ik zoek half oktober tot begin november naar nepal te reizen, weet er iemand iets over de veiligheid, want er wordt mij gezegd dat de toestand er op dit moment niet stabiel is? groetjes anneke
Hoi Anneke,
Wij hebben een Nederlandse vriend (getrouwd met een Nepali) die in Kathmandu woont.
De toestand in Nepal is nooit Stabiel (niet zoals in NL) Voor Nepalese begrippen is het momenteel relatief rustig.
De “onrust” heeft erg veel te maken met de politieke stromingen vooral de Maoisten maken veel problemen. Als toerist merk je hier eigenlijk nauwelijks wat van. Het enige wat zou kunnen gebeuren is wat ze noemen een Banja. Een Banja houdt eigenlijk kort gezegd in dat een paar Nepali hun punt willen duidelijke maken (Bijvoorbeeld latere sluitingstijden voor de winkels)
Omdat ze denken dat het de enige manier is om door te dringen tot de politiek doen ze dan een Banja voor een bepaald gebied. Kort gezegd houdt dit in dat winkels gesloten zijn, niemand mag werken of op enige voertuig zich verplaatsen, soms mag je dan wel met een tuktuk rijden, en in Kathmandu hebben vaak de toeristenbussen nog wel vrij toegang om te rijden naar bijvoorbeeld luchthaven (de Nepali zijn niet zo dom als de Thai om het toerisme, een belangrijk inkomstenbron te veel lastig te vallen)
Een Banja kan 1 uur, of 1 dag duren. dat ligt er een beetje aan de eis van de bezetters en aan de reactiesnelheid van de politiek.
Als Toerist loop je hierin eigenlijk het allerminste risico omdat Nepali erg voorzichtig met toeristen zijn. IN het verleden zijn er incidenten geweest toen de maoisten nog terroristen waren dat ze bussne stoppen en vroeg om een “bijdrage” voor hun politieke campagne.
Echter dit is iets wat meer uit het verleden is omdat de maoisten tegenwoordig in de regering zitten en hun mannen bij het leger zijn gevoegd.
Mijn vriend is heel vaak in Nepal en ook ik ben hier regelmatig, ik voel mij nooit onveilig of bedreigt. De eerste keer dat je een Banja ziet vind je het misschien eng omdat je het niet kent als Nederlander, maar geloof mij dat je je echt geen zorgen hoeft te maken.
Geniet vooral van je vakantie en de prachtige omgeving/mensen.
Heel veel plezier en maak je niet teveel zorgen.
hallo, heel erg bedankt voor jou informatie. :zon02:Ik ben heel benieuwd naar Nepal en nu kan ik toch met een gerust hart vertrekken. groetjes anneke
En de enige tip die ik je nog wil geven, zie je een demonstratie loop dan gewoon de andere kant op. Doe ik in Nederland trouwens ook:-)
En trouwens ik voel me in Nepal soms veiliger op straat dan in menig grote stad in Nederland.
ik vond het wel vervelend dat er mensen heel dicht langs je heen lopen en je vragen of je drugs wilt kopen… je verstaat de mensen niet, dus je 1e ingeving is om stil te staan en te vragen ‘pardon- wat zeg je’ maar dit kun je (mijns inziens) beter niet doen.
dit heeft niets te maken met de politieke situatie maar het was wel een opvallend ‘veiligheids-gevoel’ puntje in Nepal
@bloem29. Dat is precies dezelfde ervaring die toeristen in A´dam hebben als ze door bepaalde straatjes lopen…
(Dat heb ik zelf meegemaakt als toerist zijnde en de gemiddelde spanjaard begrijpt ook niet wat er gezegd wordt)
Haha, ja dat gefluisterde… hsjieees… hihi. Eigenlijk heb ik mij daar nooit iets van aangetrokken. maar kan mij voorstellen dat je dat niet fijn vind als iemand het tegen je fluisterd. Ik vond trouwens die tigerbalm verkopers net zo irritant. hihi.
Heb er wel 1 goed laten schrikken door 1 x bij zo’n tigerbalm verkoper enthousiast te gaan op en neer springen en het uit te jubelen “WOW! Tigerbalm! Amazing! You have tigerbalm! That is such a wonderful product! I have never seen this.”
je had de kop van de verkoper moeten zien, Hilarisch!
btw goed punt van de spanjaarden. Kan mij dat helemaal voorstellen.
Tijgerbalsem-, hangsloten- en zakmessenverkopers, je struikelt soms over ze. Behalve toen we na een trekking dachten: we geven onze sherpa’s een zakmes, omdat ze de hele tijd die van ons kwamen lenen: toen waren de zakmessenverkopers spoorloos
Hahaha, Ik heb mijn gids mijn muts gegeven. Hij was die van hem de laatste dag kwijtgeraakt en hij keek zo zielig.
Hij was helemaal blij met dit kado
Btw een zakmes, kon je niet beter kukri mes geven
hey alemaal bedankt voor jullie reacties,
hey allemaal bedankt voor jullie reacties, tot de volgende reis
Ze gebruiken vooral flesopeneners en blikopeners van de zakmessen
Er loopt ook nog ergens een mannetje met een muts van mij rond
HAHa, het zou mij niets verbazen als dat veel wordt weggegeven aan gidsen.
Zo heb ik ook wel eens mijn opwind zaklamp aan een gids in Mongolie gegeven.
Ze vond het een geweldig goede uitvinding en was er zo mee in de weer dat ik hem maar bij haar heb gelaten.
Ach tja ik geef liever wat weg dan dat ik ze fooi gaf, dan weet je dat het voor een goed doel wordt gebruikt.