GPS op Cuba

Beste mensen,

Als je naar Cuba gaat schijn je geen GPS mee te mogen nemen zonder toestemming?
Dit betreft zowel navigatiesystemen als telefoons.

Op zich is de telefoon geen probleem: ik heb hier nog 3-tal telefoons (allen inmiddels sim-lock vrij) liggen die geen vorm van GPS hebben.
Maar als je een fly-drive gaat maken, dan is het toch wel handig dat je een navigatiesysteem bij je hebt?
Of zijn er ook geen TomTom kaarten van Cuba?
Hoe doen ze dat daar?

Groet,
Storm.

GPS moet offiiceel aangemeld worden voordat je naar Cuba gaat. Auto verhuur bedrijven hebben vaak wel beschikking over GPS apparatuur en zoals je op google maps kunt zien zijn de kaarten wel redelijk.
Over telefoons wordt niet moeilijk gedaan, maar ook de koffer controle in Cuba is niet zo gigantisch (het kwijtraken van koffers dan weer wel).

Je hebt het over het kwijtraken van koffers?
Gebeurd dit vaak en zo ja hoeveel procent van de koffers komt niet aan?

Verder: hoe is het eten op Cuba?
Ik las dat dat niet al te best is…

Hoe is het klimaat op Cuba?, wanneer is de beste reisperiode (ik heb eigenlijk alleen in de zomer vrij, geen meivakantie maar één week in de herfst en in februari en met de kerst ben ik liever thuis)?

Hoe zit het trouwens met het visum, die kan je toch bij aankomst kopen?
Ik heb zelf een paspoort en een internationale zorgverzekeringskaart, is dat genoeg of moet je nog een kopie van de polis van de zorgverzekering meenemen?

Dat zal ergens tussen de 10 en 20 koffers per vlucht zijn.

Van het eten in Cuba moet je niet altijd te veel vewachten. Ga niet watertanden als je lekkere europese gerechten op het menu ziet staan, want ze weten niet hoe ze het klaar moeten maken :smiley:
Opzich is eten redelijk voedzaam, maar het bevat veel rijst, bonen en kip, soms een stukje tomaat erbij. Ga je naar plaatsen zoals Varadero dan is het eten een paradijs, verwacht niet al te veel van de supermarkten. Een hapje eten is gelukkig niet duur.

De zomers in Cuba zijn warm, maar wel de moeite waard, de straten zijn smal zodat de zon niet te direct in de straat schijnt. De avonden zijn in Cuba ook nog warm, dus je kunt 's middags een siesta houden en 's avonds nog op pad gaan. Dat doen de cubanen ook, die hebben in de zomer vakantie. Voordeel van de zomer is dat je nog geen last hebt van het orkaan seizoen.

Visum moet je vantevoren regelen, levert de vliegmaatschappijk hem niet koop dan op het vliegveld een visum (b.v bij martinair).

Zorgverzekeringskaart hoef je niet mee te nemen, zorg is in Cuba gelukkig redelijk goed geregeld (wel burocratisch).

Hoe zit het met de betaalwijze op Cuba?
Volstaat een wereldpas of is een creditcard echt noodzakelijk?

Over het klimaat: is de zomer niet veel te heet?, de gemiddelde temperatuur bedraagt 30 graden.

Met de koffers is wel jammer maar dan moet ik maar wat extra’s in mijn handbagage doen voor als het mijn koffer betreft die kwijt is.
Is Varadero leuk om te bezoeken of is een fly-drive Cuba beter?
Mijn ouders en ik gingen nooit echt naar te toeristische plaatsen maar deden de laatste jaren voornamelijk citytrips of rondreizen (wel fly-drive).
Ik ben zoals jullie misschien wel weten inmiddels 18, zou ik dan ook met een vriend naar Cuba kunnen of wordt je daar dan nog niet als meerderjarig gezien?
Ik hoor mijn vader wel eens over Cuba maar hij vindt het eigenlijk te heet, vanwege zijn ervaring met de Nederlandse Antillen waar het ook iedere dag 30/35 graden was.

Wat bedoel je met het visum?
Wat ik erover lees is dat je die bij aankomst regelt maar jij zegt ook dat je dat van te voren moet doen?
En er zijn nu toch nieuwe eisen betreffende de zorgverzekering op het eiland?
Ik neem altijd mijn int. zorgpas mee maar je schijnt tegenwoordig ook (een kopie) van je polis mee te moeten nemen?

Merk je eigenlijk iets van de dictatuur in het land?, hoe ziet een toeristenklasse hotel (4 of 5 sterren) eruit?

Hoe zit het trouwens met het visum, die kan je toch bij aankomst kopen?

Visum dien je van te voren al te hebben.
Het visum op zich stelt niet zoveel voor.
Bij Jetairfly (en volgens mij ook bij Arkefly) zit het visum bij de ticketprijs inbegrepen. Anders even naar het cubaans consulaat in Rotterdam.

maar je schijnt tegenwoordig ook (een kopie) van je polis mee te moeten nemen?

Je moet een engelstalige (of spaanstalige) verklaring van je verzekeraar kunnen overleggen, waaruit blijkt dat je verzekerd bent.
Lees mijn website voor meer info

Ik woon in Rotterdam dus dat visum is geen probleem als ik ooit een keer naar Cuba ga.

Maar die vertaling van de polis, moet die beëdigd zijn?
Dat lijkt me wel een vergaande maatregel voor toeristen, om gelijk (net zoals bijvoorbeeld bij een U.S Green Card) een beëdigde vertaling te eisen…

Nee hoor, is een standaardformulier, kun je zo bij je verzekering opvragen.

Oke, mooi.
Ik zal dan de komende tijd Cuba in de gaten houden maar wat maakt het eigenlijk nou dat je de klik met dat land hebt?

Laat ik mijn bescheiden mening geven over Varadero en de 4-5 sterren hotels. Badgasten die naar Varadero gaan, zitten twee weken met een polsbandje van de plaatselijke psychiatrische instelling om hun pols zitten te lurken aan een mojito op een wit strand. En hebben bij hun terugkomst thuis geen idee of ze nou in Turkijke, Thailand of Cuba zijn geweest. Ze zullen zeggen dat Cuba niet zo bijzonder is als veel mensen zullen zeggen. Dat komt omdat Varadero gemaakt is door de mensen uit de VS die hun eigen kortzichtige standaarden het liefst over de hele wereld zien.

Doe jezelf een plezier en blijf daar de laatste 2 dagen om een beetje uit te puffen en goede maaltijden te eten; want dat hebben ze daar weer wel.

Cuba is warm, maar maak je geen zorgen. Neem 's middags de tijd voor een siesta, maak je niet druk, overhaast niet. Het is Cuba, de mensen houden niet vaan haast. Drankjes zijn goedkoop, ze kosten in de supermarkt hetzelfde als in de bar(de meesten dan) dus daar hoef je je niet druk om te maken. Wil je 's avonds naar de disco, zorg dan niet dat je bij openingstijd al voor de deur staat. Het is Cuba, de disco gaat een keer open, wanneer de mensen willen dat 'ie open gaat.

Merk je iets van de dictatuur in het land, jazeker, er is een hoop propagando wat je naast de weg zult vinden. Kreten als viva la revolucion, hasta la victoria siempre zul je regelmatig zien. Afbeeldingen van Fidel, Ernesto en Raul en 27 julio. Merk je dat ook aan de mensen, jazeker; ze zijn arm, willen en kunnen zich niet altijd uitspreken over de politiek van het land. Maar het is Cuba, 's avonds gaat de fles rum open, speelt men spellen op straat, paradeert door de winkelstraten en gaat men naar een salsa dans op straat.

2 a 3 sterren restaurants zijn er volop in de steden. Ze zijn eenvoudig hebben soms ontbijt en een zwembad. Maar het is Cuba, daar maak je je niet druk om, je kunt ergens een goedkope maaltijd bemachtigen, de zee is meestal niet ver weg (ok soms is het lastig om de busdiensten etc uit te zoeken, want het is nu eenmaal Cuba, maar dan heb je wel een bus van een paar cent, want het is nu eenmaal Cuba).

Betalen in Cuba gaat in twee munteenheden; de CUC en de CUP. Op de meeste plaatsen betaal je met CUCs, maar op sommige plaatsen zoals openbaar vervoer, bakkerijen, eettentjes op straat, sommige restaurants, sommige bars, treinen betaal je met CUPS; de plaatsen die ze accepteren zijn spotgoedkoop; maar voor de meeste mensen lastiger te vinden.

Je zult niet overal evenveel toeristen vinden, maar het is Cuba, vrienden zijn zo gemaakt.