Kan er iemand mij helpen aub met het volgende ?
Binnen een 3tal maanden ben ik van plan om te emigreren naar Argentinie.
Dit wil dus zeggen dat ik ondertussen al een beetje aan het zoeken ben naar werk enzo maar is niet eenvoudig zo via Belgie. Ben al ingeschreven op verschillende jobsites enzo maar is er toevallig iemand die een site weet met Belgische / Nederlandse bedrijven in Argentinie om voor te werken ?
Dan verder heb ik mij al geinformeerd via de ambassade in Belgie hoe ik het allemaal moet aanpakken om een visum te verkrijgen enzo. Heeft hier iemand ervaring mee ? Ik ben tijdens mijn laatste bezoek in Buenos Aires reeds al een beetje gaan solliciteren. De ambassade vertelt mij echter een ander verhaal over hoe ik aan mijn visum geraak dan een bedrijf. Volgens de ambassade moet ik eerst werk vinden en dit bedrijf vertelde mij dat ik eerst een visum moet hebben anders contracteren zij illegaal. Heeft iemand hier ervaring mee aub ?
Verder, weet er iemand of je een rekening op de bank kan openen als je nog geen visum hebt ?
En hoe zit het met autorijden ? Kan je een autoverzekering afsluiten met een gewone internationale verzekering of moet ik terug een examen afleggen ginder?
ALvast bedankt.
CIndy
Volgens de volgende site geeft de scanner AVG een waarschuwing.
Heb jij soms AVG? Dat programma is goed, maar staat bekend om false positives, dus meldingen die niet kloppen.
Ik heb voor mijn eigen veiligheid die site niet bezocht, maar je kunt ook hier wachten tot enkele daadwerkelijke emigranten reageren, we hebben er minstens drie die vaak op dit forum komen.
Visum: ze hebben allebei gelijk: een bedrijf mag/kan je niet legaal in dienst nemen, zolang je geen werkvisum hebt. En een land geeft je geen visum, als je er geen werk hebt. Dus, wat te doen: net als op andere plaatsen/landen, kun je aan werk komen dat anderen niet kunnen. In het meest concrete geval is dat beheersing van talen. Als een bedrijf kan aantonen dat jij vaardigheden of kennis hebt, die in het land zelf niet beschikbaar zijn, wordt (wel) een werkvisum afgegeven. Het makkelijkst kom je dus o.a. binnen bij een callcenter. Er is een NLs callcenter in buenos aires dat vaak naar mensen zoekt, en zeker als jij als belgische ook goed frans spreekt, kun je daar wel een baantje scoren. Of bij een ander callcenter.
banenwebsites in argentina zijn o.a. zonajobs, bumeran, computrabajo, en via (de krant) clarin.
Het is altijd een goed idee contact op te nemen met de NLse Bse en Europese Kamers van Koophandel, maar die kunnen je ook niet veel verder helpen doorgaans. verwacht van ambassades in deze ook niet veel echte hulp.
Het is in feite vrij lastig om aan een (echte) baan te komen (buiten callcenters om), als je niet toevallig heel goede contacten hebt, geluk hebt, of jezelf gewoon heel goed weet te verkopen. Voor de meeste mensen is het dus gewoon heel lastig. Het is een kwestie van volhouden, een baantje onder je niveau accepteren en vooral weten waar je aan begint, wat je te wachten staat. Ook met goede papieren en ervaring lukt het niet om een baan te vinden, ook niet met een achtergrond waar wel vraag naar is, zoals ingenieurs.
Een (tijdelijke) oplossing kan zijn om persoonlijk taallessen te geven (als je niet bij een taleninstituut kunt binnenkomen) of b.v. bij een hostel te werken tegen kost en inwoning. Ook kun je vrijwilligerswerk doen (wwoof, workaway, helpexchange) in stad of platteland. zo kun je wat in je onderhoud voorzien en houd je de uitgaven laag.
Argentina is een bureaucratisch land, waar je altijd wel een papiertje mist om bij de autoriteiten iets te regelen. Altijd lange rijen en het duurt lang voor het allemaal door de ambtenarenmolen is.
De zaak is heel anders, als je officiele partner (echtgenoot) Argentijns is. Dan heb je namelijk vanaf het begin recht op permanent verblijf en mag je ook werken. maar dat zal jou geval wel niet zijn.
een andere optie is zelf iets opzetten, maar dat is ook lastig. het vereist geld, ook veel papierwerk, en vergunningen krijg je niet zomaar.
Oja, het is natuurlijk van groot belang dat je goed spaans spreekt, niet perfect, maar wel zonder problemen in de dagelijkse communicatie, mondeling en schriftelijk. (muv de callcenters). Anders begin je met een taalcursus, om het wat te verbeteren.
je kunt niet zomaar een bankrekening open, als je geen verblijfsvergunning (in aanvraag) hebt
Je kunt hier wel autorijden, met niet zomaar een auto (of huis, etc.) op je naam krijgen zonder DNI (= id kaart) dus wederom, eerst de verblijfsvergunning regelen.
dus: kom vooral, maar verwacht niet zomaar werk te kunnen krijgen.
als je nog meer vragen hebt, adelante.
ik laat het voor nu hierbij.
Hallo,
Toch nog even verdergaan op mijn emigratie naar Argentinie.
Binnen een tweetal maand is het zover, dan trek ik erop uit ! Nu heb ik (zoals ik had verwacht) nog geen werk gevonden en met alle rompslomp hier in Belgie ben ik er even ook niet meer mee bezig geweest dus ik vrees dat ik zonder werk naar daar trek en ginder verder op zoek ga. Dus het zal dus tijdelijk als toerist zijn dat ik zal moeten vertrekken. Nu had ik de vraag of iemand ervaring had met ‘wat met de gemeente’ en belastingen ? Moet ik deze verwittigen ? Ik ben reeds naar het gemeentehuis geweest en ik kan mij ‘tijdelijk als afwezig in belgie’ zetten. Heeft iemand hier ervaring mee ? Bedankt
Ik werk bij 5CA in Buenos Aires, een van de call centers waar Stefned het al over had. Ik heb op deze manier een werkvisum geregeld en heb het er erg naar mijn zin!
5CA is altijd op zoek naar mensen die ´vreemde´ talen spreken. Kijk even op www.5ca.com naar vacatures en als je geïnteresseerd bent, kun je daar je CV achterlaten.
Ik ben aan het zoeken naar een job in argentinie, ik woon namelijk bij mijn vrouw in Colombia. Maar hier is het niet makkelijker om een job te vinden. En het spreekt mij zeker aan om te werken bij 5ca.
Hoe was de sollicitatie bij jou gegaan?
Ik spreek Engels en Spaans vlot en natuurlijk Nederlands.
Mijn Duits is echt sterk achteruit gegaan waardoor ik bijna niets meer kan spreken maar grotendeels alles begrijp dus terug wat bijscholen zeker goed zou zijn.
Is het een probleem als je geen ervaring hebt met callcenters?
Ik was al in Argentinie, dus ik ben naar het kantoor gegaan voor een sollicitatiegesprek bij 5CA. Ik heb zelf wel call center ervaring, maar van 11 jaar terug, dus ik weet niet in hoeverre dat belangrijk is. Je kan het natuurlijk altijd proberen en misschien heb je wel andere soortgelijke ervaring met customer service? Ik weet dat het ook een pre is als je technische ervaring hebt aangezien een aantal van hun grote klanten in de technische industrie zitten, dus misschien heb je dat?
Check even www.5CA.com en kijk naar vacatures en als er wat voor je bij zit stuur je CV op!
Dat is al beter nieuws. Zelf heb ik lange tijd terug in een callcenter van telenet gewerkt. Mijn vrouw heeft geen ervaring met callcenters maar in ieder geval willen we haar cv ook doorsturen.
Ze vragen bij de vacaturen dat je een positief bewijs kan voorleggen van vorige werkgever. Normaal gezien kan ik van mijn laatste job een bewijs krijgen. Maar ik weet niet of dit mogelijk is van alle jobs of van bij telenet omdat dit al heel lang geleden is.
Hoi Kenny, ah kijk, dat is toch mooi! Ik heb geen bewijs hoeven voorleggen van vorige werkgevers, je hebt wel een bewijs van goed gedrag nodig van zowel land van herkomst als van Argentinie, ze adviseren je bij 5CA heel goed over welke stappen te ondernemen bij het regelen van je papierwerk. Hoe dat werkt, check even: http://www.5ca.com/careers/working-in-argentina/
Iedereen doet vaak alsof het heel moeilijk is, maar het is gewoon een kwestie van weten welke stappen je moet volgen, regelen en wachten.
Hello Cindy,
***Ik run een B&B en wijn – en olijfgaard in Maipû, nabij Mendoza, Argentinië, aan de voet van het Andesgebergte en ben op zoek iemand die een beetje voldoet aan volgende voorwaarden :
******Je bent jong. Je bent een meisje met leeftijd tussen 25 en 35 jaar en nederlandstalig, met een beetje kennis van het Engels. Spaans is een pluspunt maar niet noodzakelijk. Je bent geïnteresseert in Zuid-Amerika en in het bijzonder in Argentinië ? En je wil hier minstens een tijdlang verblijven zonder kosten en meehelpen in de posada. Dan heb ik een aanbieding voor je.
Neem een kijkje naar mijn website www.caviereswines.com of zoek naar “Posada Cavieres Wine Farm” via booking.com.
Voorwaarde is dat je een beetje handig bent in het omgaan met mensen en ook een klein beetje overweg kan met huishoudelijke taken.
***Neem gerust contact op en stel je even voor.
Hans Devloo
**Posada Cavieres Wine Farm
**Primer Premio Categoria Agroturismo Concurso Nacional de Turismo Rural 2012 <http://www.jovenesrurales.gob.ar/?p=2947>
***Distinción SIGO 2009- 2011
***Espejo 3705.Maipu.Mendoza
Argentina: 0261 156074303
international: 0054 9 261 6074303
Coordinates GPS
S 33° 00.724’
W 68° 45.339’ www.caviereswines.com <http://www.caviereswines.com/>
Facebook <http://www.facebook.com/groups/14250034985/photos/>
Tripadvisor <http://www.tripadvisor.es/Hotel_Review-g1026496-d1384334-Reviews-Posada_Cavieres-Maipu_Province_of_Mendoza_Cuyo.html>
Map <http://caviereswines.com/wp-content/uploads/mapa.pdf>
HINT : Neem misschien eerst eens contact op met mijn ouders in België : 0032 9 362 86 68 of 0032 499 43 41 75