten deze grensen iets kocht.
Mischien tot ziens hier in het altijd zonnige Playa.
Patrick

wij hebben een mexicaanse corporation opgericht en hebben ons huis aan zee in die corporation gestopt.

Beste Annemarie,

Ik ben o.a. makelaar hier op Cozumel.
Ik hoop dat jullie ook daadwerkelijk een bedrijf gaan openen.
Indien jullie de corporatie alleen op papier hebben opgericht en er geen echt corporatie is, kun je toch lelijk in de problemen komen.
Ik weet dat deze oplossing vaak wordt geadviseerd door advokaten en wellicht zal het de eerste paar jaar lukken om je huis in de vorm van een corporatie te laten lopen, maar als je na een paar jaar geen omzetten/kosten etc aan hacienda (belastingdienst) kan laten zien dan wordt het lastig.

Indien jullie daadwerkelijk een bedrijf starten, wens ik je alle succes!!
Wat zijn jullie van plan om te gaan doen?

Hoi Karen,
We hebben een werkende corporation! We kopen huizen aan zee die we opknappen en weer verkopen. We hebben een accountant. Momenteel hebben we 7 mexicanen voor ons werken die het huis voor ons renoveren, onder toezicht van mijn man uiteraard. We hebben hiervoor al veel in onroerend goed gedaan in Europa en 7 jaar in Florida.

Wat ik hier veel hoor is mensen die een corporatie oprichten en hem dan gelijk “laten slapen” dan hoeven ze niet elke maand aangifte te doen.

Wij hebben dus een werkende corporatie en betalen ook social security voor de mensen die hier werken.

groetjes
Annemarie

Ik weet niet hoelang deze mensen voor jullie blijven werken maar hou een beetje bij hoelang en welke dagen zij voor jullie bezig zijn omdat officieel bij beeindiging van het dienstverband ze recht hebben op een vergoeding in verhouding tot het aantal gewerkte dagen en rond de kerst krijgen ze twee weken salaris extra misschien dat jullie dit al wisten maar dacht geef toch even de hint. :slight_smile: En laat de mensen tekenen voor het ontvangen salaris je hebt zo een proces aan je broek, personeel is hier heel erg beschermt maar als je alles goed op papier hebt kan er weinig gebeuren. Oh ja dat regeltje onder toezicht van mijn man is een hele goeie :slight_smile: vooral blijven doen want dan gebeurt er het meest hier is het vaak verstandig om op project basis te werken en niet per uur loon maar ja nogmaals misschien alles wel bekend. Succes met alles.

lol…het is wel grappig als mijn man even wegloopt, dan stopt al het geluid van hamers. als die eraan komt gaan ze weer aan het werk. het is wel zwaar werk dus zo mogen best af en toe een pauze nemen, daarbij zorgen we dat ze eten en drinken hebben, en vrijdag drinken we met z’n allen een biertje. We hebben ze een contract gegeven voor de tijd dat we denken nodig te hebben om dit huis te verbouwen. daarna krijgen ze weer een nieuw contract voor een ander huis. we laten ze elke week tekenen voor het loon dat ze die week hebben ontvangen. van die 2 weken salaris rond de kerst wist ik niet. ik weet dat werknemers erg beschermd zijn in Mexico.

tot nu toe hebben we het erg naar ons zin. veel meer relaxed dan in Nederland.
alleen moeten we nog wel wennen aan het lange wachten en al het papierwerk.

Dat laten slapen van een BV en andere Sociedades is al geruime tijd voorbij. Zeg dat even tegen die “mensen”.

Elke contribuyente is verplicht om maandelijks zijn federale declaraties en informatiebulletins op te geven (Er zijn een aantal uitzonderingen). Ook al zijn er geen activiteiten. Vroeger was dit anders. Daarnaast heffen de meeste “estados” ook bepaalde belastingen.

Indien je je boekhouding in orde wilt houden is het een ingewikkelde business en raad ik je aan zeer deskundig en betrouwbaar advies op te zoeken. Een boekhouder is niet genoeg indien je een bedrijf van enige omvang gaat runnen. Ondanks professionele hulp is het verstandig elke 3 maanden zelf langs de SAT, belastingsdienst, te gaan en een “estado de cuenta” op te vragen van je fiscale register(s).

Je kunt als bedrijf enkele jaren functioneren zonder ook maar een probleem met SAT, en met het idee leven dat je boekhouding op orde is, tot dat er op je deur geklopt wordt… .

Ook de Imms (social security) heeft zo zijn regels. Vooral in de bouw zijn er speciale regels.

Joep

Vander schreef: Indien je je boekhouding in orde wilt houden is het een ingewikkelde business en raad ik je aan zeer deskundig en betrouwbaar advies op te zoeken. Een boekhouder is niet genoeg indien je een bedrijf van enige omvang gaat runnen. Ondanks professionele hulp is het verstandig elke 3 maanden zelf langs de SAT, belastingsdienst, te gaan en een “estado de cuenta” op te vragen van je fiscale register(s).

Ik begrijp niet helemaal ik heb een accountantskantoor die mijn administratie verwerkt.
Wat wordt verstaan onder een bedrijf van “enige omvang”? Heb toch in diverse werelddelen een bedrijf gehad. 7 jaar in Florida in Nederland, Belgie en nu Mexico. Maar heb dat toch nog niet meegemaakt dat ik zelf elke 3 maanden naar de belastingdienst moet gaan ? Om mijn accountant te controleren of hij zijn werk (goed) heeft gedaan?

Eerst en vooral : Je moet natuurlijk niets. Het is een ongevraagd advies van iemand die door schade en schande wijs is geworden.
Ook al heb je een “accountant” in de hand dan zou je bij wijze van double check het eerste jaar een oogje in het zeil kunnen houden en zelf langs gaan bij de SAT. Dit is een werkje van 30 minuten, gaat op afspraak.

Nou van enige omvang zou ik verstaan een maandelijkse facturering van honderduizend pesos of meer.

Mexico is geen Florida en nog minder Europa. Quintana Roo is geen Nuevo Leon of Mexico DF.

Joep

Het is inderdaad wat Vander zegt verstandig om zelf even zo nu en dan te controleren of alles nog klopt. Je zult niet de eerste zijn in Mexico die alles aan een boekhouder overlaat en uiteindelijk blijkt dat deze het werk niet (goed) doet. Echter jij bent wel verantwoordelijk voor de cijfers en kan dan ook in het extreme geval in de gevangenis komen als het echt een grote rotzooi blijkt.

vander schreef:

Eerst en vooral : Je moet natuurlijk niets. Het is een ongevraagd advies van iemand die door schade en schande wijs is geworden.
Ook al heb je een “accountant” in de hand dan zou je bij wijze van double check het eerste jaar een oogje in het zeil kunnen houden en zelf langs gaan bij de SAT. Dit is een werkje van 30 minuten, gaat op afspraak.

Nou van enige omvang zou ik verstaan een maandelijkse facturering van honderduizend pesos of meer.

Mexico is geen Florida en nog minder Europa. Quintana Roo is geen Nuevo Leon of Mexico DF.

Het punt is dat ik al 30 jaar bedrijven heb gehad. Overal ter wereld kan een accountant er een boeltje van maken. Of ik nu in Mexico ben of in Florida of in Europa of Quintana Roo enz. enz.
Het komt erop neer dat ik dus mijn accountant zou moeten controleren. Heer eerste jaar en dan niet meer?

Door schade en schande wijs geworden: gaarne uitleg. Wat voor problemen heeft u gehad in Mexico?

Ik heb uitgelegd dat wij huizen opknappen en verkopen. Dat gaat per project dus het eerste project loopt af binnen 3 maanden dan moet een huis nog verkocht gaan worden. Dus de eerste 3-4 maanden hebben wij alleen maar kosten, materiaal, personeel enz.

Mijn indruk van Mexico qua corruptie is niet zo best, onze container kwam aan en is al die tijd gevolgd door de plaatselijke politie. Toen ze 30 minuten nadien de container in positie om hem te lossen, zei de politie dat het niet mocht. Toen zei de chauffeur dat ze voor 100 pesos weg zouden gaan. Inderdaad toen ik ze 100 pesos gaf, gingen ze weg.

Mijn advokaat heeft mijzelf verteld (ga mij nu niet aanvallen hierop !!!) dat mensen met hoge belastingaanslagen die afkopen. Weet niet wat er waar van is. Maar zelf wil ik zo eerlijk mogelijk zaken doen. Alleen ik spreek haast geen Spaans alleen een paar woorden dus een gesprek met de belastingdienst zal ik met een tolk moeten doen. Ik ga wel navragen bij Amerikanen die hier een bedrijf hebben wat hun persoonlijke ervaringen zijn

Bedankt voor de info

Er zitten in Mexico geen of heel weinig kapitaalkrachtige personen voor in de gevangenis. Dat kan een geruststelling zijn. Problemen met de SAT zijn vooral lastig. Als ze gemerkt hebben dat het fiscaal niet goed zit kom je nooit meer van ze af. Het Mexicaanse fiscale regime is verwarrend, oneerlijk en onlogisch. (waar niet).
De huizenbussiness is weer een ander verhaal. Volgens mij is het daarbij vooral belangrijk dat je een goede notaris hebt want die bepaald wat je huizen waard zijn. Als je een kundig fiscaal team kan samenstellen zal dat je uiteindelijk heel veel geld en problemen besparen. Volgens mij spreken die allemaal wel wat Engels.

Zo eens rondvragen kan ook heel nuttig zijn denk ik.