Over een maand naar nepal

Il zit erover te denken in juni naar Nepal te gaan. Een beetje last minut tussen twee banen.*
Veel vragen dringen zich op. Het idee is ongeveer 20 dagen te gaan.
Ik heb een maand om alles voor te bereiden; is dit voldoende?*
Ik heb ongeveer 1500beschikbaar voor de reis en voorbereidingen:
visa , Inentingen, reisverzekering 100
trekkerspullen 100
Reis 600
Eten slapen 20x20: 400
Diversen 300 ( binnenlandse reizen gidsen )
Diversen 100 souvenirs, onvoorzien
Is dit een redelijke begroting - ben ik dingen vergeten ?

Waar kan ik goede actuele informatie op het net vinden?
Het is wat kort om nog iemand te vinden als reispartner - waar kan ik mensen vinden die al “sur place” zijn, of in dezelfde tijd daar zijn. - sites , blogs, forums ( Nederlands, Engels of Frans)*

Ik weet eigenlijk bijna niets van Nepal, ik neem aan dat de reis in Kathmandu begint, een of twee dagen om een beetje te acclimatiseren en vervolgens ?? Àlles ligt nog open. M’n interesses zijn fotografie dus een paar daagse tocht door de bergen lijkt me interessant- ik heb een goede conditie maar ben geen ervaren (berg)wandelaar ( waar moet ik rekening mee houden)*
Lijkt me leuk met een paar mensen een jeep en gids te nemen

Alle ideeën, opmerkingen zijn welkom!
Andreas

Hoi Andreas,

leuk om te zien dat je naar Nepal wilt gaan. Nepal is zeker de moeite waard, voor een trekking is juni echter niet het beste seizoen… Eind mei/begin juni begint in Nepal het regenseizoen, de bergpaden worden dan al snel moelijk begaanbaar. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden… Een tocht naar Nepal is in de genoemde maanden echter wel degelijk mogelijk, dus laat je ook niet teveel afschrikken door het weer.

Verder lijkt je budget me redelijk krap, in het regenseizoen zijn de vluchten vanuit Nederland naar Nepal vaak redelijk aan de prijs, tussen de 600 en 800 euro. De door jou geraamde kosten a 600 zijn wel mogelijk, maar je moet geluk hebben.

Verder weet ik niet hoe je verzekerd bent en welke inentingen je al hebt gehad, maar als je alle inentingen nodig hebt dan ga je al ver over het bedrag van 100 euro heen. Het visum voor Nepal kost voor dertig dagen $40 en kan op de luchthaven van Kathmandu worden aangevraagd. Je reisverzekering is afhankelijk bij wie je hem afsluit. Houdt er wel rekening mee dat als je de bergen in wilt gaan je een verzekering afsluit waarin reddingskosten in de bergen gedekt worden. Niet bij alle maatschappijen valt dit onder de standaarddekking!

Je zal inderdaad altijd in Kathmandu landen en kunt hier een of twee dagen verblijven om aan het land te wennen en te acclimatiseren. In die tijd kun je een bezoek brengen aan de highlights van Kathmandu(swoyambhu, pashupatinath, bhaudannath en Hanuman Dhoka) alsmede Bhaktapur.

Verder zijn er vele mogelijkheden om je reis verder in te vullen.

Mocht je behoefte hebben om met iemand te spreken, dan kun je geheel vrijblijvend contact opnemen via de mail, of telefonisch(06-14201775), ik ben momenteel in Nederland.

Succes met de voorbereiding!

Rudy van Bruggen

Rudy, Bedank voor je uitgebreide antwoord, ik zal, als ik wat meer informatie heb ingewonnen en waarschijnlijk ook meer vragen heb zeker contact met je opnemen. Bedankt voor het aanbod !

Goede keuze!

ik ben onlangs ook naar Nepal geweest voor 5 maanden, is een échte aanrader!

Volgens mij kom je met je budget zeker toe (behalve vliegtickets, dat moet je wat in het oog houden op www.skyscanner.com bijvoorbeeld)

om je een idee te geven van de prijzen:

***overnachten **kan voor 4-5€ in Ktm per nacht (incl badkamer en tv), of in freak street (dichtbij durbar square) voor 2-3€. In pokhara kan je echter logement vinden voor 1€ per nacht! hangt allemaal van je gewoonten af, ik koos altijd voor de basic kamers, maar was altijd tevreden van de kamers.
Als je wat meer confort/luxe wil moet je zo’n 5-6euro per nacht rekenen.

*het eten is ook echt goedkoop. De Dhal baat (typische nepalees gerecht) kost zo’n 2€. Voor westers eten betaal je 3-4€. Dit ook afhankelijk van restaurant tot restaurant.

*Vervoer is zeer goedkoop, bussen van bv Kathmandu naar Pokhara (zo’n 6-7uur rijden) kost 2.5€. De bussen die echter naar trekkingplaatsen gaan rekenen tourist prices aan en is soms 3dubbel de prijs in vgl met lokale bevolking.

*Gidsen kunnen best doorvragen, ikzelf heb nooit een gebruikt, maar heb wel prijzen gehoord, dat loopt van 10 tot 20euro per dag op (hangt er ook van af of je dragers wil of niet)

*Andere: als je wil trekken moet je ook steeds 2 permits kopen, die kosten hangen ook weer af van welke locatie je wil bezoeken. reken zo’n 20 tot 30 euro voor een enkele trekking.

Verder kan je zeer goede koopjes doen met lokaal gemaakte kledij/juwelen etc.

20 dagen is niet zo lang, dus moet je er het beste van proberen maken!

ik zou niet te lang in Ktm blijven, het is er nogal chaotisch en vervuild, maar toch mag je enkele dingen niet missen!
Dingen die ik zou aanraden: Pashupatinath(crematieplek) - **Bodanath **(grote stupa) - Patan(oudere deel van Ktm) - **Bhaktapur **(ietwat buiten Ktm, een heel mooi proper dorpje, maar wel 15€ inkom) - swayambunath(monkey temple).

Na kathmandu kan je evt gaan trekken, dit kan makkelijk in Langtang (heb ik ook gedaan), is niet zo’n moeilijke trek, en écht mooi! Duurt ook niet té lang, je kan in 2 dagen tot de eindplek geraken, daar 2 dagen blijven en terugkeren (terugtocht heb ik in 1 dag gedaan, maar was wel zwaar :stuck_out_tongue: ).
Maar zoals m’n voorganger zei is het niet echt de goeie periode voor trekking, dus moet je uitmaken of je dat wil doen…

Verder is Pokhara een aanrader! pokhara is zowat het toeristencentrum van nepal. Je komt er heel makkelijk in contact met andere reizigers en er is vanalles voorzien voor toeristen. Ook rond pokhara valt veel te bezichtigen.

Ook Bandipur is een aanrader (tussen Ktm en Pokhara). Dit is een rustigere plek dan Pokhara, niet zoveel toeristen.

Goh, je hebt zoveel plaatsen die de moeite zijn, ik kan zelf niet kiezen :stuck_out_tongue:

Aan mij mag je ook vanalles vragen, ik help je graag verder!

ben jaloers op je reis, ik kijk er al terug naar uit om terug te gaan :stuck_out_tongue:

grtjes

Hoi Andreas!

Wij (een leuk stel van 24 ;)) reizen eind juni van China naar Nepal. We komen aan in Kathmandu en verder hebben we nog niets vast staan! We weten alleen nog niet wanneer we in Nepal zullen aankomen. Het hangt een beetje af van de snelheid waarmee we voor China reizen.

We zouden graag richting ME Basecamp gaan, maar onze conditie is niet echt om over naar huis te schrijven. Wellicht is een jeep een goede uitkomst!

Mocht je eind juni in Nepal starten, kunnen we wellicht een deel samen reizen!

Groetjes :slight_smile:

Hallo,

Ik (Suzan) ben een avonturier en echte levensgenieter van 27 en ik vlieg 1 juli naar Nepal. Ik zal 14 dagen in Kathmandu vrijwilligerswerk doen en van 15 juli tot 1 aug heb ik de tijd om een trekking te maken.
Ik zou graag bij een paar mensen aansluiten. Ik heb al wat rondgekeken voor een trekkingen en het annapurna gebied met bv (deel van) abc trekking lijkt me echt super mooi.

Hopelijk zijn jullie ook in deze periode beschikbaar en hebben jullie zin om samen een trekking te maken,
Groetjes Suzan