Ik ga binnenkort verhuizen naar Bristol. Ik ben momenteel bezig me te laten registreren als verpleegkundige(hoop papier werk ) en heb dus de laatste tijd weinig gedaan aan het daadwerkelijk voorbereiden voor mijn vertrek. Ik wil praktische tips voor zaken als verzekeringen(door laten gaan in NL of niet) bankzaken (bankrekening openen etc) ziektekosten verzekeringen , rijbewijs en rijden in Engeland…(moet ik een engelse rijbewijs hebben of doet mijn europese rijbewijs het ook goed) Ik zoek tips en leuke anecdotes …ervaringen van jullie om zodoende een beeld te vormen van hoe het is om als nederlander in engeland te vestigen. Hoewel ik Nederlands ben , ben ik engelstalig opgevoed(long story) dus de taal is geen probleem.
Ik ben niet van plan om terug te keren naar NL…this is for Good!!!
Forever grateful!
Jop
Wij gaan ook naar Bristol Ik hoef mijn rijbewijs niet om te laten zetten want we gaan “maar” voor 3 jaar. Wanneer je langer gaat moet je dus wel een Engels rijbewijs hebben. Het krijgen van een bankrekening is erg moeilijk.
Misschien kun je contact opnemen met de Nederlandse Ambasade? Zij kunnen je tips en adviezen geven.
Ik woon in Salisbury (wiltshire niet ver van Bristol)
Als je helemaal zeker bent dat je hier voor altijd gaat wonen dan kun je je beter uit laten schrijven vanwege de fantastische belasting dienst.
Je hebt inderdaad geen engels rijbewijs nodig voor de eerste 3 jaar maar ik woon er al bijna 5 en ik heb nog steeds mijn nederlands rijbewijs omdat deze nog geldig is. (TIP: Als je je rijbewijs laat omzetten en je besluit naar Nederland terug te keren zoland deze geldig is kan je hem terug laten zetten)
Als je eenmaal uitgeschreven bent betekent dit ook dat je je paspoort bij de Nederlandse Ambassade in London moet verlengen aangezien je geen inwoner van Nederland meer bent. Ik heb in deze zaken al veel onderzoek gedaan aangezien ik hier al 5 jaar woon.
Verzekering: Zodra je in Engeland een vaste woonplaats, huie/flat hebt dan moet je je laten inschrijven bij de lokale Council (gemeente) dit betekent dat je council tax betaalt (helaas ook hier erg duur) en dan kun je meteen een National Insurance Number (sofi nummer) aanvragen. Dit betekent ook dat je automatisch bij de NHS bent verzekerd (National Health Service) je moet je alleen even bij een dokters praktijk laten inschrijven en dan krijg je een kaart toe gestuurd.
Je moet oppassen dat je er wel een aanvraagd, zodra je gaat werken geven ze je een NI nummer automatisch maar dit is een tijdelijke (vaak je verjaardag bijv: 27-09-80) maar met een tijdelijk nummer betaal je meer belasting.
Je moet je lokale gemeente bellen om een afspraak te maken dan krijg je een brief toegestuurd waarin staat welke papieren je mee moet nemen. (paspoort,CV!!!,Council Tax rekening)
Bristol is een gafe stad en er is veel te doen (Cribs Causeway een hele grote overdekte shopping centre) is gaaf.
Succes Allemaal,
Als jullie nog vragen hebben meel direct:
[EMAIL=“biancaepskamp@yahoo.com”]biancaepskamp@yahoo.com
Omdat wij worden uitgezonden hoeven we waarschijnlijk geen Council tax te betalen :). Wat een bruikbare info heb je gegeven!! Krijg er steeds meer zin in. Is het ook een beetje kindvriendelijk? heb een hum van 15 mnd. Lekker voorop mijn fiets
Josine,
Wat betreft met je hum voorop de fiets…dat zou ik niet doen in Bristol. Is een erg drukke stad (vaak) zónder fietspaden! Als je gaat fietsen,fiets je gewoon midden tussen de rest van het verkeer (dat redelijk hard gaat!)
Persoonlijk had ik geen problemen om een rekening te openen. Het belangrijkste is dat je een rekening hebt die op jou naam staat. (zoals een water bill of electriciteit ofzo). Ik had geluk, mijn partner woont er al een tijdje en had al een bankrekening. Hij is met mij meegegaan en we hebben nu een gezamelijke bankrekening en spaarrekening. Ik had alleen mijn paspoort en partner meegenomen.
In tegenstelling tot Nederland kent Engeland geen gemeentelijke basisadministratie. Je hoeft je dus nergens in te schrijven. Veel mensen in Bristol laten zich niet registreren bij de council en betalen dus ook geen council tax. tIP; Als je geen hoofdbewoner bent van het huis waarin je woont, schrijf je dan niet in! Dat scheelt veel in de kosten.
Verzekering; Je zegt dat je voorgoed in Eng. wil gaan wonen. Je MAG dan NIET je Nederlandse verzekering behouden. ik ben (ook al woonde ik er nog niet) naar een huisarts (GP) gegaan vlakbij het huis waar ik woon. Ik krijg een formulier (NHS) en de GP stuurt het op. Vanaf dat moment ben je verzekerd. Je krijgt over het algemeen géén pasje meer (in tegenstelling tot wat Bianca zegt).
Tandarts; via internet (google; dentist bristol) kan je zien welke tandarts bij je in de buurt zit. Tevens kan je zien welke tandartsen nog nieuwe patiënten aannemen. Dit kan een probleem worden, aangezien velen geen nieuwe patiënten aannemen. Dan kan je de NHS bellen en gaan ze voor je bemiddelen.
Huizen; je hebt de keus tussen een council huis en een particulier huis. Nadeel; voor een council huis sta je heeeel lang ingeschreven (tenzij je bepaalde problemen hebt). Voor een particulier huis krijg je vaak max. een 1jarig huurcontract wat dan steeds weer verlengd kan worden. Maar je kan dus ook elk jaar naar een ander huis moeten verhuizen. De huurprijzen liggen erg hoog (in vergelijking met nederland). Wij betalen rond de 650 pond per maand (excl.) voor een 2kamerflat.
Diploma’s; Je kunt je diploma’s laten waarderen bij de NUFFIC (75 euro). Ik heb echter de ervaring dat ze bij uitzendbureau’s niets doen met deze vertaling e.d. Veel kosten, maar weinig voordeel.
Ik zelf ga voor 3 a 4 jaar. Aangezien mijn paspoort en rijbewijs in die tijd verlopen, ga ik mijn rijbewijs zelf wél verlengen. Als je in Eng. blijft, moet je eigenlijk na 3 jaar je rijbewijs omruilen naar een Eng. rijbewijs. Je kunt ook wachten totdat je Ned.rijbewijs bijina verloopt. Laat m niet helemaal verlopen, want dan heb je een probleem!