Registreren in Engeland

Hallo,
ik ga 8 september richting Londen om er 3 jaar te wonen en studeren. Nu ben ik bezig met de officiële zaken. Ik heb me uitgeschreven bij de gemeente en toen ik het formulier in mijn hand gedrukt kreeg zei de vrouw van de balie: “vergeet je niet te laten registreren in Engeland!”
Wat bedoelde ze hier mee? Moet ik naar het stadhuis gaan in Londen en me daar laten registreren of werkt het anders? Ik geloof dat ze iets anders bedoelde dan je laten registreren bij een GP voor de NHS.
kan iemand mij helpen?
groetjes,
Inez

Hoi Inezje,

Ik denk dat die vrouw bedoeld bij de Nederlandse ambasade in Engeland al zou ik niet weten waarom dit zo belangrijk is. Ik woon hier sinds mei 2007 en heb mij ook laten uitschrijven bij de gemeente en een uitschrijvingsbewijs ontvangen.

In Engeland bestaat geen Gemeentelijke Basisadministratie. Als Nederlander kan je hier gewoon komen wonen zonder je ergens te hoeven registreren.
Natuurlijk moet je je bij een GP aanmelden om verzekerd te zijn en een NI nummer hebben, om te werken en evt. uitkeringen te krijgen.

Het is wel belangrijk om een uitschrijvingsbewijs te hebben, vooral bij terugkeer naar Nederland! Ik ken iemand die zich niet had uitgeschreven en na 8 jaar weer terug kwam, gelukkig had ze andere manieren om aan te tonen dat ze 8jr lang in Engeland had gewoond, anders had ze heel veel moeten betalen aan de belastingdienst.

Een uitschrijvingsbewijs heb je volgens mij ook nodig bij het vernieuwen/aanvragen van een paspoort.

Hoi Inez,
ook handig om te weten, is het hele verhaal rondom de nieuwe zorgverzekeringswet.
Pas als je aantoonbaar 12 maanden niet in Nederland bent, hoef je geen premie te betalen. Geloof dat hier ook een aantal haken en ogen aanzitten, maar het precieze weet ik er ook niet van.
Succes en veel plezier in London (: