Bonaire emigratie/remigratie

Even voorstellen. Ik ben een Caribische-Nederlander afkomstig van Aruba.
Ik droom ervan om met mijn gezin te emigreren naar Bonaire en ons daar voorgoed te vestigen. Ik ben een jongeman van 30 jaar en heb ruim 6 jaar werkervaring opgedaan als docent Engels hier in Nederland. Mijn vrouw heeft werkervaring in de tourisme industrie en heeft hier onder andere gewerkt als reisagente. We hebben samen een zoontje van 1,5 jaar.
Op diverse sites heb ik gezien dat Bonaire regelmatig opzoek is naar leraren die naast Nederlands en Engels ook Papiaments en/of Spaans spreken. Ik beheers al deze talen en voel me dan ook aangesproken om binnenkort eens te gaan solliciteren. De banen die worden aangeboden zijn echter voor een periode van 3 jaar met verblijfsvergunning en als ik het goed begrepen heb kunnen deze verlengd worden naar 5 jaar, maar wat als je er als Caribische-Nederlander voorgoed wilt blijven? Is dit uberhaupt wel mogelijk of ben je verplicht het eiland te verlaten na een verblijf van 5 jaar?
Wie o wie heeft hier ervaring mee, of kan mijn mijn vraag beantwoorden?
Alsvast bedankt.

Hoi Mouwsy,
Welkom op wereldwijzer,
Heb je al het Bonaire forum hier op wereldwijzer al ontdekt?zie link:hier aanklikken daar kan je eventueel een berichtje plaatsen als je met vragen zit.
Nu we hebben hier op wwz,ook een forum met de naam"wonen en werken in het buitenland" zie link:hier aanklikkenindien je vragen moest hebben over huisvesting,werk etc…
Nou als ik op één van de reis sites surf zie ik toch dat Bonaire wel een prachtig land is om daar te vertoeven, zie foto :hieronder.

Nou wens je nog veel suc6 voor de toekomst.
groet:georgessiam.

bedankt :slight_smile:

Bon dia, Bon Siman Mouwsi,

Ik heb je bericht op deze form gelezen omdat ik nu momenteel woonzaam ben op Curacao maar ik en het gezin gaan verhuizen naar Bonaire. De antwoord op de vraag met je verblijfsvergunning kan ik het volgende over zeggen. De ervaring die ik heb op Curacao is dat wanneer je niet over een Nederlandse Paspoort beschikt er een verblijfsvergunning moet aangevraagd worden. Dit kan een zeer lang traject betreffen. In ons geval is dat iets anders. Zodra je van Rechtswege bent toegelaten en in het bezit bent van je Sedula is er niets aan de hand. Je sedula is dan 5 jaar geldig die je dient te verlengen zoals elk ander ID document.

Succes