Toeristenrisico's met de onrust?

Hmmm… lastige vraag en toch maar proberen.

Januari-februari moeten we boeken voor Aziëreis oktober, en 2 weken Nepal staat momenteel met stip op nr. 1. De tweede keer voor mij en we willen het vrij simpel houden: auto met chauffeur en dan de bekende lus Kathmandu-Nagarkot-Chitwan-Lumbini-Pokhara-Kathmandu.

De krantenverhalen over stakingen en blokkades, inclusief soms het vliegveld, zijn vrij alarmerend; en er worden voor 2010 heel wat meer verwacht omdat het nog bepaald niet botert tussen (o.a.) Maoïstische partij en andere partijen.

Kunnen mensen die er de laatste jaren, ook in de tijd van de echte burgeroorlog, geweest zijn een idee geven van hoeveel onlusten jou als toerist hinderen? Waren er wegen afgesloten, hotels dicht vanwege staking, vliegveld dicht? Of ging het maximaal om stakingen die toch vooral locals en backpackers treffen, zoals openbaar vervoer?

Bij voorbaat dank,

<Erik> & [Sandya]

Deze vraag hoor ik heel vaak.

Hoewel ik zelf niet gereisd heb in Nepal tijdens de burgeroorlog, maar vooral de afgelopen jaren, is mijn vriend al jaren Nepal ganger.

Het grappige is, dat in het ‘veilige’ Nederland het onrustige Nepal hel eng klinkt. Maar dat is dus echt onzin.
Ja, er zijn stakingen, Ja er is politieke onrust. Maar daar merk je als toerist nauwelijks iets van.
Nog beter, vorige maand ben ik in Nepal geweest en toen zijn mijn vriend en ik dwars door de protesten bij alle overheidsgebouwen heen gefietst. Dansende mensen op bussen, op straat, mensen met vlaggen, maar niets ernstigs.
De stakingen zijn de meeste Nepalezen gewend. wat je dan krijgt is dat ze de voordeur netjes op slot doen en je dan via de achterdeur naar binnen loodsen. Geld ook voor winkeltjes, hotels etc. Deze stakingen van de maoisten stonden trouwens op 10 november al aangekondigd in de krant.

Ja, stakingen kunnen gevolgen hebben op je reis, maar niets om bang van te zijn of om het niet te doen. Daarnaast hebben 9 van de 10 keer de acties geen betrekking op de toerist of weet je travelagent wel een creative oplossing ervoor. Zorg dat je je niet een super druk schema hebt en hou rekening met wat meer reistijd en je komt wel goed uit.

Dus lekker gaan en je geen zorgen maken en vooral genieten van het bijzonder mooie Nepal.

Veel succes met jullie reisplannen

1 like

Ja helemaal mee eens. Toen er nog wel burgeroorlog was kon je soms op je tocht Maoisten tegenkomen. Dan moest je een “bekeuring” betalen van 10 euro. Maar je kreeg wel een bonnetje… bij de volgende post hoefde je dan niet te betalen.

Maoisten weten dat toerisme de grootste bron van inkomsten is en hebben hierdoor nog nooit toeristen lastig gevallen. Ja er kan wel een blokkade komen, daar heb je dan wel last van. Bijvoorbeeld op de weg van Kathmandu naar Pokhara.

En voor de rest als tip kan ik je alleen maar zeggen: als ik een demonstratie in Den Haag zie met veel ME op straat en schreeuwende mensen dan zoek ik het ook niet op en loop ik de andere kant op. Want stel dat het tot een treffen komt tussen beide heb je de kans er bij betrokken te raken. Daarom volg je verstand, zoek niet de rellen op, dan heb je echt geen last. Behalve zoals het vorige bericht al zei: Soms zijn winkels dicht, zijn de pompen leeg, maar met name de Nepalese bevolking heeft hier last van.

Fijne reis!

1 like

En heb je al geboekt?

Ik las net nog een keer je eerste posting. Ik zie ook dat je maar 2 weken blijft. Als je de kans hebt doe het dan een paar dagen langer.

Eventueel ook een tip. Maak op sommige trajecten gebruik van de Greenline bus ipv auto met chauffeur. Mijn ervaring is dat de Greenline bus comfortabeler zit dan een auto. Ik ben dan ook wat langer dan gemiddeld, 1.93, en ik zat beter in de bus dan in de auto.
Ik heb nl vorig jaar in maart de reis per auto gemaakt van Kathmandu naar Pokhara, en ik kon na 4 uur niet meer zitten…

Als je dingen van te voren zou willen regelen met een trekkingsagency in Nepal, kan je ervoor kiezen, om sommige stukken per auto met chauffeur te doen, sommige stukken met de Greenline, en misschien wel terugvliegen va Pokhara naar Kathmandu. Ik heb dit afgelopen jaar gedaan in oktober, en het was echt schitterend. 40 minuten duurt het maar, maar het uitzicht is absurd mooi.

Veel plezier met plannen!

Hoi Mielinda,

We zijn dichtbij. Dank voor de tip, maar omdat we redelijk ‘rond’ rijden (grote lus KTM-Chitwan-Lumbini-Pokhara-KTM en dan nog klein retour KTM-Nagarkot) ben ik bang dat het kostentechnisch geen voordeel biedt. We hebben vaak vergelijkbare discussies met bezoekers aan ‘ons’ Sri Lanka: ofwel je betaalt X rupee/km voor de rondreis maar dan ook echt tot aan beginpunt ook al stap je zelf eerder uit, ofwel je betaalt iets van 150-170% van X rupee/km voor enkeltjes met de taxi. Want bij dat tweede moeten ze zelf weer terug met alle kans dat het leeg is. Het break-even point om toch maar hele tijd auto te hebben bereik je dan snel. En nee hoor, de langste van ons drieeen is 1.86 m dus dat gaat redelijk met auto…

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

Hoi,

Juist de route die jullie gaan doen, de lus, dat zijn routes waar de greenline bus rijdt. Per enkeltje pp ongeveer 18 euro van stad naar stad.

Omdat jullie mogelijk de auto niet elke dag gebruiken kom je dan duurder uit. Maar inderdaad je moet zelf lekker zoeken wat je het comfortabelste vindt. Het voordeel van de auto is dat je onderweg lekker kan uitstappen en nog dorpjes kan aandoen. Aanrader maak een kleine stop in Bandipur! Als je tijd hebt, zelfs leuk om een nachtje te slapen.
Leuk dorpje in de bergen, je moet dan een verharde slingerweg om hoog, met helder weer giga uitzicht op de Himalaya. Het is een echt Newari dorpje waar je veel houtsnijwerk ziet aan de woningen.

Ik ben zelf ook altijd wat duurder uit dan de gemiddelde “backpacker” omdat ik vaak ook net even wil afwijken of iets gemakkelijker wil.

Heel veel plezier nog met uitzoeken.