1 jaar wonen en werken in Engeland

Hi!

Ik ben ervaren docent Engels en wil 1 jaar in Engeland werken als een supply-teacher. Ik zou het liefst mijn huis verhuren en me niet
uitschrijven bij de gemeente. Weten jullie of het mogelijk is?

Zijn er andere dingen die ik moet regelen als ik voor een jaar ga?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Bij 1 jaar of langer moet je je in Nederland officieel uitschrijven! Volgens mij mag je wel gewoon je huis verhuren maar je betaalt daar wel weer belasting enzo volgens mij over!

En tevens denk ik dat best moeilijk is om een jaar te gaan! Ik weet niet of scholen mensen voor een jaar aannemen!

Huis verhuren moet je toestemming voor vragen, dat klopt, maar je uitschrijven bij de gemeente hoeft niet hoor… ze zeggen misschien dat het officieel moet maar ik ken mensen die al meer als 10 jaar hier wonen en nogsteeds ingeschreven zijn bij hun gemeente in NL

Bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groeten,

Fyodorovna

Ik zou er mee oppassen je niet uit te schrijven. Ik heb dat niet gedaan toen ik naar het buitenland vertrok en heb nu dus moeite een nieuw paspoort te krijgen. Als je je niet uitschrijft, zorg dan dat de post op dat adres wel wordt opgehaald en dat voor de gemeente duidelijk is dat je er nog steeds ´woont´. Het is trouwens ook heel gemakkelijk om jezelf weer terug in te schrijven hoor! Daar ben ik nu mee bezig, en gaat vrij gemakkelijk.

Veel plezier in Engeland.

Bedankt voor je reactie!

Ik zal daar rekening mee houden.

Met vriendelijke groeten,

Fyodorovna

Hoe heb je dit alsnog opgelost?

Ik heb me ook uitgeschreven, en wil toch m’n nederlandse paspoort gewoon verlengen volgend jaar…

Had eigelijk verwacht dat dit bij die NL ambassade gewoon mogelijk was?

Je kan inderdaad gewoon bij de NL ambassade je paspoort verlengen WME. Er zijn er meerdere verspreid over de UK, dus je belt gewoon de dichtsbijzijnde op voor een afspraak. Dan duurt het iets van 4 weken voordat je je nieuwe paspoort toegestuurd krijgt.

Het lijkt me dat marieaniek problemen heeft met het verlengen juist omdat ze zich NIET heeft uitgesschreven in NL en daarom dus geacht wordt in de Nederlandse gemeente waar ze nog staat ingeschreven haar paspoort te verlengen (zoals je zou doen als je wel ‘echt’ in NL woonde) en daarom allicht niet bij de ambassade in de UK terecht kan.

Overigens nog een tip, de regels voor de paspoortfoto’s zijn anders voor Britse paspoorten dan voor Nederlandse. Toen ik mijn paspoort verlengde bij de ambassade toen had ik erg veel moeite een fotograaf te vinden die de goede pasfoto’s kon maken. Uiteindelijk was het alleen een fotograaf die in dezelfde straat als de ambassade zat, die was uiteraard speciaal door de ambassade op de hoogte gesteld. Dus allicht handig als je een keertje op bezoek bent in NL, meteen even officiele pasfoto’s maken.

Overigens, nog een nadeel van je niet uitschrijven in Nederland is, dat je dan nog gewoon gemeentebelasting in NL moet betalen.

Kijk, das goeie informatie, dank je wel!

Weer iets waar je je dus eigelijk geen zorgen over hoeft te maken

Nou weet je wat het probleem uiteindelijk is. Ze schrijven je sowieso uit, maar dan ben je nergens ingeschreven. Dit kan een probleem zijn. Ik stond nergens in NL meer ingeschreven en heb mij toen officieel moeten laten registeren ergens anders!
Ik hoop dat het allemaal goed komt!

Wie zijn ‘ze’ in dit geval? Kijk het kan zijn dat wanneer je huurt, de woningbouwvereninging doorgeeft aan de gemeente dat er een nieuwe huurder is bijv. of wanneer je bij een particuliere huisbaas huurt die huur inclusief gemeentebelasting rekent, doorgeeft aan de gemeente hoeveel mensen er op dat adres wonen en wie dat zijn zodat hij/zij niet teveel gemeentebelasting betaalt en dat je op die manier toch uitgeschreven wordt.

Maar wanneer je bijv bij je ouders woont, of je bezit je eigen huis en wilt dat onderverhuren, dan is er geen haan die ernaar kraait als je je niet uitschrijft en blijf je gewoon ingeschreven staan bij de gemeente in NL.

Je moet je natuurlijk wel inschrijven bij je nieuwe gemeente in de UK, zodat je het juiste bedrag aan gemeente belasting betaalt. Je council tax bill geldt dan als bewijs van adres, of utility bills etc, maar die info krijg je allemaal als je contact opneemt met het consulaat wanneer je een nieuw paspoort wilt.

Overigens Marianiek, heb jij je dan ergens in NL weer laten inschrijven en vervolgens in NL een nieuw paspoort aangevraagd? Of bij een consulaat in de UK?

Ze zijn denk ik de gemeente! Ik heb mij heringeschreven in Belgie omdat ik daar toendertijd woonde en ik heb daar op de ambassade mijn nieuwe paspoort aangevraagd. De aanvraag van paspoort is geen probleem zolang jij kunt bewijzen dat je daar woont en gedomicilieerd bent!
Succes!