Ik heet Esther en ben van plan aan het einde van 2009 met mijn vriend en 2 andere vrienden naar Bonaire te gaan voor een jaar. :zon02: Ik vraag me alleen af of er ergens een site is waar je daar wat meer over kan vinden. Ik heb natuurlijk al wel wat info, maar geen een site vermeld duidelijk hoe en wat precies te doen.
Wij willen namelijk ons huis in Nederland gaan onderverhuren, zodat we wel een woning hebben als we terug komen. Maar dat betekend dat wij ons niet uit kunnen schrijven uit Nederland en ons dus ook niet kunnen inschrijven op Bonaire.
Is dat een probleem voor het zoeken naar een baan en een woning? Dit betekent dan waarschijnlijk dat wij elke drie maanden Bonaire even uit moeten om een nieuwe stempel te halen…of is dat niet nodig?
En kan ik dan wel m’n rijbewijs op Bonaire gaan halen?
Kan iemand me helpen met deze vragen? Misschien heeft iemand eerder te maken gehad met deze problemen…
Mijn vriend en ik zijn ook van plan om naar Bonaire te gaan voor een jaar. Waarom kun je je niet uitschrijven in Nederland? Om te kunnen werken op Bonaire moet je je in ieder geval inschrijven, anders mag je maar 6 maanden als toerist blijven…
Ik heb zelf een jaar op Bonaire gewoond. Maak je geen zorgen! Er wordt echt niet naar je papieren gevraagd. Ik was zelfs met gewoon een globetrotter reisverzekering in Bonaire zeg maar. Ga er gewoon heen, verhuur je huis onder, heb een jaar superrelaxte lol en kom weer terug…
Woningen worden veel verhuurd, soms voor een min. aantal maanden. Werken kan heel vaak zwart, maar zelfs “wit” kan gewoon. Dan moet je een sedula aanvragen (verblijfsvergunning), maar dat betekent niet dat je je uit moet schrijven. Het zijn nl de Nederlandse Antillen, remember, onderdeel van NL. Dus je kan ook je rijbewijs halen (ik weet niet of je in Nl dan ook nog moet afrijden). Je rijbewijs halen daar zou trouwens nergens op slaan als je vervolgens in NL wilt rijden. Dan ben je echt een gevaar op de weg in NL! Voor daar is het wel handig natuurlijk. (er is 1 stoplicht op het eiland, er zijn nauwelijks 2 baans wegen, je mag max 60 rijden> niet te vergelijken!! hoogstens met rijden op een waddeneiland)
Ik kan me trouwens wel herinneren dat je voor werk een verklaring van goed gedrag uit nederland mee moet nemen. (vragen bij gemeente)
Kortom: ik kende nederlanders die zich lieten inschrijven in Bonaire, voor werk etc. Ik heb dat zelf nooit gedaan (en met mij heel veel niet) en we hebben allemaal zwart en wit gewerkt…
Als je er bent, wijst het zich allemaal vanzelf. Binnen een week ken je zoveel nederlanders die hetzelfde hebben gedaan als jij, die wijzen de weg wel.
PS: als je problemen zou krijgen met dat je maar 6 mnd mag blijven: ga je 2 dagen naar curacao en het probleem is opgelost…
Bedankt voor jullie reacties. Gewoon maar de gok wagen dus… Ach, wat kan er ook misgaan… in het ergste geval weer even terug naar Nederland om nog wat dingetjes te regelen. Sasart, ik kan me niet uitschrijven uit Nederland omdat ik dan mijn huis niet kan onderverhuren. Als ik me uit zou schrijven, en we komen weer terug na een jaar, dan moeten we ons weer opnieuw inschrijven…en je weet hoe lang de wachtlijsten zijn voor een woning. Geen optie dus.
Als er nog meer mensen zijn die wat interessante dingen weten over emigreren voor een jaartje, dan hoor ik ze graag!!
Boobster, sorry ik dacht dat je (net als wij) een koophuis hebt dat je wilt verhuren… ik heb bij het Antillenhuis nagevraagd hoe je officieel (wit dus) kunt werken en verblijven voor een jaar. Je moet een retourticket hebben die aantoont dat je binnen dat halfjaar dat je als toerist mag blijven weer terugkeert naar Nederland. Dat je wanneer je een baan vind, een verblijfsvergunning aan moet vragen, maar dat je daarvoor dus ingeschreven moet worden in Bonaire! Je ticket kun je dan omboeken als je je verblijfsvergunning hebt… Succes!
2 November ga ik voor een half jaar naar Bonaire!!!
Heb er zo’n zin in:biggrin:
Mijn vriend is kitesurfleraar en gaat werken bij Kiteboarding Bonaire. Heeft ie vorig jaar ook gedaan.
Ik ben nog op zoek naar werk. Heb al wel her en der gesolliciteerd, maar ze zijn niet zo snel hihi.
Weet iemand nog iets voor de periode van november/december tot april??
Heeft iemand ook een contact adres voor mij van City Cafe??
Kan ik namelijk nergens vinden op internet.
Ik zit er ook over na te denken om er een jaartje tussenuit te gaan… het probleem is dat ik me net heb ingeschreven voor een opleiding:S Weet iemand misschien of je na je P een jaar kan stoppen en dat jaar daarna weer verder kan gaan? En krijg je dan gewoon je stufi?
:dag:
Als je een thuisstudie doet (heb ik ook gedaan), dan kan je vaak ook je examens in het buitenland doen op de ambassade. Ik weet niet of dit ook het geval is voor reguliere scholen…als ik jou was zou ik dat even navragen. Volgens mij kan je wel gewoon een jaar er tussenuit gaan. De meeste opleidingen duren dan wel 4 jaar, maar mag je er wel bijvoorbeeld 6 jaar over doen. Je school/mentor zal hier toch wel een antwoord op hebben?
Succes!!!
Meertte, je kan na een jaar stoppen en dan later weer verder gaan, je krijgt alleen geen stuffi gedurende het jaar dat je niet studeert. Vraag de ib-groep of ze alles voor je zwart op wit willen zetten dan komt het allemaal goed!
Wat ik me af vraag, wat voor verzekering nemen jullie allemaal nu jullie zo lang weg gaan? Een doorlopende reisverzekering geldt toch niet zo lang?
11februari komen wij, 3 meiden, naar Bonaire om stage te lopen.
Nu willen we daar graag een 2ehands auto kopen en tevens goed verzekerd zijn.
Nu hebben we geen idee hoe we dit moeten aanpakken. Iemand tips?
Beste annetje,
Wij hebben onze auto bij Bocar gekocht en dan kun je bij WIS een verzekering afsluiten, wij gaan eind juni weer weg en verkopen dan onze Daihatsu Feroza weer… ook hangen er briefjes in de supermarkten met auto’s te koop.
Succes! Waar gaan jullie stage lopen?
Ik wil ook nog even reageren op het bericht van Pango hierboven, er is waarschijnlijk veel veranderd sinds hij op Bonaire woonden… je kunt alleen je rijbewijs halen als je bent ingeschreven op Bonaire. Als je je niet inschrijft mag je max 6 maanden blijven en dan moet je naar bijv. Aruba (niet naar Curacao!) om weer 6 maanden te mogen blijven. Aruba staat nl. apart van de Antillen en zodoende ben je dan naar het buitenland geweest… om daarna weer opnieuw het land in te komen voor 6 maanden. Om een verblijfsvergunning aan te vragen moet je wél zijn uitgeschreven in Nederland. En allerlei papieren bij je hebben, je kunt wel zwart werken zonder verblijfsvergunning en dan dus even weg na 6 maanden…
Bedankt voor de snelle reactie Sasart!
We gaan stagelopen op verschillende basisscholen.
Voor een auto zullen we een kijkje nemen bij Bocar, bedankt voor de tip!
Hoe bevalt het jullie op Bonaire? Nog tips wat betreft benodigheden?
Ik zou genoeg kleding meenemen, want veel winkels heb je hier niet… en verder neem ik aan dat je op de hoogte bent van alle benodigde papieren om hier een verblijfsvergunning te kunnen aanvragen, anders bij Antillenhuis op de site kijken… Het bevalt ons goed hier, alhoewel wij een jaar Bonaire ook wel weer genoeg vinden, het is hier klein… maar wel gezellig en je legt daardoor makkelijk contact. Veel plezier en succes met voorbereiden.
Ik hoor veel goede verhalen over de special Isis werelddekking verzekering van JOHO. Het schijnt niet veel te kosten en dat je voor een lange periode goed verzekerd bent in t buitenland. Iemand hier ervaring mee?