Rondreis Nepal

Beste Alle,

Ik ben me weer eens aan het oriënteren waar ik dit jaar heen wil en mijn oog valt al een langere tijd op Nepal. Graag zou ik dan een trektocht doen naar Mount Everest Basecamp, ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze trektocht ? En of er eventueel nog meer mensen in de periode van November gaan ? Tips, suggesties plannen zijn altijd welkom !

Groetjes Joris

Hallo Joris,

Mocht je besluiten om EBC te doen neem dan wel voldoende tijd om ook nog de andere dalen te bezoeken en langzaam te wennen aan de hoogte. Een aantal lodges en bruggen zijn verwoest tijdens de aardbevingen maar van vrienden heb ik vernomen dat reizen naar Everest zeker geen probleem is. Wellicht wel aan te raden om vanaf Lukla te vertrekken omdat in het begin van de trek bijna alles plat ligt. Het zal zeker niet druk zijn; helaas zijn veel mensen terughoudend in reizen naar Nepal terwijl je gewoon weer in Kathmandu kan rondlopen als voorheen en alle busverbindingen normaal en probleemloos zijn muv de ergst getroffen gebieden. Bussen Pokhara - Kathmandu vv rijden volgens schema.
Mocht je er zelf met gids of dragger op pad willen zijn er natuurlijk veel Nepalezen die staan te springen om met je op pad te gaan. Mocht je vragen hebben over route, boeken vliegticket Lukla etc kun je me altijd een pm sturen.
Zelf ga ik dit jaar vanuit Pokhara diverse trekkings doen van enkele dagen en een langere van 10 dagen. Everest heb ik diverse keren gedaan maar BC altijd over geslagen om daar gewoon niets te zien is, Wel alle hoge passen diverse keren gedaan.
IK wens je succes met het zoeken naar tochtgenoten en mocht je belangstelling hebben om je aan te sluten op een van de tochten vanuit Pokhara ben je van harte welkom.

Gr. Harry

Ik heb de route Jiri - Gokyo vorige maand gedaan. Men was toen al druk bezig met het repareren/restaureren van beschadigde lodges. De verwachting destijds was dat alles binnen een paar weken gerestaureerd zou zijn, en gelet op de organisatie en vastberadenheid denk ik dat ze 't ook wel gelukt is.

In plaats van Lukla kunnen je overwegen de jeep naar Salleri te nemen. Deze is, geloof ik, 1400 rupees en duurt ongeveer 10 uur. Mijns inzien is dit een veel te onderbelichte optie, want ik hoorde hier pas van in Gokyo. Ik deed over Phakdeng naar Salleri twee dagen, hoewel ik verwacht dat de omgekeerde route drie dagen zal duren. Het voordeel van Salleri is dat het veel goedkoper is dan vliegen naar Lukla en het korter lopen is dan vanaf Jiri.

Een impressie van de jeep route kun je zien op Salleri to Kathmandu by jeep - YouTube.

Succes!

Deze optie is er inderdaad maar 10 uur is aan de positieve kant en als alles meezit. Vrienden van mij zijn in 2014 15 uur onderweg geweest en vonden het niet echt veilig. Ach beter vliegen van "onveiligste’ luchthaven van de wereld.