Kaapverdische eilanden-tips

Ervaringen Kaapverdische eilanden oktober/november 2010

We hebben op de bonnefooi rondgereisd op Boa Vista, Santiago, Sao Vincente en Sao Antao. De vliegtuigen zaten nooit vol dus je hoeft niet lang tevoren te boeken. Verder hebben we met de Aluguer (minibus of pick-up taxi) gereisd.
Op Boa Vista hadden we een 4x4 gehuurd, (aanrader!) maar desondanks toch een keer vastgezeten in de modder.
Als je het geld er voor over hebt zou ik aanraden om daar op het vliegveld ook een auto te huren en zo het eiland te ontdekken. Daar heb je geen 4x4 nodig.

Wij hadden geen hotels van tevoren besproken en dat ging prima, maar met name op Sao Antao kan je dat bij door westerlingen gerunde hotels beter wel doen.
Het is leuker om de door Kaapverdiaan gerunde hotels te stimuleren. Deze zijn meer basic en goedkoper. Informeer voor goede opties bij uw Aluguer (taxi). Rosa Creola op Boa Vista is een volwaardig en goed hotel.
Er waren overal handdoeken,beddengoed, toiletpapier en zeep.
Let op als je lang bent zoals ik dat het bed geen voeteind heeft.
Overal is over te onderhandelen.
Wij hebben alleen hele slechte ervaringen met Pousade Sao Pedro in Cidade Velha op Santiago.
Ik heb een hotel gezien die beweerde dat hun water zo zuiver was dat je het kan drinken. Laat je niet verleiden, je kan er spijt van krijgen.

Mijn vriendin heeft als vegetariër goed kunnen eten, ondanks het schaars gebruik van groente.

Neem zonnebrand en een pet mee. Ik was binnen een uur verbrand.

Neem contant geld mee om te wisselen en informeer eerst naar de provisie. Die varieert tussen 0 tot 10 euro. Je kan alleen pinnen met Visa. Zelfs de binnenlandse vluchten hebben we niet met Visa kunnen betalen.

De mensen zijn erg aardig zolang je maar lacht en duidelijk bent. Er word nauwelijks gebedeld, behalve soms door kinderen. Het is lastig maar het is beter hier niet op in te gaan. Tenzij je eten bij je hebt, dit is gelijk een goede test of het echt is. We hebben ons nooit onveilig gevoeld. Alleen op Santiago in de hoofdstad Praia moet je goed op je spullen passen en daar in Tarrafal niet de bergen in gaan. Daar is een gevangenis en wie daaruit ontsnapt schijnt zich schuil te houden in die bergen. Verder niet de snorkelspullen uitlenen aan een lokaal jongetje want die gaat rennen.

Overigens is vanaf oktober de zee eigenlijk te ruw om te snorkelen, tenzij je zand heel leuk vind. Ik hoorde dat juli eigenlijk de beste tijd is om te snorkelen, voor de walvissen en de schildpadden.

Je kan gewoon de Europese stekkers gebruiken.
Er zijn voldoende internet cafe’s en op veel plekken wifi.
We hebben weinig last van muggen gehad maar wel behoorlijk gehavend all-inclusivetouristen gezien, dus toch maar DEET meenemen.

Volorde van talen die het meest handig zijn te beheersen: Portugees,Spaans,Frans, en in veel mindere mate Engels. We behalve een Brad reisgids ook een portugees woordenboekje bij ons, dat was wel handig.

Dit is onze interpretatie van het bezoek, ik hoop dat iemand er iets mee kan.

3 likes

Interessant verslag!

Aan Tarrafal (op het eiland Santiago) hebben wij ook nare herinneringen overgehouden. Onveilig gevoel + daadwerkelijk bestolen. Spijtig, want de rest van het eiland is echt wel de moeite waard.

Wat betreft muggen: zeker DEET meenemen. Iedereen reageert anders op muggen. Mijn man is geen enkele keer gestoken, terwijl ik volledig vol rode vlekken stond. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat ik dan nog DEET gebruikte en hij niet :frowning:

Ik ben van plan om in juni/juli ongeveer dezelfde reis te maken als jullie. Ik had eerst het idee om met een georganiseerde reis mee te gaan, totdat ik vliegticketaanbiedingen zag en zoiets had van: dat moet goedkoper kunnen als ik zelf alles regel / op de bonnefooi ga reizen.
Je hebt het over niet lang van tevoren boeken, maar bedoel je daarmee dat je een keer informeert op het vliegveld en dan misschien dezelfde dag nog of de eerstvolgende vlucht al mee kan? En hoeveel geld waren jullie ongeveer kwijt aan binnenlandse vluchten? Ik heb al geprobeerd het op te zoeken, maar ik kom niet veel verder dan weten dat er binnenlandse vluchten zijn :wink: En dat de ferry van Sao Vicente naar Santo Antao 3x per dag gaat en goedkoop is.

Beste Kadet,

Wij boekten steeds een ticket voor de volgende dag of voor een paar dagen later, in ieder geval zodra we een beeld hadden hoeveel tijd op het betreffende eiland wilden verblijven. Ik heb geen idee meer wat de tickets gekost hebben, sorry. Wellicht kan je uit de Lonely planet een indicatie halen.
Veel plezier daar! Goede keus.

Dankjewel voor je reactie. Ik heb al een reisgids besteld, maar nog niet binnen, dus ik wacht gewoon af. Ondertussen kan ik me lekker bezig houden met wat ik allemaal wil zien en doen :wink: Nog tips toevallig?

Beste Kadet,
Ik ben erg benieuwd hoe je reis was! Samen met mijn vriend ga ik in december richting Kaap Verdie en ik hoop dat je nog wat tips voor me hebt. Ik heb eigenlijk dezelfde vragen die jij had, zoals: kan je op korte termijn een binnenlandse vlucht boeken? En wat zijn de prijzen ongeveer?

Hallo Marian!

Ik plan om begin februari de winter te ontvluchten. Over de binnenlandse vluchten geeft de lonelyplanet:

http://www.lonelyplanet.com/cape-verde/transport/getting-around

Dus vluchten kun je het best ter plaatste boeken. Er staat alleen geen indicatie bij, weet iemand deze?

Ik las overigens dat in de winter de golven hoog zijn door de wind. Kun je dan wel duiken? En weet iemand de prijzen?

Wat is leukst/mooist/spannends om te bezichtigen?

Groetjes :slight_smile: