Ik heb een vraagje:
Zijn er mensen die in juli en augustus al eens in Nepal zijn geweest?
Mijn vriend en ik zijn er over aan het twijfelen. We willen wel graag gaan, maar er is daar dan het regenseizoen.
Voor de mensen die zijn geweest:
aanrader of afrader?
Is het te doen tijdens een trekking?
Alvast bedankt.
Ik wilde graag naar Nepal, maar heb besloten het dit jaar niet te doen. De politieke situatie is daar nogal chaotisch. Kijk maar eens op buza.nl.
Naast dat het er niet zo veilig is, denk ik dat het ook veel leuker is om naar Nepal te gaan op een moment dat het er goed gaat. Maar als je toch gaat: veel plezier! Het lijkt me een heel mooi land. Hieronder volgt nog een citaat m.b.t. de situatie in Nepal.
groeten, Karin.
Dit las ik op wegwijzer.be:
Toen wij in Nepal waren (10 mei 2004 - 5 juni 2004), maakten we zes stakingsdagen mee. Tijdens zo’n staking ligt alles lam; er rijden geen bussen of taxi’s, alle winkels zijn dicht. Enkele ‘moedige’ winkeliers en taxichauffeurs lappen de staking aan hun laars. Elke dag lazen we in de Kathmandu Post over aanslagen en ontvoeringen, maar de toeristen werden blijkbaar met rust gelaten. Er was wel een Amerikaan serieus toegetakeld aan de Everest, maar de juiste omstandigheden waren niet duidelijk. In Kathmandu staan er op elke hoek van de straat militairen met geweer, zelfs in Thamel. Er werden bussen aangevallen door mao’s, vooral als er ook militairen inzaten. O.a. de bus van Jiri naar Kathmandu, begin mei, waardoor er 16 mensen (burgers en militairen) stierven. Wanneer een bus een bordje met ‘tourists only’ voor zijn raam zet, zou er minder gevaar zijn. Toen wij er waren, waren er geen toeristenbussen naar Delhi of naar Jiri. We hebben het zekere voor het onzekere genomen en geen bussen meer genomen. Tijdens de Everesttrek (vanuit Lukla) zijn we geen enkele mao tegengekomen. Reizigers die van de Annapurnatrek terugkwamen, vertelden ons dat ze daar wel enkele bange uurtjes gekend hadden, toen de mao’s een dorp op de route (ergens bij Tatopani) hadden omsingeld.
(Bron: verslag van Hans Van Lint en Inge Smets, Reizigers Onderweg)
het is inderdaad onrustig in nepal maar de toeristische gebieden zijn goed te bezoeken.
er is in juli en augustus een regen seizoen. ik ben zelf vorig jaar 3 maanden geweest en ben nu de nepal correspondent voor siw vrijwilligersprojecten deze organisatie verzorgt vrijwiliigers projecten in heel de wereld.
er is nu 1 iemand naar toe, hij komt in augustus terug dus hij zal je uitgebreide informatie kunnen geven over het weer in het regenseizoen. als je deze informatie wilt kun je me emailen : natalie28071984@hotmail.com.
neem gerust een kijkje op mijn website of op die van mijn vriend die net 1 maand terug is. travel.to/riekeopreis of www.gier.tk
succes en veel plezier als je besluit om te gaan!
groeten rieke
Ik ben eind februari in Nepal geweest en toen was er ook een 6 daagse staking (en ik zou maar 12 dagen in Nepal zijn!). Reden was dat er een soort van verkiezingen was binnen de studentenvereniging (of zo iets) en de mao’s waren het daar niet mee eens. Het was toen idd. niet echt fijn op straat, echt veel militair vertoon en geen bussen/taxi’s of winkels die open zijn. Op de tweede dag van de staking ben ik met een zogenaamde toeristenbus (ja, met zo’n blaadje op de bus) van Kathmandu naar Pokhara gegaan. Onderweg niets gebeurd en bij checkpoints was ook alles ok. Alleen toen we in Pokhara aankwamen hoorden we dat de dag ervoor daar bommen naar bussen zijn gegooid…slik!.. Gelukkig was de staking halverwege dag 3 opgeheven en kwam het gewone leven weer op gang.
Over het regenseizoen heb ik geen informatie. Ik weet alleen dat toen ik er was het zo mistig was dat ik de himalaya’s alleen vanuit het vliegtuig gezien heb