Verborgen parels

Ieder land heeft wel z’n eigen verborgen parels. Schitterende plekken die (nog) niet zo bekend zijn bij de grote massa of die zich wat verder buiten de gebaande paden bevinden. Maar onbekend maakt zeker niet onbemind, en het ontbreken van de grote massa kan ook juist bijdragen aan de charme van de plek.

Het lijkt me leuk om de verborgen parels die wij ontdekt hebben uit te wisselen als tegenhanger voor de top-x dingen die de ranglijsten aanvoeren van de gemiddelde reisgids.
Wat zijn jouw verborgen parels in Japan?

Laat ik aftrappen met:

Yanaka - Tokyo

Yanaka is het tegenovergestelde van het high-tech wat vaak wordt geassocieerd met Tokyo. In Yanaka heerst nog de sfeer van het Tokyo van jaren geleden. In Yanaka vind je geen Yodobashi Camera, maar kleine ambachtelijke winkeltjes. Je kunt hier heerlijk rondzwerven en genieten van de *shitamachi *sfeer van de buurt.

Yanaka ligt noordelijk tegen Ueno aan, en is ook te bereiken per trein (Nippori station) en metro (sendagi station). Een kort stukje lopen brengt je naar Yanaka’s Ginza, een super leuk winkelstraatje vol met kleine winkeltjes. Er wordt ook het nodige aan lekkers verkocht in dat straatje.

Tegenover Nippori treinstation ligt de begraafplaats van Yanaka. Hier ligt onder andere de laatste Tokugawa Shogun, Tokugawa Yoshinobu.
In de lente komen de vele kersenbomen op de begraafplaats tot bloei.

Bron: Wikipedia

Als je door Yanaka wandelt zul je geen moeite hoeven te doen om temels te vinden, de wijk heeft er vele.
Je kunt zelfs een mini-pelgrimstocht wandelen langs de tempels van de zeven geluksgoden, de Shichifukujin meguri.
Deze wandeltocht is erg populair onder de locals als een nieuw jaar net is begonnen, maar hij kan het hele jaar door gelopen worden. Op deze site staat wat meer informatie over de geluksgoden en hun tempels.
Deze wandeltocht begint bij Tabata station en eindigt bij de tempel in Ueno park (of omgekeerd :wink: ).

Verder staat Yanaka ook bekend om de katten die er rondlopen ^^

Nog meer lezen over Yanaka? Dat kan hier.

4 likes

Ik had dit draadje helemaal over het hoofd gezien, maar leuk stuk! Yanaka heb ik nog niet bezocht, maar het doet me wel wat denken aan het gebied rond het eindpunt van de Toden-Arakawa-lijn. Ineens voelt de grote stad dan heel ver weg…

Leuk! Ik sla deze even op, wie weet heb ik er straks wat aan :slight_smile:

Arigatou!
Ik heb nog wel een paar andere plekjes waar ik wat over kan schrijven. Maar andere verhalen/suggesties zijn ook van harte welkom! Wie weet heb ik daar dan weer wat aan :wink:

Arashiyama - Otagi Nenbutsuji tempel

Arashiyamais een geliefde bestemming voor een uitstapje vanuit Kyoto. Naast een brede rivier, restaurantjes en vele tempels vind je er ook… veel toeristen. Met bus- en treinladingen komen ze aan. De hoofdstraatjes en de paden in het bamboebos kunnen dan op piekmomenten ook druk zijn.
Maar de meeste toeristen houden zich aan de gebaande paden. Je kunt dus al de rust vinden op slechts 10 minuten lopen van de hoofdpaden.

Wil je nog verder gaan, dan moet je er wat voor over hebben. Je moet de yama van Arashiyama op. Wees gerust, de paden gaan glooiend en zijn goed te lopen. Aan het eind wacht dan een bijzondere tempel als beloning, de Otagi Nenbutsuji.

Kijk wel even of je een kaartje kunt scoren zodat je kunt bijhouden of je nog de goede kant op gaat.
Op een gegeven moment, als je al een beetje gevorderd bent, kom je door een leuke straat waar de huizen nog zijn zoals ze in de Meji-periode waren (1868-1912). Tussen de daken door kun je als je goed kijkt de Kyoto Tower in de verte zien liggen.

Aan het einde van die weg kom je bij een theehuis waarvan een man mij verzekerde dat het nog uit de Edo-periode kwam.

Hier splitst de weg, let op dat je de goede afslag neemt. Aan het eind van deze weg wacht een tempel die alle moeite waard is: de Otagi Nenbutsuji.
Wat deze tempel bijzonder maakt zijn de rakan. Stenen beeldjes die volgelingen van Boeddha moeten weergeven. Deze beelden zijn gedoneerd door veel verschillende mensen, veel zijn ook door ‘amateurs’ gemaakt.
Geen enkel beeldje is dan ook hetzelfde.

Er staan sporters tussen, zoals deze tennisser en kendoka:

Maar er kunnen ook een paar beroemdheden worden gespot:

Een bijzondere tempel, weg van het gebaande pad in Arashiyama, lachen man :slight_smile:

3 likes

Mooie plekjes en goed beschreven.

Ik wil mijn steentje bijdragen met het filosofenpad (path of philosophy) in Kyoto. Niet helemaal onbekend, maar ik ben hier nog nooit toeristen tegengekomen. Het is een pad door de stad langs een kanaal en je komt mooie niet toeristische tempels, tuinen, kleine restaurantjes tegen, maar het is vooral een rustig pad om even tot jezelf te komen in de Japanse cultuur. Je komt bruggetjes tegen en kersenbomen langs het pad. Even weg uit de drukte rustig slenteren. Het pad is maar een paar kilometer lang, maar de moeite waard. Het pad begint bij de Ginkaku-ji tempel.
Ik heb helaas geen foto’s, maar die zal ik de volgende keer zeker maken.

1 like

Nemesis4 en Gejo01 bedankt voor deze leuke tips, ik vind deze topic erg interessant om te lezen.

Gio Ji Temple in Arashiyama

Ben net terug van 2 weken Zuid Korea\ Japan (eerlijkheid gebied te zeggen 3 dagen Seoul, rest Japan), maar het was weer geweldig. Net als vorig jaar toen ik Japan voor het eerst bezocht, weer Kyoto aangedaan, simpelweg omdat er zoveel te zien en ontdekken valt.
Gewoon in Kyoto een fiets huren en trappen richting Arashiyama, niet de meest spectaculaire route er naar toe, maar eenmaal daar.
Inderdaad je moet bij drukke dagen net verwachten dat je het allemaal voor jezelf hebt, maar er zijn altijd plekken waar zelfs in de Golden Week niet iedereen komt.

Eenmaal de lag weg naar de tempel gelopen te hebben kom je op het centrale plein. Het bijzondere is om deze even te laten voor wat het is en de trappen naar boven te nemen langs alle grafstenen. Eenmaal boven aangekomen moet je links houden en loop je een klein smal bospad in. Na 2 minuten kom je op een klein open veldje waar je geweldig uitzicht over Arashuyama hebt. en je alleen samen met de stilte bent. Afgelopen donderdag (feestdag in Japan) was er op die plak helemaal niemand!

http://kyoto.asanoxn.com/places/arashiyama/gioji.htm

2 likes