Hiya Melanie,
Sinds eind maart 2006 woon ik in Hampshire en heb het erg naar mijn zin.
Mijn vriend heeft ook de Britste nationaliteit en is een paar maanden eerder gegaan. Ik ben heb dus (met de katten) gewoon gevolgd.
Hieronder schrijf ik een paar tips over mijn bevindingen in het bureaucratiche Engeland.
Wat je mee moet nemen vanuit Nederland:
[ul]
[li]Geboortebewijs[/li][li]Bewijs van goed gedrag[/ul]Beide verkrijgbaar bij de gemeente waar je woont en heb je nodig als je gaat solliciteren[/li]
Woonruimte
Beste website is www.rightmove.co.uk
Of informeer bij lokale estate agents of het prikbord in de supermark en de Newsagents (winkelt op de hoekm waar ze kranten, magazine’s en eerste levensbehoefte verkopen). Het krijgen van een Council huis is bijna onmogelijk wil je hiervoor in aanmerking komen huur dan een kamer bij iemand waar je een badkamer en keuken moet delen, wordt snel zwanger en op die manier loopt je punten totaal snel op om in aanmerking te komen. Het is echter geen garantie en je krijgt een woning toegewezen die je niet kan weigeren. Het kan goed zijn dat het 5 dorpen verderop is van waar je wil wonen. Echter peroonlijk vind ik dat het de verkeerde keus is om zwanger proberen te worden om een huis te krijgen!!!
Nodig voor een bankrekening en een National Insurance Number:
[ul]
[li]Bewijs waar je woont[/ul]Een Utillity Bill met je naam erop of een Utillity Bill + copy paspoort van de hoofdbewoners van het adres met een brief erbij waar de hoofdbewoners bevestigen dat jij op het adres woont.[/li][ul]
[li]Paspoort[/li][li]Geboortebewijs (voor. n.i. number)[/li][li]Engelse bankrekening overzicht (voor n.i. number)[/li][li]Werkcontract en payslip of bewijs dat je werkzoekende bent (aanmelden bij job centre) of een brief van de school waar je gaat studeren en een Tudent ID card voor n.i. number) zie ook www.jobcentreplus.gov.uk[/li][li]Elke extra brief die je hebt met je naam en adres erop zou ik ook meenmenen[/ul] [/li]Bankrekening
Het openen van een bankrekening bleek erg lastig omdat ik nog geen werk had maar ik heb aangehouden en uitgelegd dat ik het nodig had voor het aanvragen van een n.i. number en voor als ik ging solliciteren. Het is uiteindelijk gelukt om een basic account te openen waar mee ik alleen bij de beteffende bank kon pinnen. Inmiddels heb ik werk en is het omgezet naar een ‘normale’ rekening. Voor een credit card moet je wel wat meer geduld hebben omdat ze pas na een maand of 6 een credit check kunnen uitvoeren.
Mobiele telefoon abonnement
Ook hier geld dat je een paar maanden in Engeland moet wonen voordat ze een credit check kunnen uitvoeren. De bewijzen hierboven genoemt heb je ook nodig. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een pre paid en het bevalt prima, je kunt in bijna elke pub, winkel en benzine station een top up doen. Informeer wel even bij buurtgenoten e.d.d welke provider goede dekking heeft in de regio waar je gaat wonen. De verkopers in de winkel vertellen je namelijk dat het wel goed zit en dat is vaak niet het geval!
Paspoort
Mijn ouders hebben mij doopnamen en een roepnaam gegeven. De namen in mijn paspoort zijn dus anders dan mijn roepnaam. Als dit bij jou ook het geval is adviseer ik je om je eerste doopnaam te gaan gebruiken bij het aanmelden bij een estate agent, bank, n.i. number en alle andere instanties. Het is namelijk anders erg verwarrend dat je roepnaam afwijkt van je naam in je paspoort.
Referencies
Vraag je huidige werkgever of school voor een referentie in het Engels dit is erg handig als je gaat solliciteren. Hoe meer refernecies hoe beter!
Diploma
Tegenwoordig krijg je op HBO scholen soms diplomas in het Engels of je kan er om vragen. Zo niet laat je diploma dan vertalen door een beeidigd vertaalburo www.nuffic.nl Het kost je wel 75 euromaar het is het zeker waard.
Sociaal leven
Probeer een baantje te krijgen in het dorp waar je woont, of als het een stad is in de buurt waar je woont. Via mijn werk ken ik inmiddels een hoop mensen en kom altijd wel iemand tegen als ik boodschappen ga doen ect.
De pub is hier ook erg belangrijk voor het maken van sociale contacten. Zoek een leuke pub uit en wordt lid van het dart team of ga naar de quiz avond die in elke pub wel gehouden wordt, a op zaterdagmiddag voetbal kijken ect… Ga uit je werk daar wat drinken en een krantje lezen aan de bar en voor dat je het weet ken je alle locals.
Gezondheidszorg
Gelukkig heb ik nog geen arts nodig gehad maar heb me wel aangemeld bij de plaatselijke G.P. Mijn medische history had ik meegenomen uit Nederland en heb ik daar afgegeven. Het is wel in het Nederlands maar ach het is wel makkelijk dat het bij mijn huidige arts is. Ik raad je wel aan om in Nederland nog naar de tandarts gaan. Wachttijden bij een tandarts via de NHS zijn heel lang en een prive tandarts moet je zelf betalen omdat de NS het niet dekt. Via werk kan je soms extra verzekeren voor tandarts ect. Als je een bril of contactlensdrager bent raad ik je aan nog even langs de opticien te ga voor een extra bril of lenzen zodat je nog even gebruik kan maken van de vergoeding via de nederlandse ziektekostenverzekering.
Ik heb het hier erg naar mijn zin! Het leven is hier een stuk relaxter dan in de Nederlandse Randstad en ik vind de Engelse bevolking bijzonder vriendelijk en behulpzaam!
Heel veel succes en geluk!!!
En als je nog iets wil weten stuur me een mailtje!
Joos