Ik ben bezig te beslissen of ik nu wel of niet een trekking zal doen naar Mt Everest Base camp. Het betreft een toch van 12 dagen van Lukla naar Everest base camp. Nu wandel ik nooit in Nederland, maar ben wel fit. Ik ben 40 jaar, man en tennis / fitness regelmatig, maar 6-8 uur lopen dagelijks, tja ik weet niet hoe dat is. Kan iemand me vertellen hoe het echt is om zo’n toch te maken, dus hoe zwaar, hoe zijn de overnachtingen ed ? Ik wil in oktober gaan.
Ik heb deze tocht gedaan, maar het is heel lastig voor een ander in te schatten hoe zwaar de tocht zal zijn. Ik ben ook 40, doe niet aan sport. Ik doe 1x per jaar een trektocht a la Everest. Ik wandel thuis af en toe, maar in de aanloop naar een trektocht ga ik me wel voorbereiden, ongeveer een maand van te voren. Ik loop dan een paar keer in de week 1 of 2 uur. Ik bouw dat op tot aan de dag van vertrek. Op die manier heb ik het lopen “in de benen” en voorkom ik blaren, spierpijn of vermoeidheid tijdens de tocht. Ik heb gemerkt dat 1 a 2 uur lopen in Nederland me genoeg voorbereid voor 6-8 uur lopen in de bergen. Ik hoef hier niet zulke lange afstanden te lopen. Dat vind ik ook veel vermoeiender, vlak lopen in Nederland a 5km/u tegenover berg op berg af in Nepal in een veel lager tempo.
Ik vind dergelijke trektochten goed te doen. Je komt wel moe (maar voldaan) aan elke dag na 5 tot 8 uur lopen (exclusief stops). Maar misschien vind jij het moordend zwaar… moeilijk te zeggen voor een ander. Wat ook nog meespeelt is of je een drager inhuurt voor je bagage of ga je zelf alles dragen. Ik heb in het Everest gebied zonder drager gelopen, zelf met 11kg op mijn rug gelopen. Dat vond ik best zwaar. Andere tochten heb ik altijd met dragers of paarden gelopen. Dan heb je alleen een dagrugzak a 6kg ongeveer. Dat is prima te doen.
Je kunt in het Everest gebied overal overnachten in guesthouses. Het is een “vrij toeristische” route. Je kunt ook overal in de guesthouses eten. Je hoeft dus geen eten of kampeerspullen mee te nemen.
Bedankt voor deze nuttige informatie. Ik heb de tijd niet om een paar keer per week minimaal een uur te gaan lopen, omdat ik pas laat thuiskom. Wel vroeg ik me af welke andere lichtere tocht evt leuk is om te doen, maar die je wel goed een indruk geeft van de himalaya. Zelf dacht ik aan de Anapurna trek, enige ervaring daarmee ?
Ik heb geen Annapurna trekking gedaan. Ik ben er wel in de buurt geweest in Mustang. De trekking in Mustang overlapt een kleine stukje met een Annapurna trekking. Je hebt rond de Annapurna’s vele verschillende tochten. Sommige ook behoorlijk zwaar met hoge passen en veel stijgen op een dag, maar ook lichtere, geloof ik. In de Himalaya heb je ook vele verschillende gebieden en tochten. Bij de Annapurna’s kun je een beetje kiezen wat je wil. De lichtere tochten zijn toch vaak in de lager gelegen delen, in de voetheuvels van de echte Himalaya rug. De lager gelegen delen zijn heel anders dan de hogere delen. Voor de een is dat prima, mijn voorkeur gaat uit naar de hoger gelegen stukken. Het onherbergzame in plaats van het subtropische.
Ik zou toch aanraden om in Nederland wel te gaan lopen voordat een trektocht in de Himalaya gaat doen. Als je ongetraind voor het eerst in de Himalaya pas gaat lopen, kan het erg tegenvallen. Dan is 6-8 uur lopen op een dag misschien geen pretje.
inderdaad moeilijk in te schatten voor een ander. Als je regelmatig aan fitness doet, en vooral tijdens de trek je eigen tempo volgt zonder ‘te ver’ te willen gaan , moet het wel lukken volgens mij. Er zijn regelmatig lodges op de trekkingroutes, dus als het te zwaar zou zijn, kan je ook steeds wat vroeger halt houden en overnachten in een plaats wat dichterbij. Reken dus wat extra dagen als reserve.
Over het algemeen zijn de eerste 5 dagen de meest lastige, nadien lijkt je lichaam wat gewend te worden aan het dagelijkse lopen.
Nog een tip: zorg dat je wandelschoenen echt goed ingelopen zijn! Als je last krijgt van blaren of andere fysische ongemakken, kan dat wel echt de pret bederven!
Ikzelf deed o.a. Annapurna Circuit, en na enkele dagen was ik het stappen gewend. Ik droeg m’n eigen rugzak, wat soms wel zwaar was. Misschien kan je overwegen om een drager te nemen?
Als je graag meer info wil, kijk eens op www.treknepal.be of mail me : info@treknepal.be