Dit is een omgekeerde situatie dan bij de meeste forum threads maar ik hoop dat iemand mij alsnog de nodige info kan geven.
Mijn Engelse vriendin wil rond april volgend jaar naar Nederland komen om bij mij te wonen (voor een jaar of langer)en hier ook te werken. Welke benodigde papieren zijn daarvoor nodig en moet zij zichzelf ook uitschrijven in haar eigen land (ze woont in de buurt van Bath), inschrijven in Nederland etc?
Ze beschikt over een rijbewijs maar moet die ook omgezet worden om in Nederland te mogen rijden of mag ze met een Engels rijbewijs hier gewoon de weg op?
Hoi,
kijk eens op deze link van de Nederlandse ambassade over werken en wonen in Nederland als buitenlander: http://www.netherlands-embassy.org.uk/passports/index.php?i=27
Er geldt natuurlijk wederom dat omdat zowel NL als de UK lid zijn van de EU je je als Brit gewoon mag vestigen en mag werken in NL zonder dat je hier apart een werkvergunning voor nodig hebt.
Uiteraard geldt er ook weer, gewoon uitschrijven in de UK en inschrijven bij de gemeente in NL.
Wanneer ze een baan heeft zal ze dan een sofinr aan moeten vragen.
Wat betreft rijbewijzen… ik weet dat je andersom wel gewoon met NL rijbewijs mag rondrijden en pas wanneer je hem moet verlengen omzet naar een UK rijbewijs.
Lijkt me dat het andersom ook gewoon kan maar ik zou het nog wel even checken.
Bedankt voor de informatie, ik heb net ook even die site bekeken en het geeft inderdaad veel info.
Ik denk dat ik binnekort even langs de IND (immigratie- en naturalisatiedienst) ga om hun voor de laatste info hieromtrent te vragen.