Verblijfs-/werkvergunning Bonaire

Ik ben aangenomen om bij een hotel te gaan werken, vanaf ongveer begin januari tot juli/augustus. Wat zijn hier voor de benodigdheden mbt verblijfsvergunning / werkvergunning etc.? Mijn werkgever e-mailde dat ik niks nodig had,

“Het is verplicht om een retourticket te boeken, verblijf is mogelijk voor max. 3 maanden, om het daarna weer te kunnen verlengen, dien je even van het eiland af te gaan.( d.i. buiten de ned.antillen zoals Aruba of Venezuela) Werkvergunning is niet vereist, tenzij je je wilt vestigen op het eiland en dan dien je diverse papieren te overleggen waaronder uitschrijving uit Nederland. Dit is m.i. niet de bedoeling denk ik.”

Ik heb het Antillenhuis vanmiddag gebeld, en de vrouw die ik aan de telefoon kreeg zei dat dit illegaal was, dat ik een verblijfsvergunning nodig had en dat mijn werkgever dit moest regelen. Ik had mijn werkgever al een mailtje gestuurd met wat vragen, onder andere over het bovenstaande. Ik wacht hierover nog op antwoord. Iemand wat meer duidelijkheid, ervaring ermee?

Alvast bedankt!

Beste Chantal

Officieel is het wel illegaal, maar daar doen ze op de Antillen niet zo moeilijk over. Gewoon heen gaan, maar bij de douane niet zeggen dat je komt werken op Bonaire.

Ik heb 2 jaar geleden stage gelopen op Curacao, daar moest ik officieel ook een verblijfsvergunning voor hebben, maar ik ben gewoon zonder heen gegaan. Heel veel stagiaires en werknemers doen dit. Het duurt namelijk ongeveer 8 maanden voordat je verbijlfsvergunning wordt goed gekeurd of niet. In de tussentijd krijg je vaak wel een brief waarin staat dat je aanvraag in behandeling is.

Dus gewoon heen gaan. Succes!

Remko

bedankt!!! ik hoop dat alles nog doorgaat…hoor heel weinig van mn werkgever!

Hoi Chantalg,

Hoor jij heel weinig van je werkgever of hoor je helemaal niets van hem / haar?
Gezien het feit, hoe de communicatie tussen jou en je “werkgever” verloopt, moet toch genoeg zeggen over de mentaliteit.
Of zegt het eerder alleen iets over jou “werkgever”(?).
Destemeer vraag ik mij af, hoe verloopt de communicatie,afspraken en verwachtingen daar op het eiland zelf?
Ik ben benieuwd…
:wink:

Voor het aanvragen van deze vergunningen kan je de hulp inroepen van Juliet Sommer. Haar emailadres is [email=julimarbon@hotmail.com]julimarbon@hotmail.com

hoe lang duurt een werk en verblijf vergunning

ongeveer 6 weken. Maar het kan langer duren

hallo allemaal,
ik heb een baan op bonaire,voor een jaar, en ga hier eind september heen.
ik heb nog niks over verblijfsvergunningen geregeld omdat ik niet duidelijk kan vinden wat ik hier nou mee moet.
mijn baas zegt ook dat er niet zo moeilijk over gedaan word maar ga ik dan gewoon heen zonder vergunningen of wat??

iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen?
ook ben ik nog druk bezig met een beetje betaalbare woonruimte vinden.
dus als iemand daar nog ideeen voor heeft??
alvast bedankt!
groetjes sara