Heeft er iemand goede en/of slechte ervaringen wat betreft de veiligheid in Paramaribo als je je alleen als Nederlandse op straat begeeft?
Ik lees over het algemeen positieve dingen, maar ik heb ook een verhaal gelezen van een stagaire die overvallen en bedreigt is met een mes. Moet ik hierdoor gaan twijfelen of ik wel of niet stage zal gaan lopen in Suriname. Of is dit een niet veel voorkomend iets? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Als je over het algemeen(en dan neem ik aan dat niet is gebleven bij één opmerking??) alleen positieve dingen hoort, waarom ga je dan twijfelen bij 1 enkel negatieve ervaring.
Geen enkel land is zo veilig als je zou willen, helaas; Suriname dus ook niet, vrees ik. Maar je zou niet bang hoeven zijn. Belangrijk is; 1. jouw opstelling bepaalt redelijk jou veiligheid in Suriname. Welke houding meet je je aan?
2. Ga je 's avonds altijd alleen op stap?
Eigenlijk kan ik nog heel wat opnoemen, maar bottem line is, zoek vrienden of maak er enkele en ga gezellig op stap.
Welke buurt wil je gaan logeren?
Groeten,
Fellon.
PS: Overal in de binnenstad heb je onze Biker Boys 5politie° die patrouilleert, dus no frede.
Hallo Fellon, bedankt voor je snelle reactie.
Alleen op stap gaan in de avond ben ik inderdaad niet van plan. Omdat ik alleen naar Suriname ga hoop ik dus wel jongens en meiden van mijn leeftijd te ontmoeten waar ik samen mee op pad kan.
Waarschijnlijk ga ik logeren in de Mozartstraat. Weet jij soms of dat een veilige buurt is?
Misschien heb jij of nog iemand anders ook nog tips voor me in welke delen van Paramaribo het minder veilig is?
Voor de rest ben ik heel erg positief hoor en heb ik er onwijs veel zin in!
Groetjes Britt
Hoipipeloi Britt2008,
Ja, de Mozartstraat ligt in een goede buurt, als ik zelfs niet mag zeggen, een sjieke buurt. Wel, vermijdt elke buurt snachts, nneeee, das een beetje overdreven, grapje. Ik bedoel te zeggen, chill out a bit. Niet slecht bedoeld hoor.
Hoe oud ben je eigenlijk, dan kan ik kijken wie ik voor je kan strikken. Ken zelfs leuke meiden en gyus daar inde buurt. Ben zelf niet ver van de Mozartstraat opgegroeid. O ja, waar ga je stage lopen, heb je al een plekje?
Ik hoor t nog.
Bye.
PS: ik heb je toch al gezegd…niet focussen op ONVEILIGHEID Britt2008
Wie komt je dan van zanderij ophalen?
Hey Britt,
wil je voorzichtiger zijn met bepaalde gasten, die leuk proberen te doen of beginnen te informeren waar je gaat verblijven en hoe je opgehaald wordt, dit zijn de gasten met wie je vreselijk voorzichtig moet zijn, ze zoeken adressen waar ze kunnen inslaan (white board criminals) en via deze site proberen ze misbruik te maken.
Mozartstraat is inderdaad een sjieke buurt maar als je bij stagewonen terechtkomt dan is het vreselijk onveilig, er wordt ingebroken terwijl je in diepe rust ben dat is een student pas overkomen en hij verliest alles laptob, camera, mobiel etc.
Wees voorzichtig!
succes
Ann, ik begrijp jouw bezorgheid, maar ik kan mij niet plaatsen onder de noemer die je zojuist aanhaalt. Ik ga mij ook niet proberen te verdedigen.
Britt, t was niet de bedoeling jouw schrik aan te jagen hoor, maar zoals ik al zei, Maretraite 5de buurt waar je komt te logeren) is op zich geen gevaarlijke buurt. Of moet ik zeggen, het risico is niet veel groter dan elders in Paramaribo. Luister liefje, Ik ben er geboren en getogen, maar ben nu woonachtig in Belgie met mijn gezin. Goed, Hopenlijk zal je een fijne stage tegemoet gaan.
Groetjes en wees voorzichtig.
Fellon.
Fellon bedankt voor je reactie en ik ben blij om te weten dat de Mozartstraat geen verkeerde buurt is. Voor de rest ga ik gewoon m’n ‘gezonde’ verstand gebruiken en wordt 't vast een leuke tijd in Suriname!
Annn, ook leuk dat jij reageert, maar ik vind je wel erg negatief en ook tegenover andere gebruikers van het forum! By the way waar haal jij al deze informatie vandaan??? Ik hoop natuurlijk op een reactie van je.
En hoezo moet IK voorzichtiger zijn met bepaalde gasten, ik heb nog niemand gegevens over mezelf gegeven, zo slim ben ik zelf ook wel.
Groetjes Britt
Hallo Britt,
Ik ben zelfs Surinaamse van origine en na jaren weer teruggegaan voor vakantie. ik had veel negatieve verhalen gehoord maar ik heb geen enkele negatieve ervaring gehad. Ik zocht het ook niet op. Ging alleen overdag op straat maar dat doe ik ook in Nederland. De Surinamer is en blijft een vriendelijk volk. Wees niet bang om op mensen af te stappen, ga winkels of overheidsgebouwen in als je vragen hebt. Een positieve instelling trekt ook positieve mensen en ervaringen mee. En volg altijd je gevoel, voelt het niet goed dan niet doen. En een voordeel heb je men spreekt de taal. Heel veel plezier en succes.
Ik ben als nederlander vaak in Suriname geweest. Criminaliteit ? waar niet. Wat belangrijk is, is gewoon blijven en je niet in laten mengen met anderen. Krijg een beetje het gevoel dat er mensen hier jou een advies geven hoe je fijlloos kan vertoeven in Suriname, nog maar niet te praten over straatnamen. Een advies: als je in iets twijfelt, gewoon niet doen.
Als je zeker bent van je zelf, luister naar anderen, maar niet in detail, maar… ga gewoon op je eigen gevoel af.
Hans
Ben ook regelmatig voor zaken in Suriname en heb een Surinaamse vrouw. Heb daar zeer veel contacten.
Idd suriname is niet onveilig maar je moet niet savonds alleen op straat en neem altijd een vaste taxi en bel die ook. ( neem niet snel er een zo op straat, met meer man kan het wel maar alleen is het altijd veiliger om een taxi die je kent te bellen)
Verder doe geen rare dingen die in NL ook niet zo doen en vertrouw niet iedereen meteen.
Ik heb een half jaar in SR gezeten en me nooit onveilig gevoelt!
( ben jaloers dat je gaat…zou graag ook weer terug gaan)