Hoi,
vlak voor de beving in april boekte ik mijn ticket naar Nepal voor september aanstaande. Mijn plan is een trekking te doen in het Everest gebied. Met alle naschokken en een negatief reisadvies van BuZa ga ik toch wel wat twijfelen of ik daarmee geen gevaar op zoek… M’n Nepalese vrienden zeggen -uiteraard- dat het veilig is en het Everest gebied schijnt sowieso qua trekkingroute redelijk in tact. Zou het alleen wel fijn vinden wat Nederlanders te spreken die me kunnen helpen een inschatting te maken of ik prima kan gaan of dat het toch wel wat eng is deze tijd de bergen van Nepal op te zoeken. Heeft iemand hier een beeld van?
Wanneer het echt gevaarlijk zou zijn zou iedereen, inclusief Nepalezen, je afraden om te gaan. Ik hoor en lees niets over onveilige situaties momenteel. Ik denk dat een late moesson een groter struikelblok kan zijn dan de naweeën van de aardbeving. Ik zou gaan, maar begrijp je twijfels uiteraard wel.
Overzichtje van de toestand in de bergen: JG News :: Nepal trekking routes condition - update
ik denk ook dat er geen reden is om niet te gaan. Op dit moment is er wel een risico vanwege de enorme landslides door de moesson icm bevingen zoals erik aangeeft. Aan de andere kanr zou ik zeker wel even nagaan hoe je verzekeringstechnisch zit bij een neg reisadvies. Ik denk dat als er iets gebeurd je niet gedekt bent en er zal altijd een groter risico zijn dan normaal. Gewoon even uitzoeken en als dat verder geen probleem is gaan. Ze hebben heel veel toeristen nodig dit jaar.
Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad toeristen kunnen ze wel gebruiken dus niet gaan voelt een beetje als in de steek laten. Maar bedankt voor de link ook, ik ga er even naar kijken en voor wat betreft de reisverzekering ook een goede tip. De moesson lijkt me half september wel ten einde dus gevaar van landslides tegen die tijd hopelijk ook minder, zal het tzt wel even checken dan.
Hoi ,
Ik ben in juni zelf 3 weken in Nepal geweest en het is zeker veilig genoeg om te gaan. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Het reisadvies in inmiddels aangepast (gelukkig). Er zijn nog volop gebieden ( ook in de bergen) waar het veilig genoeg is om te gaan trekken. Er zijn nog vele mooie gebieden in Nepal om als toerist te bezoeken die geen tot nauwelijks schade hebben na de aardbeving.
Ik heb zelf geen trekking gedaan omdat ik Nepalese vrienden op ging zoeken. Dit stond al gepland voor de aardbeving er was en ben dus toch gewoon gegaan, ook al was toen het reisadvies nog negatief.
Ik zou absoluut aanraden gewoon lekker te gaan.
Ga je de trekking in Nepal zelf regelen? Ik kan je evt al met een betrouwbare local in contact brengen die in het toerisme werkt en dat soort trekkingen ook organiseert.