verhuizen naar argentinie

Ik heb plannen om te gaan samenwonen met mijn vriend in Argentinie meer bepaald Bariloche.

Wie kan mij vertellen welke documenten ik nodig heb en welke formaliteiten dien ik te ondernemen om dit vlot te laten verlopen.

dank bij voorbaat

mirkevdb

Hoi Mirke,

info en vereisten kun je onder andere vinden op de webpagina van de migratiedienst van argentina. instituto nacional de migraciones.
Enkele documenten zijn nodig uit NL, o.a. een verklaring van goed gedrag met de apostille, te halen bij justitie. Geboortecertificaat is niet meer noodzakelijk geloof ik.

oja, klein eisje: je moet wel getrouwd zijn! of dat hier doen. er bestaat geen regeling van samenlevingscontract of zo, zover ik weet.

omgetrouwd zul je om de 3 maanden even naar een buurland moeten voor een stempel, of je moet werk weten te vinden, dan verwerf je ook recht ook verblijf, maar dat is juist lastig als je niet al van tevoren een residentie hebt voor argentina.

Een en ander moet op internet goed te vinden zijn. ook op pagina;s van de ambassades wellicht. wel alleen in het spaans wellicht.

groet en succes ermee.

stef

1 like

http://www.migraciones.gov.ar/accesibleingles/?nomercosur_temporaria

Ga je maar eens in bovenstaande verdiepen, het valt niet mee.

je hebt nodig

• verklaring van goed gedrag, dat kun je aanvragen of direct bij justitie of je gemeentehuis.
    *uittreksel geboorteregister, internationaal (=verschillende talen)
    *bewijs van inschijving bij je gemeenste maar ik ben er nog steeds niet achter of dat nou wel of niet moet.
  • op alle uitreksels/documenten een apostille, te verkrijgen bij de rechtbank. Apostille is een rechtsgeldige stempel.
  • verklaring van goed gedrag moet vertaald worden IN Argentina, door een beedigd vertaler, die contact heeft met migraciones aldaar. Ik kan je wel een naam doorsturen als je wilt. Ik had het eerst hier in Ned laten vertalen beedigd en wel a 200 euro, lekker dat acepteerden ze dus niet in Buenos Aires.
  • Verklaring van goed gedrag van de plaats waar je op dat moment woont, dus Bariloche. Even naar politiebureau aldaar en dan heb je dat 24 uur later.
  • Aantal pasfotos volgens de geldende eisen, dat kun je aldaar navragen.
  • Dan eventueel een werkvergunning en meteen een DNI aanvragen, ik weet niet wat je precies wilt en of je dat ook kunt aanvragen in Bariloche, maar alles kost een hoop tijd.

Maar je kunt natuurlijk ook gerust eerst een jaartje samenwonen en kijken of dat bevalt, als je maar zorgt dat je om de 3 maanden het land uitgaat.
Is het echt truelove, dan moet je het bovenstaande traject maar in gaan. Suc6, heb het net allemaal achter de rug (voor mijn dochter dan…)

@Stefned:
Trouwen is toch helemaal niet nodig(?) in tussen tijd ga je even op en neer naar(in jouw geval) Chile.

1 like

alvast hartelijk dank voor de informatie.
het zal de eerste jaren om de 3 maanden een reisje worden naar chili, maar dat is geen probleem, zo kom ik nog eens op plaatsen waar ik nog niet geweest ben.
wil er nog zoveel bezoeken.
in tussentijd weet ik waar ik mij overal moet aanbieden.

thanks en ik kijk er naar uit.

Hoi,

het is niet echt nodig om te trouwen, maar het maakt het regelen van een verblijfs en werkvergunning veel makkelijker. en je hoeft dus niet meer de grens over. En je kunt een bankrekening openen, zzp’er worden (monotributista) voor jezelf werken dus, free lance, goedkope binnenlandse vluchten boeken, stemmen en echt meetellen als inwoner van argentina.

groet, stef

1 like

Stef, je bedoeld toch een DNI? Daarvoor hoef je niet te trouwen hoor. Mn dochter heeft het zo gedaan, want die werkt ook freelance: Eerst iemand zoeken die een (nep) werkcontract voor haar wil regelen, toen naar migraciones met het voorlopig werkcontract en tegelijkertijd DNI aan vragen. Eigenlijk was het binnen 2 maanden geregeld.

1 like

Hoi Gallina,

je hebt gelijk, maar het punt is juist dat het heel lastig is om zo een, al dan niet, nep werkcontract te krijgen, want de werkgever vreest nogal voor de mogelijke claims achteraf, want daarmee heb je als werknemer rechten. Ik baseer op op de ervaringen van andere NLers hier, die veel moeite hebben om aan een (reguliere) baan te komen op legale wijze. Inclusief b.v. een architect met enige jaren werkervaring, een gebied waar toch wel vraag naar is. Maar de aanhouder wint meestal.

groet uit Tigre,
stef

via gallina (haar dochter) misschien dus meer info over een persoon die je kan helpen. Maar die zullen het mogelijk niet veel kunnen doen, want dan gaat het opvallen.