Ik heb het plan om begin juni 2012 naar Argentinie af te reizen, echter voor 12 maanden. Ik ben al eerder een aantal maanden in Argentinie geweest en wil graag meer van het land zien.
Zo zit ik dus met een paar vragen en hoop ik dat iemand hier daar antwoord op weet.
Ik ben woonachtig in Amsterdam (sociale woninghuur), mag ik in die positie uberhaupt wel 12 maanden weg zijn?
Ik ben zelfstandig ondernemer en verkoop mijn diensten/producten in Nederland aan woonachtigen in Nederland, alles gaat online, heb ik een werkvergunning nodig in Argentinie?
Hoe zit dat met het verblijf? Moet ik een speciale visa aanvragen bij de ambassade in Den Haag?
Ik wil een auto gaan huren in Argentinie en daarmee o.a. naar Brazilie rijden, zijn er nog speciale eisen waar ik aan moet voldoen? (ik ben 31 en heb mijn rijbewijs sinds mijn 18e).
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen, alvast bedankt voor jullie reacties.
hallo Deeltje
Of dat je je sociale huurwoning een jaar onbewoond achter mag laten betwijfel ik, anders zou ik persoonlijk een goede "vriend"er een jaar laten wonen heb je ook weer wat van de huurprijs terug.
Als je als zelfstandig ondernemer via internet zaken doet in Nederland vanuit Argentinie, is in Argentinie niemand van op de hoogte dus vrij lijkt mij.
Visa heb je niet nodig, want ik maak uit je verhaal op dat je geen 12 maanden in Argentinie bent maar ook naar Brazilie wilt en in Argentinie rond gaat reizen, en vanuit bv Patagonie is het kleine moeite en raadzaam om even naar chilie te gaan, als je naar Ushua gaat moet je wel door Chili.
De meeste landen zijn voor 6 maanden volledig vrij van Visa.
Zou wel een internationaal rijbewijs meenemen (ANWB)
En reisverzekering, de meeste zijn maar voor 3 maanden aan een gesloten geldig en jij gaat 12 maanden
Als je meer wilt weten [EMAIL=“tonyfromthefields@hotmail.com”]tonyfromthefields@hotmail.com
In principe weten enkel mijn buren dat ik 12 maanden weg ben, mijn woning verhuur ik aan een vriendin en die weet ook dat het niet -legaal- gebeurt. De woningbouw ga ik niet inlichten, want de kans dat het niet geaccepteerd wordt schijnt vrij groot te zijn en dat risico wil ik niet lopen. Ik weet dat ik het risico loop op controle en daarmee mijn woning zal kwijtraken, maar dat risico neem ik gewoon, persoonlijk denk ik dat dat risico enorm klein is, zolang de huur maar netjes op tijd wordt betaald en aangezien dat per automatische incasso gebeurt zal er niet zo snel een lichtje gaan branden bij de woningbouw.
Zolang de belastingdienst in Nederland niet probeerd te achterhalen waar ik was, lijkt me dit inderdaad ook geen probleem. Maar naar mijn weten, is alles inzichtbaar in Nederland, dus ook dat ik het land uitwas, helemaal voor een instantie als de belastingdienst moet dat toch geen probleem zijn. Of zal deze controle een zelfde soort verhaal zijn als de woningbouw-controle?
Ik was inderdaad van plan om OF naar Buenos Aires te gaan voor een verlenging OF naar uruguay/brasil etc. zodat ik automatisch een nieuwe 3 maanden visa krijg, dit hangt af van het feit of ik een work-permit zal aanvragen of niet, ik denk dat het verstandig is dat ik even mijn accountant hierover E-mail
Een internationaal rijbewijs is een extra papiertje naast je normale rijbewijs die je bij de ANWB kan aanvragen?
Een reisverzekering had ik nog niet over nagedacht, dankjewel! Daar ga ik me zeker in verdiepen
Als u langer voor een bepaalde tijd uit Nederland vertrekt, zult u zich moeten laten uitschrijven, neem hiervoor contact met uw gemeente op.
Voor werkvergunningen kunt u terecht bij de Argentijnse ambassade in Den Haag, email: consular_epbaj@mrecic.gov.ar, www.epbaj.mrecic.gov.ar
Tot 90 dagen kunt u zonder visum in Argentinië verblijven, kijk ook op, www.migraciones.gov.ar (zoek naar de Engelse optie).
Kreeg dit vandaag binnen van de Argentijnse Ambassade. Kan iemand mij vertellen of de gemeente Amsterdam dit zal controleren (het uitschrijven)? Het is natuurlijk vrij makkelijk te zien (ook met terugwerkende kracht) dat ik 12 maanden ben weggeweest.
Officieel moet je je uitschrijven als je langer dan 8 maanden weggaat. ik raad je aan om het niet te doen, het is vooral in je eigen nadeel, 2x rompslomp en je wil al helemaal niet weten hoe lastig het is om in argentina jezelf te registreren of andere bureaucrtische zaken te regelen. er gaan zoveel mensen maandenlang tot een jaartje weg, daar doet echt niemand (belastingdienst, gemeente) moelijk over, zolang natuurlijk de nutsvoorzieningen en gemeeentebelastinen betaald worden. verblijf hier is steeds makkelijk te verlegen door naar colonia in uruguay te gaan. kun je gelijk bij mij langs komen in de tigre delta (casonadelrio.com)
verzekering kun je goed regelen en verlengen per maand via joho.
werkvisum is erg lastig te krijgen. makkelijker om informeel te werken.
groet,
stef