Vergunningen e.d.

Hallo mensen!

Ik ga in sep. een half jaar naar Bonaire om daar te werken… Zijn er mensen die weten welke vergunningen ik allemaal moet aanvragen? Het wordt me via het internet iig niet helemaal duidelijk.

Groetjes,

Anne

Volgens mij heb je tot een half jaar geen vergunningen nodig. Ik wil dit wel voor je navragen hier bij de afdeling bevolking op Bonaire.
Je mag immers maar een half jaar op het eiland blijven en in dat half jaar mag je werken, m.i.

grtz Q

Ik heb gehoord dat je hier maar 5 maanden mag werken, zonder je uitgeschreven te hebben in NL. Als je langer dan 5 maanden wilt werken, dien je je geloof ik uit te schrijven in NL. Vraag dit ff goed na!!

Hoi anneoxener,

Heb je al antwoord op je vraag? Ik ben wel erg benieuwd. Wij gaan een BV opstarten of overnemen. Misschien zijn hiervoor weer andere regels.
Kan iemand me hier meer over vertellen of zeggen waar ik deze informatie kan vinden?
Alvast bedankt!

Nicoole

hi allemaal

Kijk in ieder geval even op de RCN (rijksdienst caribisch Nederland) site van Bonaire. Daar staan mogelijk al wat antwoorden en anders staan er wel mailadressen om vragen te stellen.

grtz Q

Hoi quotas,

Bedankt voor al je reacties. Echt super handig voor ons!
Ik ga op de site kijken.

Nicoole

Dag mensen,

Bedankt voor de reacties!

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden. Volgens de gemeente hoef je voor Bonaire uitsluitend een MVV aan te vragen. (Machtiging tot Voorlopig Verblijf). Dit gebeurd op Bonaire zelf en doet de werkgever voor je. Hij/zij heeft dan een aantal gegevens van je nodig. (in mijn geval dus…) De site hierover, kreeg ik van de gemeente, en is:

www.rijksdienstcn.com

op deze site zie je precies welke gegevens de werkgever van je nodig heeft.

Verder vertelde de gemeente mij dat je bij een verblijf in het buitenland van korter dan 8 maanden gewoon ingeschreven kan blijven staan op je huidige adres in Nederland.

Groetjes,

Anne

Goed dat je het allemaal hebt uitgezocht. Er is een hoop veranderd sinds 10-10-10 :slight_smile: Succes met alles!

De belangstelling voor Bonaire is enorm sinds begin dit jaar, het aantal misverstanden over procedures etc helaas op zijn minst zo groot! Wij hebben dagelijks te maken met teleurstellingen van mensen die foutief of onjuist geïnformeerd zijn.

Na Kaminda: het enige netwerk dat zowel op de Antillen als in Nederland actief is: voor emigranten, remigranten, expats en studenten (stagiares) naar Curaçao of de naar de BES.

Na Kaminda biedt tijdens haar ‘Zomer-Voordeel-Weken’ van 15-07-11 tot 05-08-11 een hoog prijsvoordeel oplopend tot 30% op. Bekijk de Nieuws-pagina op onze website: www.nakaminda.net/nieuws/

Wonen en/of werken op Curaçao of een van de BES-eilanden (Bonaira, Saba, St. Eustatius)?: het netwerk van ‘Na Kaminda’, gevestigd op Curaçao en met een belangrijk steunpunt in Nederland helpt je verder met al je vragen, vergunningen, woonruimte, je inboedelverhuizing en nog veel meer!

Betalen vor hulp bij emigreren. LOL. Alles is zelf uit te zoeken hoor. Alle orginisaties zijn openbaar en het rijk geft antwoord op al je vragen. Geen enkel probleem. En er zijn altijd mensen op de eilanden die je helpen als je vragen hebt. Endie doen dat gewoon voor niets .

Natuurlijk is alles zelf uit te zoeken, alleen is er erg veel onduidelijkheid en spreken alle berichten elkaar tegen; kijk de fora op internet er maar op na. Bovendien heb je te maken met de Caribische mentaliteit wat alles een stuk lastiger maakt. Na Kaminda heeft de contacten en kent de ‘achterdeurtjes’. Feit blijft dat zich erg veel mensen melden die het in eerste instantie ook zelf probeerden en gestruikeld zijn over de cultuur en de moeite die het kost, of erger nog niet beschikten over de juiste papieren en terug moesten vliegen naar NL. Na Kaminda voorziet, mede door de extra informatie die ‘aan de zijlijn’ verstrekt wordt op elk ander gebied, duidelijk in een behoefte. Maar uiteraard staat het iedereen vrij om de praktische zaken zelf te regelen.

Achterdeurtjes … heeft wel een erg negatieve bijklank. En ja “emigreren” naar een land betekend veel problemen. ‘altijd’ maar als je zelf die problemen weet te overwinnen en je inleest en inleeft in de cultuur waar je wilt gaan leven kom je er altijd. Je weet dan ook direct de weg en komt in aanraking met de cultuur die anders is dan je bent gewend maar waar je je natuurlijk graag en voor de volle 100 % aan wilt aanpassen. Wat heb je anders in een land te zoeken waar je zo graag deel van uit wilt maken. De “luie” emigrant betaald om zijn zaken voor elkaar te krijgen en valt daarmee wat mij betreft ook al direct af als persoon die alles over heeft om zich aan te passen aan zijn nieuwe omgeving. Ik woon hier nu al een tijdje en heb veel mensen zien komen die er 100 % voor zijn gegaan. Allemaal hebben ze het zonder betaalde hulp voor elkaar gekregen om zich te vestigen. En ja…niet iedereen blijft omdat de eilanden nu eenmaal niet altijd brengen wat mensen er van verwachten. Maar dat heeft niets te maken met het feit dat je “achterdeurtjes” nodig zou hebben om je hier te kunnen vestigen

@Quotas : ben het volledig met je eens wat dit betreft, ben zelf ook vaak op het eiland en je kunt als je wilt en gemotiveerd bent het beste alles zelf regelen. Anders hou je gewoon die “achterdeurtjes” cultuur zelf in stand