Ik ben van plan om in maart 2016 een maand naar Nepal te gaan en rond te reizen. Nu weet ik niet zo goed hoe het land er nu bij ligt. Ik weet dat er ten tijde van de aardbeving veel toeristische plekken zijn verwoest. Veel informatie die op internet te vinden is, is van voor de aardbeving. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er mensen na de aardbeving in Nepal geweest? Hoe is dat ? Hoe is de sfeer, hoe is de stemming van de mensen, wat zijn jullie ervaringen? Zouden jullie Nepal aanraden op dit moment of toch aanraden om naar een ander land te gaan voor 3/4 weken?
Je kunt met een gerust hart naar Nepal reizen. De sfeer en de stemming van de mensen is goed. Nepalezen zijn een van de aardigste mensen op deze wereld. Dat vond ik na mijn reis in Nepal in 2002 en nu weer.
In gebieden als Pokara zie en merk je niks van de aardbeving. Daar is niks beschadigd. In de omgeving van Kathmandu is wel veel beschadigd, maar het is ook veilig om daar weer te zijn. Helaas zijn wel veel monumenten ingestort in Kathmandu.
Ik wil je zeker aanraden om naar Nepal te gaan. Het is veilig en het land is zo prachtig. Daarnaast is er weinig toerisme omdat veel mensen dezelfde vragen hebben als jij en dat is slecht voor de Nepalezen omdat veel mensen leven van het toerisme.
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag. Je kunt ook kijken op de blog die ik en mijn vriend over Nepal hebben geschreven. http://klogsandkangaroos.com/2015/11/01/nepal-trekking-in-paradise/
Hai ,
Oo dat klinkt super zeg! We hebben deze week de tickets geboekt, dus we gaan definitief! Wij zijn ook van plan om een trekking te maken van 8-10 dagen, hoe hebben jullie besloten welke trekking jullie wilden gaan doen? Welke is aan te raden? En is trainen van te voren echt nodig of is het gewoon flink afzien maar kan het ook zonder trainen? Wij gaan de maand ervoor naar Sri Lanka dus ik zat ook te denken om winterkleding gewoon daar aan te schaffen, aangezien het alleen nodig is voor de hike… is dat goed te doen? Groetjes Niki
Leuk! Ga je geen spijt van hebben. Wij hebben een keuze gemaakt nav her aantal dagen dat we hadden. Wij zijn ervaren hikers dus wij konden poonhill en abc (annapurna basecamp) in 8 dagen doen zonder afzien, maar het is wel zwaar. Lees onze ervaring op onze blog. De route die wij hebben gedaan is heel mooi en een aanrader.
Ik zou zelf warme kleding meenemen uit NL, want het is hoog in de bergen onder nul en de hotelletjes hebben geen verwarming. En anders moet je kapitalen spenderen in nepal, dat kan, maar wil je dat.
Wij reizen voor 1 jaar en hebben ook alles bij ons. Het is echt te doen.
Belangrijk: slaapzak, dikke jas, regenkleding, muts, handschoenen, warme broek, thermo ondergoed, goede schoenen en sokken.
Groetjes, Tamar
Hai Tamar,
Super! Bedankt voor je tips! Heb ik echt veel aan! Is het prima om zo’n trekking ter plekke te boeken of moet dit echt van te voren? En wat kost zo’n trekking ongeveer? Groetjes!
Hoi Niki,
Graag gedaan. Je kunt je trekking en je porter makkelijk daar regelen. Is erg makkelijk. Onze hotel manager heeft ons geholpen om het binnen een dag te regelen. Hotel Diplomat, lakeside 6.
Een porter kost ongeveer 10 dollar per dag. Tijdens de Hike ben je ongeveer 25-30 euro per dag kwijt in totaal voor 2 personen. Accommodatie kost ongeveer 200-300 rps, maar eten wordt duurder hoe hoger je komt. Tip: koop snoepjes en chocola (snickers etc) beneden in pokara. Op de berg is het te duur en het is lekker om jezelf af en toe een sucar rush te geven tijdens het hiken.
Je moet ook rekening houden met een permit €25 pp en nog iets anders waar ik de naam van vergeten ben. Maar al met al, kost het niet veel geld. Groetjes, Tamar
Ik was er na de aardbeving, van 26 april tot 25 juli. Pokhara en omgeving heeft weinig schade opgelopen, maar Kathmandu Vallei, Langtang, Sagarmatha National Park en de provincie Sindhupalchock (oostelijk van Kathmandu) zijn zwaar gehavend. Faciliteiten in Sagarmatha zullen inmiddels wel weer zijn hersteld en Kathmandu zal ook spoedig volgen, maar herstel in Langtang en Sindu zal lang duren.
Ik ga gedurende de hele maand april heen om het gebied, waar ik met een groep met andere backpackers hulp heb verleend, opnieuw te bezoeken.
Hier een filmpje van mijn Annapurna hike:
Op mijn filmpje van de Everest Basecamp trek is de grote schade aan gebouwen goed te zijn.
En als laatste nog een filmpje dat gewijd is aan de nasleep van de aardbeving en wederopbouwprojecten waaraan ik heb meegewerkt.
Ik zou de kleren in Nepal kopen en niet meezeulen vanuit Nederland naar Sri Lanka. Outdoor kleding is tegen erg lage prijzen verkrijgbaar, zij het dat 'merkkleding 'veelal niet echt is. En daarom ook zo goedkoop. En daarom ook minder duurzaam (maar goed genoeg voor een hike).