Binnenkort vertrekken wij voor een weekje rust naar Riu Karamboa.
Dit ligt op een uurtje wandelen van Sal Rei.
Weet er iemand hoe het daar gesteld is met veiligheid?
Zou het een goed idee zijn om er met z’n 2 rond te lopen (kwestie van toch iets gezien te hebben)
Of mss toch beter ene excursie naar daar te nemen?
Wij zijn nu ook al best wat gewend (Dom. republiek/Mecixo/Costa Rica/Ecuador (backpakken).
Ik hoor het graag van jullie! Andere tips zijn ook welkom!
Jammer dat er nog geen reacties gekomen zijn op deze vraag. Zelf ben ik niet op het eiland Boavista geweest, dus ik durf me niet uitspreken over de veiligheid daar. In het algemeen vind ik dat het wel meevalt in Kaapverdïe. Zakkenrollers zijn er natuurlijk wel en ook in hotels laat je best geen waardevolle spullen, maar op straat hebben we nooit een onveilig gevoel gehad.
Als jullie terug zijn, laten jullie dan weten hoe het gesteld is met de veiligheid in Sal Rei? Er zijn ongetwijfeld wel meer reizigers die zich die vraag stellen.
Omdat de hostess ter plaatse afraadde om via het strand naar Sal Rei te gaan, hebben we een taxi genomen (€10).
In het dorpje zelf hadden wij geen onveilig gevoel.
Wel waren we vergezeld van 2 locals die we daar hebben leren kennen.
Misschien dat dat er wel iets aan deed.
Maar volgens mij kan je er overdag perfect veilig rondlopen.
De terugweg hebben we deels per taxi gedaan, tot aan Morabeza (een leuk barretje op het strand, waar je moet geweest zijn) (3€).
En dan verder nog een kwartiertje over het strand terug naar het hotel gelopen.
Verder weet je wat je kan doen en zien op Boa Vista, niets
Het is wel een zeer fijn eiland, redelijk vriendelijke mensen, toffe sfeer.
Kom wel eens buiten je hotel, en leg contacten met de plaatselijke bevolking.
Als je info over het hotel (Riu Karamboa of Décameron) of eiland wil. Stuur gerust een mailtje.
Zelf ben ik ondertussen een 3-tal maanden in Boa Vista. Ik doe hier mijn stage (toerisme)
en vind het eigenlijk verbazingwekkend dat men wandelen via het strand zo fel afraadt.
Op Praia des Chaves - het hele stuk tussen Iberostar en Decameron tot in Sal Rei zelf (Riu Karamboa ligt ongeveer in het midden) - gebeurt zelden iets, dus lijkt dit ‘afraden’ me vooral indekking van touroperators en reps voor moest er toch eens iets voorvallen. Overdag bestaat er geen mooiere wandeling dan de stranden te doen. Dagelijks rijdt er langs alle stranden een quad heen en weer om eventuele ‘bandieten’ af te schrikken. Het meest gevaarlijke strand is eigenlijk in het noorden bij het scheepswrak en daar wordt, door de regelmatig terugkerende voorvallen, afgeraden om alleen per quad of huurauto naartoe te gaan.
In Sal Rei zelf is het naar mijn gevoel ook veilig. Ja, er wordt wel eens iets gestolen, zakkenrollers zitten in elk land… maar als ik de afgelopen maanden opvolg wat er in België al gestolen of gebeurd is bij vrienden is het hier zeer minimalistische criminaliteit. Je moet dus niet te nonchalant zijn als je hier rondloopt en niet te fel tonen wat je allemaal bij hebt, maar echte risico’s loop je in Sal Rei niet.
Laat je vooral niet te fel afschrikken door alle raadgevingen ter bescherming, zeker wanneer je gewend bent om wat avontuurlijkere reizen te maken, maar probeer een beetje cultuur te ontdekken, te zien hoe hier geleefd wordt, hoe de bevolking is,… het zal je vakantie een grote meerwaarde geven en helpen om de voorgespiegelde rijkdommen van een all in hotel te doorprikken.
Hallo Nikita,
Wij hebben 24 oktober een weekje naar Riu Karamboa geboekt op Boa Vista.
Ik las dat je daar een paar maanden al zit… heb je misschien wat leuke tips voor ons??
Wij zijn niet van het surfen of duiken maar wel zou ik het idd leuk vinden om van Karamboa naar Sal Rei te lopen.
Ook las ik van dat schripwrak waar ook de schildpadden aan het land komen om te paren of wat dan ook.
Graag hoor ik van je wat leuk is om te doen daar.
Groetjes Ria
Wij zijn vorig jaar sept in Boavista geweest ook in de karamboa.Een schitterend gelegen hotel .Als het nog kan in oktober de nachtexcursie van de schildpadden doen een hele ervaring die mij altijd zal bijblijven .De noord en de zuidtoer per jeep zijn ook heel leuk .Onze reisleiding heeft ons afgeraden om via het strand te voet naar Sal Rei te wandelen,maar je kan wel langs beide kanten heel stukken over het strand wandelen .De stranden zijn zeer mooi op excursies voor ons mooier dan in Mexico.Heel ongerept .
Hallo Myra,
Ik heb idd gelezen ergens van de excursie die je kunt doen naar de schildpadden en dat lijkt me ook wel heel erg gaaf.
Heb je verder nog ervaring met de munteenheid?
Kun je daar gewoon met euro’s betalen of hoe heb jij dat gedaan??
Groetjes Ria
In het hotel kan je euro 's omruilen,dat is geen enkel probleem .
Ja het is zeker de moeite ,de schildpadden komen op het strand en zie je dan eitjes leggen een heel belevenis in de donker ,ontroerend.
Zeker ook naar het strand Santa Monica gaan .En iets meenemen tegen de muggen want dat was niet te doen bij ons .
Myra
Ok Myra,
Dat gaan we zeker doen.
Alleen hoop ik dat van die schildpadden nog is want ik zag ergens tot september staan.
Ben heel erg benieuwd.
Van die muggen ben ik blij dat je het zegt want dan ga ik 4 weken van te voren B1 slikken dan lusten ze je niet meer…
Ik vroeg van die veiligheid omdat ik bovenaan zag staan dat je wel over het strand kon lopen naar die stad.
Hoe is het met de taxi’s daar??? Is dat goed te doen???
Ons hebben ze het toen afgeraden omdat er ?,de week ervoor toeristen waren overvallen .B1 helpt dat echt want ik mag deet smeren zoveel ik wil ze blijven mij steken .Haal je dat bij de apotheker? Wij gaan binnenkort naar Sri lanka er daar zullen de muggen ook wel weer van de partij zijn zucht .
Taxi zijn er niet echt allé zijn taxi 's maar op hun manier je zit dan vanachter in zo een open bak ,alles wordt met de jeep gedaan en is veel leuker want amai, bij de excursies open jepen je bent stof van onder tot boven en helemaal door elkaar geschud .Maar ik vond het één van de leukste bestemming die we ooit gedaan hebben en dat zijn er toch wel heel wat .
Je kan er ook schitterende foto’s maken ,de zee op zich is al een acttractie zo wild je kan er uren naar kijken .
Fijn weekend.
Ok ik ben heel erg benieuwd
Ja, die B1 helpt echt tegen de muggen.
Ik het het hier bij "de Tuinen| gehaald … ik weet niet of die winkel ook bekend is bij jullie.
Het staat er zelfs op.
Groetjes Ria
Dank je wel voor de informatie ,die winkel hebben wij hier ook dan ga ik dat ook eens proberen ,weet jij misschien ook waar je kokosolie kan vinden tegen de beten van strandvliegjes ?
Ik ben ondertussen al 2 maanden terug uit Boa Vista, jammer genoeg weliswaar maar wil je uiteraard wat tips meegeven.
Voor de sea turtles vrees ik dat eind oktober wat laat is, maar het zijn en blijven dieren dus echt zeker weet je het nooit. De meeste kans om ze te zien is augustus-september. Maar dat wordt afwachten tot daar en dan krijg je wel te horen of er nog nachtexcursies moesten doorgaan.
Qua muggen neem je inderdaad best je voorzorgen, het is daar op dit moment regenseizoen (wat absoluut niet betekent dat het daar dagen en dagen regent, maar je wel verspreid wat regen kan krijgen, wat de rest van het jaar zeldzaam is) en door de ondoordringbare bodem krijg je zo plassen die natuurlijk een ideale plek zijn voor muggen om te kweken. Vanaf juli tot november heb je zo wel kans op vele muggen.
Verder is het najaar de rustigste periode van het jaar met weinig wind en doorheen de dag en avond een aangename temperatuur.
Qua uitstappen heb je verschillende mogelijkheden. Je hebt de begeleide tours door de touroperator, die absoluut aan te raden zijn als je graag wat meer te weten komt en in groep (wat vaak geen al te grote groepen zijn en al zeker niet zo voelt door het vervoer met jeeps) op uitstap gaat. Als je liever individueel op tour gaat, kan je zelf een taxi vragen of auto huren en daar een dagje mee op stap gaan. Dan zoek je best op voorhand zelf wel uit wat je allemaal wil doen. Qua zelf een auto huren wil ik je wel waarschuwen dat de wegen niet zijn zoals wij ze kennen en je voor bepaalde plaatsen over zandheuvels in 4x4 moet rijden, waar niet iedereen zo bedreven in is.
Qua wandelen naar Sal Rei heb ik in mijn vorige post al duidelijk gemaakt dat ik e weinig kwaads in zie. Qua gevaar en risico’s is het absoluut beperkt, maar voor de meest recente informatie ivm échte risico’s kan je ter plaatse nog is horen. Maar onthou, een lichte waarschuwing is omdat de reisleiding het risico niet kan nemen te zeggen dat er geen gevaren zijn, omdat er altijd en eender waar iets zou kunnen gebeuren.
Voor informatie zijn er enkele goede websites te vinden en kan je zeker ter plaatse ook terecht bij je reisleiding of in het hotel zelf. Indien je nog vragen hebt, mag je deze ook zeker stellen.