Veiligheid

Hoe staat het met de veiligheid in Cuba? Kun je daar gewoon een camera mee naar toe nemen? Of moet je heel erg oppassen? Grt Vivianne

Is geen enkel probleem Viviane; Hoe crimineel is cuba?

Hi Vivianne,
Ik ben net terug uit Cuba en heb me op geen enkel moment onveilig gevoeld. We hebben de nodige binnenwegen gedaan, kleine dorpjes en veel mensen aangesproken om de weg te vragen, en geen enkele keer was er dreiging.
Camera moet je zeker mee nemen, want het is een onwijs fotogeniek lang (misschien extra geheugenkaartje?) en je kan er ook gewoon mee over straat. Ik heb bijvoorbeeld twee meiden gezien die zo’n grote camera mee hadden. Zij hadden ook geen enkel probleem.

Er zullen heel veel mannen zijn die je een taxi zullen aanbieden of een restaurant en lopen dan misschien een stukje met je mee, maar als je rustig doorloopt en ze negeert (no gracias) dan houden ze vanzelf op. Ze komen nooit te dicht bij je en proberen ook niet aan je te zitten, is mijn ervaring.

Gezond verstand gebruiken is het beste advies (zoals voor elke reis geldt). Laat je spullen niet slingeren, wat je niet nodig hebt laat je thuis of in je Casa/hotel, en zorg voor een tas die goed dicht kan.

De camera mee nemen is helemaal geen probleem.
Hoewel Cuba is niet het veiligste land ter wereld, het is heel veilig onderweg rond het eiland zonder al te veel zorgen.

Hier kunt je meer informatie vinden over hoe kun je veiliger door Cuba reizen: 7 tips om uw verblijf in Cuba zo veilig mogelijk te maken

Saludos

Hoi Vivianne,

Cuba is zeker een veilig land hoor! Alleen je moet het de mensen natuurlijk niet al te makkelijk maken. Dat geldt overigens niet specifiek voor Cuba, maar voor vrijwel de hele wereld. Het inkomen ligt in Cuba heel wat lager dan in Nederland, dus velen zullen wel een poging doen om wat aan je te verdienen. Berovingen en geweld zijn hiervoor niet bepaald de meest gebruikte technieken, maar als je jouw tas met kostbare spullen achterlaat terwijl je een paar baantjes aan het trekken bent op het plaatselijke strand, dan wordt de verleiding misschien wel groot. Als je een beetje op let heb je dus weinig te vrezen. Behalve dan misschien de paar CUC’s die je tijdens je reis afhandig wordt gemaakt met slimme praatjes, minder toevallige ‘toevalligheden’ of gewoonweg door geboden hulp. Dit kun je erg vinden, maar je kunt er ook de lol van inzien! :zon02:

Veel plezier in Cuba!

Dank je wel voor je bericht! We gaan het vast leuk hebben.