Basecamp Mount everest

Hoi,

weet iemand soms waar je een rondreis naar Nepal/Tibet kunt boeken, waar een +/- 5 daagse trektocht naar het basecamp van de mount everest zit? Ik vind wel reizen, maar dit zijn echt trekkingtochten/wandelvakanties van 17/21 dagen.

Hoe wil je in 5 dagen in Everest Basecamp komen (en terug)? Dit is fysiek onmogelijk, behalve met een helicopter maar dat is prijzig en slecht voor de gezondheid (hoogteziekte).

Het is namelijk ruim 1 week lopen van het dichtstbijzijnde vliegveld (Lukla) naar Everest Basecamp. En dus ook een 1 week terug.

Ik heb het hier over de Nepalese zijde. Vanuit Tibet kun je makkelijker richting Everest, volgens mij. Je kunt met de auto een eind komen (tot Rongbuk klooster?) en dan is het nog een eindje lopen richting Everest. Ik weet niet precies waar daar een basiskamp is.

vanaf xigatse kan het in 4 dagen met auto/wandelen.
ik zoek zoiets http://www.bmair.nl/Rondreizen/China/Tibet%20Mt%20Everest%20Basecamp.htm alleen wat uigebreider.

Info over Everest Basecamp (EBC) in Tibet (ik was er begin augustus 2010):

Een aantal kilometer voorbij het Rongbukklooster ligt een tentenkamp (wat ook Rongbuk heet ;)) waar bezoekers aan het Everest Basecamp in Tibet verblijven. Zover kan je komen met ‘eigen’ vervoer (van je gids dus).

Vanuit Rongbuk kun je vervolgens lopend naar het Everest Basecamp. Volgens de Lonely Planet kan dit in ongeveer een uur, nou, reken maar op 2-3 uur omhoog en ruim een uur omlaag!!! Het is ook mogelijk om een bus naar het EBC te nemen vanuit Rongbuk, de prijs bedraagt 25 yuan. Bussen rijden af en aan van zonsopkomst tot zonsondergang. Net is NIET mogelijk om zonder gids EBC te betreden! Ook heb je een speciaal permit nodig (bovenop je Tibet permit), dit kost 400 yuan. Je gids zal dit voor je regelen.

Het EBC in Tibet ligt op ongeveer 5200 meter hoogte. Ik vond het vies tegenvallen om op deze hoogte te lopen!