Verhuizen naar Wales

Hallo,

Ik ga in november verhuizen naar wales. Ik ga samenwonen met mijn vriend, die daar al een huis heeft. Ik sta al op zijn energierekeningen, zodat ik een bewijs van adres heb. Dit is handig voor het allerlei zaken als bankrekening en NI-nummer volgens mij.

Maar moet ik ook een engels paspoort aanvragen, of is dit niet nodig??

gr marjanne

niet nodig als je een europeaan bent
dan kun je gewoon met een nederlands paspoort groot brittannie in

Ik heb 16 jaar in Wales gewoont met een Nederlands paspoort!
Geen probleem, je heb gewoon overal recht op, ziekenfonds etc.
Waar in Wales ga je wonen?

Na een jaar moet je wel je rijbewijs vervangen (inruilen) voor een Engels rijbewijs.

Is dat zo?? Is dat na een jaar (dus na 366+ dagen kun je dat doen) of moet je dat binnen een jaar doen?

Je kunt het eerder doen volgens mij, maar na 1 jaar (365 dagen) is een Nederlands rijbewijs iig niet meer geldig.

nee hoor, je hoeft je EU rijbewijs pas te vervangen als ie verloopt (of als je 70 jaar bent geworden)

Residents

If you have a valid community licence, this will allow you to drive in GB for the period set out below.Alternatively, you can exchange your licence for a British licence.
Provided your licence remains valid you may drive in GB:

Car, motorcycle driving licence holders (ordinary driving licence):
[ul]
[li]until aged 70 or for three years after becoming resident, whichever is the longer period[/li][/ul]

Ok, na 3 jaar pas, in plaats van 1 jaar. Er staat namelijk ‘or for three years after becoming resident’.

‘whichever is the longer period’
dus tot je 70-ste of als je 68 of ouder bent, dan 3 jaar max.

Hmm, heel vreemd. Maar ik zal het inderdaad wel verkeerd gelezen hebben.

Ik ga in november in cardiff wonen. De enige vraag die ik nog heb is of ik me direct moet uitschrijven bij de gemeente. Want ik hoor om me heen, dat ze moeilijk doen als je weer terug komt in nederland (dit ligt niet in de planning overigens :))
Is het verstandig om me niet direct uit te schrijve??

Volgens mij niet. Ze schrijven je direct weer in naar mijn mening.

Nog ff een vraag,
Waar moet ik me inschrijven in groot-britannie? Is er zoiets als een gemeentehuis?

gr marjanne

Inschrijven is niet nodig hier!

Ik denk dat dat echt een nederlands ding is, hier boeit het ze schijnbaar niet wie waar woont :smiley:

Ja en in de 2e wereld oorlog is Nederland daar ook hard op afgerekend. Het is inderdaad iets Nederlands.