Goede informatie over emigreren Mexico

Ik lees heel veel informatie over emigreren en aan het werk gaan in Mexico.
Wat ik eigenlijk nog een beetje mis “of ik heb niet goed gekeken” is echt goede informatie over het beginnen van je eigen onderneming.
Wij zijn nu meerdere keren naar Playa geweest en zijn er zeker van dat er een toekomst voor ons te vinden is.
De Mexicanen weten het leven nog te respecteren, kunnen we hier nog wat van leren.
Zou graag van iemand informatie willen hebben waar je naar toe moet om je bedrijf te laten registreren en wat voor papieren je nodig hebt om een zaak te beginnen, ik ga ervan uit dat het net zo makkelijk moet zijn als in Nederland.
Ben al negen jaar ondernemer en ben niet van plan dit nog negen jaar in Nederland te doen.
Met name ook graag informatie over bouw bedrijven rondom Playa del Carmen.

Gracias,

Mis de zon:zon02:

Is erg afhankelijk per gemeente waar je de onderneming wilt opzetten. Elke gemeente heeft zo zijn eigen regels voor ieder soort onderneming.
Maar vaak is het niet meer dan wat papierwerk en aantal eisen waaraan je onderneming moet voldoen. Voordat je een ruimte gaat huren moet je bij de gemeente wel controleren of “uso del suelo” van die ruimte geschikt is voor je soort onderneming. Als dit zo is dan staat er in principe bijna niets meer in de weg om je zaak daar te openen.
Wat je ook waarschijnlijk mogelijk zult hebben is dat je je inschrijft bij de belastingdienst. (Maar dit is ook gemeenteafhankelijk)
Verblijfsvergunning moet je al wel hebben, hier zullen ze zeer waarschijnlijk wel om vragen.

Goed, niet veel maar toch wat info.
Kan iemand me misschien vertellen hoe de gang van zaken is in playa, merk dat ze een behoefte hebben aan bepaalde restaurants, hoe en wat zijn de regels voor restaurants in Playa?

Verder zou het fijn zijn als iemand contacten heeft in de bouwwereld, ik heb hier al 9 jaar een stukadoors en afbouw bedrijf voor bekend Nederland, heb gemerkt dat de kwaliteits eisen niet zo heel hoog zijn in Mexico, dit creeerd juist wel weer de mexicaanse sfeer, maar merk dat het nog een stuk beter kan, ben nu al op een paar lokaties geweest en het laat soms nog wat te wensen over. Dus ideen alom,maar ja,knopen doorhakken is wel zo moeilijk.
Bedankt zover.

Ik zou je adviseren in de bouw door te gaan. Naar mijn idee is de kans van slagen voor een bouwbedrijf hier in Mexico vele malen groter dan een restaurant/bar. Je kunt zelfs stellen dat een bouwbedrijf niet kan mislukken indien je er serieus je schouders onderzet.

Een restaurant/bar vereist een flinke investering wil je je een beetje onderscheiden in een toeristenplaats. Bovendien krijg je te maken met allerlei vergunningen in de horeca (alcohol, veiligheid, gezondheid) die de start van je restaurant/bar sterk kunnen vertragen of zelfs onmogelijk maken, ook eventueel nadat je zelfs al enkele maanden gedraaid hebt.
Ook moet je een goede lokatie hebben, je kunt het pand aan de kust niet direct op je naam zetten als buitenlander, je bent volledig afhankelijk van het toerisme etc etc Als eigenaar van een horeca onderneming sta je al gauw in de “picture” wat zeker niet aan te raden is hier in Mexico.

Dit alles in tegenstelling tot een bouwonderneming, daarmee zou je, low profile, al kunnen aanvangen met werkzaamheden voordat je bedrijf officieel is opgericht en na verloop van tijd kun je uitbreiden als het je bevalt in Mexico .

Joep

Dank je Joep, zag zelf ook wel een hoop mogelijkheden in de bouwwereld, alhoewel er volgens mij niet genoeg word ingesprongen met diversiteit in restaurants, ken jij iemand of weet jij misschien hoe de prijzen van de bouw daar gemiddeld liggen? Is hier net als bij ons een standaard tabel voor of doen de mexicanen maar wat?

Patrick

In de particuliere sector worden naar weten geen tabellen gehanteerd . In publieke sector zijn er wel voorwaarden maar die worden vaak per project vastgesteld, dus zeker niet landelijk. Over het algemeen doen ze maar wat hier… , echter er bestaan ook hier mega-bouwbedrijven die heel goed georganiseerd zijn. Doordat er gebrekkige wettelijke afspraken zijn, zijn de prijzen ook heel verschillend.

En je hebt het over Playa del Carmen dan kan ik je vertellen dat het de duurste gemeente / stad is om iets te laten bouwen. Qua manuren en materialen alles kost hier bijna dubbel zo duur als elders. Maar er zijn hier lijsten waar prijzen op staan voor alles wat er gebouwd of gedaan moet worden en ook hier wordt vaak van afgeweken het enigste voordeel is dat je een idee hebt wat het ongeveer zou moeten kosten.
Het probleem hier is ook dat als je iemand in huurt er verschillende problemen te verwachten zijn zoals: of ze komen na een aantal dagen niet meer, of ze leveren werk af wat om te janken is, of ze willen halverwege in ene meer geld en ga zo maar door.
In het begin ben ik begonnen om mensen in te huren maar op een gegeven moment heb ik gezegd stop hier maar mee ik doe alles zelf wel dus vanaf toen ben ik tegelzetter, loodgieter, electricien, timmerman, schilder en kozijnen/ ramen bouwer geworden. Op het constructie werk na doe ik lekker alles zelf en denk morgen weer een dag :slight_smile:
Als je een soort bouwbedrijf wilt beginnen en je wilt personeel in dienst nemen is het belangrijkste wat je elke dag en bijna de gehele dag door moet doen: “controleren” En je zal je eigen moeten bewijzen ik bedoel daarmee er zijn zoveel personen die in de bouwwereld zitten en daardoor worden de prijzen die je kan vragen beduidend lager maar als je een knap stukje werk afleverd en stipt bent heeft dat al heel veel voordeel.
Succes met wat je gaat doen.

Thanks crazypat, ik begrijp dat je zelf dus ook aan het bouwen bent.
Leuk zeg, word het al wat, ik hoop voor je dat je de juiste mensen nog kan benaderen want ik weet dat als je alles zelf moet doen je heel erg veel werk te doen hebt.
Ik heb hier een stukadoors/schildersbedrijf en heb verschillende mensen in dienst, mijn werk hier is dus ook controleren, regelen en werk binnen halen.
Dit loopt te goed hier waardoor ik het heel erg druk heb, ook in deze tijd.
Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat ik wel heel goed zou kunnen scoren in en rondom playa, mijn bedrijf staat bekend om de hoogwaardige afwerking en de zeer stabiele structuur.
Het enigste probleem waar ik tegen aan zou kunnen lopen is dat ik niet genoeg werk binnen zou krijgen, hier heb ik een netwerk van mensen, die zal ik daar nog op moeten bouwen.
Maar als ik hoor hoe de manier van werken is in mexico dan zal ook dat niet zo’n probleem zijn. Heb je niet wat foto’s van wat je aan het bouwen bent, ben erg nieuwsgierig. En kom je zelf ook uit de bouw of ben je begonnen met bouwen in mexico?
Wens je veel bouwsucces…

Groetjes Patrick

Hoi hou er wel rekening mee dat de manier van bouwen hier anders gaat als in nederland als voorbeeld een stucadoor, om een muur vlak te maken en af te werken gebruiken ze eerst een laag cement om het geheel vlak te maken (mezcla) en daar gaat dan als afwerking een laag (masilla) overheen om het af te werken, bij de low budget constructies wordt die laaste laag niet gebruikt. De vele “makkelijke” producten die in Nederland verkrijgbaar zijn zoals pleister, waar vaak behoorlijke diktes mee te halen zijn, zijn hier jammer genoeg niet verkrijgbaar. En wat mijn eigen projecten betreft ben ik inderdaad iedere dag lekker bezig, eergister was ik loodgieter (afvoer en water aanleggen) en gister was ik timmerman (deuren en kozijnen) mijn eigen huis is gelukkig zo goed als klaar met zes badkamers en niet 1 zoals in nederland, ieder moet toch zijn eigen badkamer hebben toch… hahahaha

Groetjes (ook een) Patrick.

Hallo Crazypat,

Wat verdient vandaag de dag een “albañil” en/of " maestro" in Playa del Carmen ? Hoe ligt de prijs van een “bulto de cemento” ?

Joep

In PDC weet ik het niet maar een albañil verdient op Cozumel niet meer dan 100 pesos per dag (van 12 uur werk)

Een goede maestro hier kost je ongeveer 2600 pesos voor een week dat is ongeveer 50 werkuren per week 5 en een halve dag en de prijs van een zak cement is hier zo rond de 100 pesos.
Nu ben ik wel benieuwd wat het bij jullie zo ongeveer moet kosten.

En karin 100 pesos voor een dag van 12 uur is wel heel erg weinig voor een maestro, voor een hulpje (een goedkope) betaal je ongeveer 1200 / 1300 pesos per week wat al neerkomt op zo’n 200 per dag van 10 uur - 1 uur schaft.
Maar ja ik zei dan ook al dat playa heel erg duur is in uurloon en materialen maar dat er zo’n groot verschil al in zit met ons buur eiland.
Op uurloon laten werken is meestal niet echt gunstig ivm als je niet controleert ze niet veel uitvoeren op een dag vandaar dat je meestal per meters of onderdeel betaald.

En Karin wanneer kom je eens een bakkie halen hier in het zonnige playa?:slight_smile:

Hier in Queretaro wordt ook tussen de 200 en 300 pesos per dag betaald in de bouw, 200 pesos voor “sjouwers - chalanes” en ongeveer 330-350 pesos per dag voor een “oficial-albañil”. "Maestros de las obras "verdienen nog veel meer. Cement gaat, afhankelijk van merk, vanaf ongeveer 105 pesos per “bulto de 50 kg”. Dus ongeveer dezelfde prijzen als PdC.

Voor $100 pesos per dag kun je eigenlijk geen goed personeel vinden; Wat informele loslopende jongelui en gozers die overal uitgeknikkerd zijn.

Joep

En Karin wanneer kom je eens een bakkie halen hier in het zonnige playa?:slight_smile:
[/quote]

Ik denk dat ik vrijdag weer eens de ferry neem om te gaan shoppen voor de spullen die we hier op het eiland echt niet kunnen krijgen.
Ik probeer dat altijd een beetje uit te stellen, omdat ik PDC erg druk vind. Maar voor een bakkie, kan ik altijd een uitzondering maken.
Misschien wil je mij je tel mailen op [EMAIL=“info@divechoicemexico.nl”]info@divechoicemexico.nl en dan doen we zeker een bakkie!!!

Ik ben ook weer aan het verbouwen in mijn huis. Doe niets zelf maar huur een contracter in en betaal per project en niet per uur. Werkt voor mij wel aardig. Betaald wat meer maar heb niet het gezeur dat ze niet op komen dagen. Daar maakt de aannemer zich druk over.

Wouter

hay heb jij veel werk ? Ik zou graag in cancun willen wonen.
En ik ben heel handig. Zelf heb ik redelijk werk.
ik ben stoffeerder. en heb nu vier projekten hier in mexico gedaan.
maar heb het zelfde probleem met de mexicaanen als jij.
werk nu aleen. maar dat is zwaar en zaai. meschien kunnen we eens kenis maken. :dag: