Van Nepal naar India

Ik vertrek 2 mei naar Nepal en ik ben van plan om begin juni vanuit pokhara naar varanasi te gaan. Heeft er iemand tips over welke route ik het beste kan nemen?

Groet Laurenz

Bus naar de grensplaats Sunauli (9 uur rijden) of Bhairawa, 4 km van Sunauli. Hangt er van af hoe snel je alles wilt doen. Als je een overnachtng wilt, dan is Bhairawa meer geschikt dan Sunauli. Als je er vroeg bij bent kun je meeen door naar Gorakhpur ( 3 uur) Er zijn lokale bussen maar er rijden ook luxere toeristenbussen (200 roepie, 2 euro). Vanuit Gorakhpur kun je de trein naar Varanasi nemen, wat comfortabeler is dan de bus.
Hou er rekening mee dat het een hele zit is, die route Pokhara-Sunauli/Bhairawa. Je kunt ook overwegen om na Pokhara naar Chitwan te gaan, vanaf Chitwan is het maar 4,5 uur naar Sunauli, breekt de boel een beetje.
Als je je route iets anders indeelt kun je Kathmandu-Varanasi vliegen, dat duurt maar 3 kwartier…

Ik heb vorig jaar ook die route gedaan: vanuit pokhara via Sunauli (ik schrijf het vast verkeerd) naar Varanasi. Wij hadden een lokale bus vanuit Pokhara naar Sunauli, geen idee meer hoe lang die erover deed, uurtje of 6 gok ik. Let wel op bij de grens, want daar zijn we geflest. Voor de grens met india gingen we bij zo’n bureautje geld wisselen. Daar werd ons ook een bus aangeboden richting Varanasi. Dat hebben we gedaan. Met een riksja werden we de grens over gereden, even langs de douane en wachten op die bus. Die niet bleek te komen. Daarover nog ruzie gehad over de man die er verantwoordelijk voor was. Hij bleef maar volhouden dat de bus wel zou komen, en wilde niet al ons geld teruggeven. Het werd alleen al donker, dus wij besloten een ‘gewone’ lokale bus te pakken (ook nog eens een stuk goedkoper uiteraard). Die man van de busmaatschappij wilde ons nog tegenhouden, hij probeerde zelfs de chauffeur van de lokale bus te overtuigen ons niet mee te nemen. Gelukkig deed hij dat wel. Het werd wel een helse rit van zo’n 10 uur over slechte wegen en om 4 uur 's nachts kwamen we aan in Varanasi. Gelukkig leek het daar net alsof het 10 uur 's avonds was: nog genoeg mensen op straat, dus makkelijk een hostel gevonden.

Maargoed; als je het zo doet is het dus een hele lange reis, maar uiteindelijk ook wel weer leuk. Onze eerste ervaring met India was slecht, maar de mensen in de bus waren gelukkig wel erg aardig. Het is denk ik zeker zo dat je in Sunauli liever niet wil overnachten, wat dat betreft kan je beter meteen doorgaan. En tja, als je van wat meer luxe houdt, moet je inderdaad met de trein gaan.

Bedankt voor de reacties!
Ik heb al besloten dat ik een tussenstop maak in Chitwan, vooral nu ik zie wat voor prachtige natuur er te zien is. Is het in de plaatsen Sunauli en Chitwan makkelijk een hostel te vinden? Enig suggesties voor een hostel?

Zodra je in Chitwan uit de bus stapt hebben de hotelronselaars jou wel gevonden :slight_smile:
Ik heb her gelogeerd http://www.chitwantigercamp.com/, wat lokatie betreft vind je amper beter, zo recht aan de rivier.

Als je vanuit Chitwan naar de grens gaat haal je het makkelijk om in Gorakhpur te slapen.