Tips Mount Everest Basecamp Trekking

Hallo,

Over ongeveer 6 weken vertrek ik naar Nepal voor 3.5 weken en ga ik de Mount Everst Basecamp Trekking doen vanaf Lukla.

Heeft iemand nog tips of ervaringen voor deze trekking. Ik ben met name benieuwd hoe het is om op deze hoogte te lopen en te slapen.

bvd

Jeroen

Ik neem aan dat je wel de richtlijnen kent van acclimatiseren en rustdagen om niet te snel te stijgen. In elke trekking gids staat dit wel uitgelegd bij Everest Base Camp treks. Hier moet je goed rekening mee houden. Je stijgt namelijk erg veel, van 2700m naar boven 5000m.

Ik kan je zeker Gokyo aanraden. Ik heb vorige jaar een trektocht gemaakt naar het Everest gebied en Gokyo + omgeving was voor mij het hoogtepunt. Het uitzicht vanaf Gokyo is geweldig, maar ook als je doorloopt voorbij Gokyo naar “Scoundrel’s Viewpoint” is absoluut aan te raden. Vanaf dat punt zie je het meest van Everest (onder tot boven). Ook de (bevroren) meren bij Gokyo zijn erg mooi.

Hi Jeroen,

Ga je georganiseerd of ongeorganiseerd? Dat maakt wel wat uit. Het is een hele leuke trip om te lopen en goed te doen, zeker als je 3,5 week hebt. Neem niet te veel mee. Eten en drinken is onderweg in voldoende mate te koop. Bezoek in Everest BC eens de bakker. Ze hebben voor weinig uitstekende appeltaart en hier zijn foto’s opgehangen - van tientallen jaren geleden - waarop verschillen door de klimaatveranderingen te zien zijn. De vliegtuigjes die van en naar Lukla vliegen zijn een ervaring apart en willen helaas nog weleens verongelukken. Voldoende vaak stoppen voor wat eten en drinken maakt het allemaal bijzonder relaxed. Lekker veel foto’s maken, om laten nog eens volop na te kunnen genieten. Veel plezier!

Herman

Inderdaad, rustig aan doen met naar boven gaan en af en toe een dagje vrij nemen om aan de hoogte te wennen. Standaard is een dag extra in namche Bazaar te blijven en dan overdag naar Everest view hotel te lopen voor een drankje op het terras met prachtig uitzicht.
Hou er rekening mee dat het zodra de zon niet meer schijnt altijd koud kan zijn. Warme spullen mee is logisch, vergeet zeker geen self inflatable matje voor de isolatie!
Meestal “doen” ze de dagtocht naar het base camp vanuit Lobuche. Dat vond ik behoorlijk tegenvallen, zo ver als dat lopen is heen en weer. Ik was tamelijk uitgevloerd toen ik terug kwam bij de tent (maar je hebt dan een uur of 8 boven 5000 meter gelopen, dan is het niet gek dat je moe bent…).

Op de dag van aankomst in Lobuche ben ik nog een stukje naar boven geweest, omdat ze aanraden altijd lager te slapen dan waar je die dag geweest bent. Afgezien van het nut heb je ook een mooi uitzicht vanaf die bult achter de kampeerplek (zijwand van de Everestgletsjer).
Toch al een geweldige plaats om te kamperen, Lobuche!!

Let wel dat EBC aan de zuidzijde een en al rots en ijs is, waar een inflatabale matje snel lekt raakt. Onderweg zijn overal goedkope en goede schuimmatjes te koop.

Zie hier een paar foto’s uit 2008!

Bedankt allemaal voor jullie tips en mooie foto’s. Ik krijg er echt al steeds meer zin als ik al die foto’s zie.

Wij gaan wel met een georganisserde reis en we slapen onderweg in teahouses waar neem ik aan wel iets van een luchtbedje aanwezig is. Goed om te weten dat er onderweg ook nog spullen gekcht kunnen worden, mocht het nodig zijn. Verder is het de bedoeling om in ongeveer 10 dagen naar EBC te lopen en daarna weer in 4 dagen terug, dus met acclimatiseren is wel rekening gehouden.

Met wat voor temperaturen moet je rekening houden? Ik wil eigenlijk voorkomen om een dikke winterjas mee te nemen, maar gewoon meerdere lagen en een windjack aan te trekken om warm te blijven. Is er in deze periode nog kans op sneeuw?

De slaapplaatsen in de Guesthouses zijn vaak niets meer dan een houten verhoging. Hou daar rekening mee. In september/oktober kan het in EBC sneeuwen en de temperatuur kan makkelijk onder de -10 dalen. Het is maar dat je het weet. Het is naast de kou ook de wind die een grote rol speelt in welke mate je de temperatuur ervaart. Een dunne donsjas kopen in KTM is een aanrader. Zijn daar heel goedkoop. Veel plezier.

He Jeroen, hoe was de trektocht?

1 like

We willen graag je - ongetwijfeld prachtige - plaatjes zien :chin: