Ik ga met een vriendin in september en oktober naar Nepal. We hebben in totaal 6 weken de tijd. We vliegen aan op Kathmandu en vliegen terug vanaf Delhi. Hoe we onze tijd gaan verdelen weten we nog niet, maar Nepal heeft prioriteit en alles wat we in India nog kunnen doen is meegenomen. Nu heb ik gelezen dat het in Nepal nogal gevaarlijk is om met de bus te reizen, en om nou alles te vliegen lijkt me nogal zonde omdat t veel geld kost en je weinig ziet. Heeft iemand ervaringen met vervoer in Nepal? Wat is de makkelijkste/veiligste manier om van A naar B te komen?
En als er mensen zijn die over land van Nepal naar India zijn gegaan, gaat dat makkelijk? We hebben ons visum voor India al geregeld. Zijn er plaatsen waar je het best de grens over kunt?
Bedankt alvast!
Hoezo is reizen per bus gevaarlijk in Nepal? Vanwege ongelukken e.d.? Die kans zit er inderdaad in, maar dan is de Nederlandse snelweg ook gevaarlijk. Vliegen kan in Nepal ook gevaarlijk zijn, zeker als je in de bergen moet landen of tussen de bergen door moet vliegen. Alles draagt een risico met zich mee. Hoe ga je dat in India doen? Trein en bus in India zijn gevaarlijk…
Ik zou in Nepal met de bus gaan (heb ik ook gedaan) en misschien 1x vliegen om bijv weer snel terug naar Kathmandu te gaan. Je hebt in Nepal ook verschillende soort bussen, van lokale boemelbus tot toeristen bussen (van luxe tot super-de-luxe). “Deluxe bus” wil niet altijd zeggen dat het ook echt een luxe bus is
Inderdaad, een bus kan gevaarlijk zijn, oversteken in Kathmandu ook. Het is niet zo dat van de 5 bussen die er rijden er 4 in een ravijn storten. Het gaat wel eens mis, net als in de rest van de wereld, en aangezien de bussen altijd vol zitten haalt het dan vaak het nederlandse nieuws.
De route Kathmandu-Pokhara, Chitwan en dan door naar de Indiase grens (Sunauli) is de meest logische route. Van daar kun je via Gorakhpur direct naar Delhi of eerst naar Varanasi. Het is een flinke rit dus als je denkt: ik wil liever vliegen, dan is Kathmandu-Varanasi een heel handig alternatief die je 2 dagen reizen bespaart. Maar inderdaad, dan zie je niets.
Hey, thanks voor de tips! Ik had in de lonely planet gelezen dat je bussen t best zo veel mogelijk kon vermijden, vandaar. Hebben jullie nog tips voor dingen die je echt moet doen/zien, buiten de standaard touristische dingen om?
Als je met de local bus van Kathmandu naar Pokhara zou willen dan zou ik ook zeggen: doe dat maar niet. Maar daar rijden prima bussen als Swiss en Greenline die de stoelen vullen en dan geen extra mensen meer toelaten. Ze maken ook een normale stop onderweg, prima te doen. Als je in je hotel aan de receptie vraagt of zijn een kaartje kunnen regelen scheelt dat jou weer gedoe.
Guest house boven Pokhara. Weg van de toeristen en Pokhara, mooie uitzichten fijne wandelpaden: aanrader!
Ikzelf geef de voorkeur inderdaad ook aan de Greenline. Zoals hierboven staat, stopt hij nergens voor extra passagiers, heb je betere beenruimte, airco en hij stopt naar Chitwan en of Pokhara 3 keer onderweg. 2 keer voor een plasstop bij een gelegenheid waar ook echt toiletten zijn en 1 keer bij een luxe hotel waar je een goede warme lunch krijgt in buffetvorm.
Een enkeltje kost dan wel 16,50 ongeveer, maar ik vind het het wel waard. De andere toeristenbus kost ongeveer 4 euro voor een enkeltje. Je stopt ook wel onderweg maar dan moet je “wild” plassen… En 1 keer bij een stadje waar je je eigen restaurant gaat kiezen.
De toeristenbus heeft ook wel wat, Je zit ook tussen Nepalese mensen, en als er geen plek meer is, zit men op het dak. Was wel leuk om een keer mee te maken.
Alleen vanwege mijn lengte doe ik het niet meer, want ik zit gewoon 7 uur opgevouwen en barst dan van de pijn in mijn rug.
Die mini busjes, dat is iets waar ik zelf niet voor zou kiezen. Die rijden mijn inziens als idioten. Mijn beste ervaringen zijn dus ook met de Greenline. Met name omdat ik ze relatief het beste vond rijden in het verkeer.
Ook ik neem dit jaar voor het eerst een vlucht terug van Pokhara naar kathmandu, met name om de file te vermijden die je tegenkomt op de terugweg naar Kathmandu.
Ik reis per greenline naar Chitwan, dan na een paar dagen met Greenline van Chitwan naar Pokhara, en dan terugvliegen naar Kathmandu. Dan heb ik toch alles gezien, want de weg terug is hetzelfde.
Ja het is wat duurder, maar dat is denk ik afhankelijk van je budget.
2 maanden voor Nepal EN India is niet heel erg veel.
Ik ben in allebei geweest en vond India verschrikkelijk (het noorden dan, varanassi en alle ander toeristische plekken) dat heeft vooral met de mentaliteit van de indiers te maken trouwens, want als 2 vrouwen (hetzelfde als wat jij gaat doen geloof ik) ben je niet echt veilig voor de mannen en jekunt niet veel doen tegen hun opmerkingen en opdrigerigheid, de Lp adviseerd lokale kleding te kopen, maar dat helpt geen zier.
Nepal vond ik 1000 maal beter, de mensen zijn ontzettttend aardig en gastvrij, zeker als je ze beter leert kennen.
2 maanden is niet veel tijd om veel dingen te doen buiten de toeristen dingen. Zeker omdat vaak die dingen meer tijd kosten. Je bent wel op het goede moment, want er zijn in deze periode een paar leuke en kleurrijke festivals in Nepal en India. Ik zou zeker zorgen dat je even navraag doet naar Duwali en Chhath parva, dit zijn hele leuke dingen om te zien.
De Pushkar camel fair in Puhskar india (25 okt) is ook een hele happening om te zien.
Verdre kan ik je alleen aanraden om te proberne om eens in contact te komen met de nepalezen en zo rol je al gauw in de ene tot de andere geweldige ervaring.
ikzelf heb in oktober 2007 veelvuldig met de bus gereisd in Nepal.
Van Kathmandu naar Pokhara en terug. Van Kathmandu naar onze raftplek en weer terug. Van Kathmandu naar Chitwan en weer terug.
het was niet altijd even leuk, op het moment zelf, maar zeker een unieke ervaring. je zit met alles en iedereen door elkaar en het is echt een super ervaring. plus goedkoop.
moet er wel nog bijzeggen dat wij juist met de oktober feestdagen hebben gereisd, dus toen was het ontzettend druk op de weg, alle bussen zaten vol en zelfs toen was het goed te doen…
je kan vanaf pokera een bus nemen naar india. Dat zou ik ook niet twee keer doen. De heen of terug weg via via de lucht.
mail me als je meer wil weten: miss.sharda@gmail.com