leuk forum zeg! Ik wil heel graag ook naar Nepal, en daar natuurlijk trekken. Nu zijn er zat site’s die trekkings aanbieden, maar ja wat is nou écht de moeite? Als eerste zou ik natuurlijk zeggen de Base Camp trekking, gewoon al vanwege de naam van de Mount Everest. Klinkt als een geweldige trekking, maar ook alle andere trekkings zien er geweldig uit. Zijn er onder jullie mensen die ervaring met meerdere trekkings hebben en dit met mij willen delen?
En hoe zwaar is het daadwerkelijk zo’n base camp mt everest trekking? Ik heb al 6 knie operaties gehad, ben wel fit maar nog nooit echt geklommen o.i.d…lastigg!!!
Ik heb Annapurna base Camp, Langtang/Helambu, Manaslu en Everest gedaan. Ik weet niet hoe het met je knie zit, wat je er mee kunt of niet. Vrijwel alle trekkings hebben pittige steile stukken. Everest een paar echte rotstukken (de dag naar Namche bijvoorbeeld, lang, stijl en ook nog stoffig en warm, ik dacht dat er geen eind aan kwam…).
Rond de Manaslu is relatief lichter en geeft een hele mooie doorsnee van Nepal, van het laagland tot het hooggebergte. Dat is iets wat ik bij Everest, hoe mooi ook, een beetje heb gemist. Als je naar Lukla vliegt ben je meteen al hoog in de bergen.
Annapurna Base camp heeft als voordeel dat je halverwege, als blijkt datje het niet redt met bv je knie, kunt omkeren. Vanuit Chomrong naar het Base Camp is heen en weer lopen in 3-4 dagen, dus dat zou je kunnen weglaten als het nodig is.
Langtang is erg mooi, van laagland tot hooggebergte, goed in te delen in normale etappes en nog niet zo vreselijk druk. Iedereen wil inderdaad die Everest een keer gezien hebben, dat maakt die trekking tot de allerdrukste. Soms sta je in de file van toeristen en yaks, zo vol zijn dan de smalle paadjes.
En voor alle trekkings geldt: het is lopen, niet klimmen. Wel soms stijl omhoog en naar beneden (vooral dat is zwaar voor je knieen, ik heb zelf ook een zwakke knie dus weet er älles" van). Loopstokken meenemen maakt het alweer een stuk makkelijker.
Ik heb de meest uiteenlopende mensen de bergen over gekregen en daar zaten mensen bij waarvan ik bij voorbaat dacht: die gaat het niet redden. De superfitte mensen, die marathons rennen, die zie ik net zo vaak afhaken onderweg dan de minder getrainden. Misschien lopen ze te hard en dan loop je jezelf over de kop of je krijgt hoogteziekte omdat je niet verstandig en rustig wandelt.
Ik doe zelf niet aan sport, loop en fiets wel alles als autoloze, en mede daardoor doe ik het altijd wat rustiger aan en kom ik altijd fris boven en fris weer beneden
Vraag het je fysiotherapeut. Want het is wel erg ambitieus gezien de steile stukken. Je kan een porter nemen. Klimmen is een erg grote belasting voor je knieen. En ik zou het je afraden, tenzij je zo licht bent dat de porter jou ook kan dragen…
Vorig najaar heb ik een trekking gedaan in Nepal, de Jomsom trek. Tijdens deze tocht veel gepraat met onze gids Domay en hij had het ook over de Everest-basecamp. Heel veel mensen willen deze trek lopen vanwege de geschiedenis die aan de naam vast zit, maar het is beslist niet de mooiste trekking.
Hij vertelde dat er een veel mooiere tocht te lopen is in het Everest-gebied. Ik weet alleen niet meer wat de naam is. Als je daar achter wilt komen dan moet je maar contact opnemen met www.sherpaland.com
Dit is het bureau in Kathmandu die onze tocht regelde. Je kan gewoon communiceren in het Nederlands. Lobsang, de eigenaar van dit bureau, is getrouwd met een Nederlandse vrouw.
Oke superbedankt allemaal voor de tips! Ik ga ze allemaal even goed bekijken en overnadenken…Ik vlieg 15 oktober die kant op, en denk dat ik sowieso daar het makkelijkste een tour kan boeken? Wil namelijk ook nog heel graag naar Tibet, maar dat is natuurlijk de vraag of de grens open is begrijp ik…
Het is was geregel, je komt er niet binnen als zelfstandig reiziger, je hebt een permit nodig en de reis is relatief duur, maar je kan WEL vanuit Nepal naar Tibet. Meestal dan, want soms gooien de Chinezen de grens dicht.
Ik vlieg over twee weken naar Nepal en reis dan verder naar Tibet.
Ik ga dit jaar voor de derde keer naar Nepal en heb eerder de route naar de Kala Pattar gelopen (Everest gebied) vanaf Phaplu, en rond de Annapurna gedaan. Dit jaar ga ik naar Helambu en Gosainkund. Elke trekking is leuk en soms zijn ze idd druk. het kan vermoeiend zijn maar met een beetje doorzetten gaat dat best wel lukken, je moet je eigen tempo lopen en je niet laten forceren, zorg voor goede schoenen, een gedeelte van de zwaarte heeft met je conditie te maken, en met de koude en hoogte (of je last krijgt van de hoogte weet je pas terplekke) je hoeft echt geen marathonloper te zijn om een tocht te maken. Genieten staat voorop in dit geweldig mooie land.
Groeten,
De trekking waar ik het in mijn eerste bericht over had heet volgens mij de Everest trek. Soms moet je blijkbaar een paar dagen wachten en dan komt het gewoon bovenborrelen.
Dit is volgens onze gids een prachtige tocht over een minder drukke route. Iedereen wil immers naar het basecamp (eigenlijk gewoon de rommel zien die daar achtergelaten wordt door de klimmers).
Je kunt naar Gokyo Ri, voor fraai uitzicht op de Everest. Dat stuk is rustiger.
En in het base camp ligt geen rommel hoor alleen veel hoger op de berg (al hebben ze dit jaar weer een heleboel opgeruimd). Laatste keer in het basecamp stonden er twee tenten en verder was het leeg.
wow bedankt allemaal voor de goede tips zeg!! Geweldig…Maar raden jullie dan aan om een tour te boeken naar bv Tibet? Dan kan je er wel overland in en ben je met een groep toch…Iemand tips voor organisaties o.i.d.?