Veiligheid in colombia

Hallo Allemaal!

We willen dit jaar waarschijnlijk naar Colombia, maar is het veilig om met zijn tweeën daar rond te trekken?
Wat zijn echt zijn echt de plaatsen die we gezien moeten hebben?

Groetjes Ron

als je via B&B gaat en gaat en staat waar de lokale bevolking je aangeeft dat je kunt gaan is er echt geen probleem, je moet de problemen niet gaan opzoeken natuurlijk want dan ga je die vinden net zoals in Amsterdam, Antwerpen of Brussel

1 like

Het is hartstikke veilig in Colombia, behalve in het Amazone gebied.
Vriendelijke mensen en mooie natuur.

Veel plezier.

1 like

Bedankt voor jullie reacties!
Welke tours kan je aanbevelen en welke plaatsen moet ik echt gezien hebben?
We willen het liefst in B&B verblijven en houden heel veel van cultuur.

Leuk plan hoor. Colombia is mooi. Heb je al meer reiservaring buiten Europa?

Ik zou eerst eens een reisgids kopen en daar dingen in gaan lezen.
Colombia is niet onveiliger dan bijvoorbeeld Peru, maar ook in Peru moet je wel oppassen in de steden. Het is niet zo simpel als de mensen hierboven doen geloven, dat het te vergelijken is met Amsterdam ofzo. Ook de opmerking “Het is hartstikke veilig in Colombia” is gewoon onzin.
Sorry maar dat vind ik niet zulk goed advies.

In Latijns Amerika is veel ernstige armoede. En jij valt altijd op als toerist. Van die combinatie moet je je altijd goed bewust zijn en je ernaar gedragen. Door die armoede en een cultuur met aardig wat alcoholisme en gewelddadig verleden (en heden), kun je je voorstellen dat er ook aardig wat toeristen beroofd worden of erger. Terwijl ik er was werden er ook weer wat Duitsers ontvoerd die werkten bij een bedrijf. En er worden ook nog steeds wel eens toeristen ontvoerd. Maar vooral redelijk vaak beroofd, onder bedreiging.

Vlak nadat ik terug was, las ik over een Amerikaan van 2 meter groot die de vorige dag beroofd was onder bedreiging met een mes, op klaarlichte dag op het stukje lopen naar het beginpunt van het kabelliftje de Monserrate berg op in Bogotá. Waar ik ook gewoon gelopen heb, een paar weken daarvoor. Ik had gelezen dat het lopen helemaal de berg op (in plaats van het liftje) gevaarlijk was. Niet dat stukje daaronder, tussen stad en voet van de berg. Daar rijden gewoon de hele tijd auto’s, maar die helpen je dan kennelijk niet. Nog weer een maandje later las ik op een ander Nederlands forum van een meisje dat op klaarlichte dag beroofd is, ook in Colombia, ook met een mes.

In de grote steden vond ik ook best een grimmig sfeertje hangen in bepaalde gebieden, en werden we soms achtervolgd door mannetjes.

Dat alles wil niet zeggen dat je er niet veilig kunt reizen. Ik heb 2 weken in mijn eentje gereisd in Colombia en 3 weken met een vriendin. Mijn iPhone is stiekem gestolen. Dat is nog een geluk dat ik niet onder bedreiging beroofd ben.

Ook heb ik veel onwijs aardige mensen ontmoet. En mooie natuur gezien, en leuke steden. Maar er ook voor gekozen om pal naast het hotel te dineren in plaats van straten verderop, gewoon vanwege de sfeer en types die er rondhingen als het donker werd.

Je moet wel alert zijn, je anders gedragen dan in Europa, geen sieraden dragen, veel meer op je spullen letten, gevaarlijke wijken mijden, na het donker niet meer zomaar elke straat op in de grote steden zoals Bogotá en Medellín… Vooral ook goed luisteren naar je intuïtie.
In kleinere dorpen zoals Salento is het al heel anders en kun je prima 's avonds over straat. Ook in Cartagena in het historisch centrum (binnen de muren) voelde ik me 's avonds wel veilig in de meeste straten. Maar in de wijk Getsemani vond ik het zelfs overdag al een beetje dreigend, met mannetjes die wel héél erg zaten te loeren of achter me aan kwamen.

Zorg dat je een nep-portemonneetje hebt met wat verlopen bankpassen, wat cash en andere troepjes… die je kunt afgeven als je bedreigd wordt.
Als je merkt dat je achtervolgd wordt, ga je even een winkel binnen.

B&B bestaat niet echt daar. Ik weet niet zo goed wat Peter daarmee bedoelt.
Wat in Colombia veel voorkomt is dat een hotel ook slaapzalen heeft, of een hostel ook privékamers, het is maar net hoe je het bekijkt. Vaak heet het een “hostal” of “posada”. Maar je slaapt dus niet bij mensen in huis (zoals bij B&B).

“Wat zijn echt zijn echt de plaatsen die we gezien moeten hebben?”
Dat is wel een héél brede vraag. Als antwoord zou ik de honderden pagina’s van de reisgids moeten overtypen. Dat mag niet (copyright). Bovendien heb ik er niet zo’n zin in. :wink:

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie leuk vinden, hoe lang jullie gaan en wat je budget is.
Colombia is enorm groot en niet overal zijn goede wegen (bv. in het Amazonegebied; en in de bergen duren de reizen lang door de slingerwegen, helemaal de berg op, en weer helemaal af… al zijn ze telkens meer bruggen tussen de bergen aan het bouwen). Soms zul je liever willen vliegen voor ongeveer €60, dan 13 of 20 uur in een bus willen zitten.
Het heeft zelfs meerdere klimaatzones, en door de bergen verschillen de temperaturen.
Je kunt er alles over lezen in een reisgids zoals een Lonely Planet of Rough Guide.

Als je alle highlights wilt zien heb je maanden nodig.

Misschien heb je wat aan mijn blog over 5 weken Colombia in januari-februari 2013. Ik heb wel een paar plekken overgeslagen die anderen als highlights beschouwen. Maarja een kwestie van smaak, en keuzes. Ik reis liever wat langzamer zodat ik ter plekke echt kan genieten, in plaats van alleen maar onderweg zijn en inpakken de hele tijd. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html

Het helpt uiteraard ook als je Spaans spreekt. Dan snap je meer van wat er om je heen gebeurt en kun je hulp vragen en de weg vragen. Dat geeft ook een veiliger gevoel.

Succes met inlezen, en als je daarna weer specifieke vragen hebt, kun je die natuurlijk gewoon hier stellen! :slight_smile:

1 like

Hoi Cecilia,
We hebben nu twee reizen gemaakt in midden en zuid amerika.
De eerste keer hebben we een groepsrondreis door Mexico, Guatemala, Honduras en Belize gemaakt.
In Oktober zijn we met z’n tweeën zelf door Bolivia,Argentinië en Chili getrokken.
In die landen hebben we inderdaad gemerkt dat je als "Europeaan"je een beetje moet aanpassen en niet al te veel te koop moet lopen met dure spullen.
We spreken een klein beetje Spaans. Op een of andere manier heeft Colombia ons altijd wel getrokken. Alleen vroegen we ons af of je daar wel met zijn tweetjes alleen kunt rond trekken. Zoals ik het van jou begrijp is het niet veel gevaarlijker dan in de andere amerikaanse landen, maar moet je wel op de hoede zijn. Heb je goede ervaring met een plaatselijke reisbureau voor het boeken van tours?
Groetjes Ron

Dag Ron,

Ik vind persoonlijk dat Cecilia het nogal sterk stelt in de eerste deel van haar post :slight_smile: Heb zelf een vriendin in Medellín, dus kom er best vaak, maar ik heb er zelf nog nooit iets meegemaakt, en de straffe verhalen genre ‘ik werd beroofd met een mes op de keel’ zijn in mijn ervaring heus geen dagelijkse kost.

Uiteraard ga je die verhalen wel vaker vinden op de wondere wereld van het internet. Als er niets gebeurt, ga je niet snel iets schrijven. Heb je een mes op je keel gehad, dan is de stap al heel wat kleiner om je relaas online te doen.

Waarmee ik ook niet wil zeggen dat het een walk in paradise is. Wat Cecilia zegt, klopt deels wel. Er is gewoon veel meer armoede dan in onze contreien, en dus is de kans dat er iets gebeurt uiteraard ook groter. Maar dan nog kan je het vergelijken met grootsteden bij ons. 's Avonds laat ga je ook niet op je eentje door de achterbuurten van Molenbeek draven om Brussel te leren kennen.

Qua veiligheid is Colombia de laatste 10 jaar gewoon enorm vooruit gegaan. Tot 5 jaar geleden werd je echt constant gecontroleerd door politie/leger. Nu gebeurt dat nog sporadisch. De kans op ontvoeringen is ook heel erg klein geworden. Het bestaat nog ja, zoals Cecilia al aanhaalde, maar de kans dat je zoiets tegenkomt op de klassieke toeristische paden ligt veel dichter bij 0 dan bij reëel. Stel maar gerust dat je al fameus wat pech moet hebben vooraleer je zoiets aan de hand hebt. En op basis van wat je zegt vermoed ik dat je een klassieke trail wil doen. Vergeleken met andere Zuid-Amerikaanse landen is het gewoon hetzelfde qua veiligheid. Het is heus geen Venezuela :slight_smile:

Gewoon een dosis gezond verstand lijkt me meer dan voldoende. Geen big ass camera rond je nek met een lens van 3000 euro. Geen Armani-horloge rond je pols. En als je gsm wat fancy is, dan hou je die op zak, ook in een taxi en op de metro/bus.

Reizen met 2 is absoluut geen probleem. Beetje opletten rond Cartagena (en dan vooral omdat je daar constant aangesproken wordt om dingen te kopen of te proeven (uiteraard nooit gratis blijkt achteraf). Openbaar vervoer is gewoon goed voor de langere afstanden (al is het vrij duur), en hostels zijn er meer dan voldoende.

Een klassiek programma: Bogota, Zipaquira, San Gil/Villa Leiva, Santa Marta/Taganga, trekking Ciudad Perdida, Parque Tayrona, Cartagena, Medellin/Cali, Manizales/Valle del Cauca. Als je dan nog tijd over hebt, kan je eventueel La Guajira toevoegen, of verlengen naar het zuiden toe: Popayan, San Augustin.

Maar bon, zoals Cecilia ook al zei: bijna onmogelijk om hier een programma te gaan uitschrijven. Dit zijn de absolute highlights, maar je kan inderdaad makkelijk een paar maanden vullen als je wil.

Ja klopt, mijn stuk was wat ‘straf’ (mooi woord :slight_smile: ). Maar dat kwam ook door 1+1=2 van de weinige info er boven. Uit de eerste post van Ron bleek niet dat hij al eerdere reiservaring had in een land waar je altijd en eeuwig opvalt als zijnde toerist. En als een groentje antwoord 1 en 2 leest en daardoor zonder enige zorgen of alertheid naar Colombia gaat, is dat nou niet meteen de veiligste manier waarop je iemand op reis kunt sturen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over Scopolamine. Welkom op notcool.nl! - notcool.nl
Een Colombiaanse jongen in een forum verzekerde mij dat het echt bestaat en dat een vriend van hem ook slachtoffer was geworden.

Ik wil mij echt niet laten weerhouden van het reizen in landen in Zuid-Amerika en Afrika maar hierover heb ik echt wel eens enge dromen gehad. Als in Colombia een vaag uitziende kerel te recht op me af kwam lopen op straat, stak ik toch gauw even over.

Hoi Drizinho & Cecilia,

Jullie hebben me goed opweg geholpen.
Deze week gaan we nog wat info ophalen op de vakantiebeurs, maar ik denk dat we met zijn tweetjes gaan backpacken in Colombia.
Ik heb alvast een route uitgestippeld:

1 Amsterdam-Bogota
2 Bogota
3 Bogota
4 Bogota
5 Bogota-Villa de Leya-San Gil (parasailen)
6 San Gil - Medellin
7 Medellin
8 Medellin
9 Medellin
10 Medellin-Salento-Cali
11 Cali
12 Cali
13 Cali-Popayán
14 Popayán
15 Popayán–San Augustin
16 San Augustin
17 San Augustin-Neiva: Vlucht naar Nuqui
18 Nugui (Wasvissen spotten)
19 Nugui
20 Nugui-Cartagena (vlucht)
21 Cartagena
22 Cartagena
23 Cartagena
24 Islas del Rosario
25 San Marta
26 San Marta
27 San Marta-Bogota-Amsterdam
28 Amsterdam

Wat zouden jullie hierop aanpassen?
Hoeveel dagen zouden jullie uittrekken voor Bogota,Medellin, Cali,Popayán en Cartagena?
Is Barranquilla de moeite waard om heen te gaan?
Heb ik nog echte must sees overgeslagen of zijn er plaatsen die ik beter kan overslaan?
Ik hoop dat het zo goed te doen is.:colombia:

Een aantal dagen Bogotá is leuk, idem voor medellín.

Villa de Leyva ligt niet direct aan een doorgaande weg, kijk even op de kaart. Ik vond het een mooi, prettig rustig stadje, en de hot springs er net buiten zijn heerlijk! En nog niet overontwikkeld, ik lag er tussen de Colombianen op die ruw uitgehakte stenen in het hete water dat zomaar omhoog blijft komen uit de aarde.

Door naar San Gil kan niet echt op dezelfde dag. Althans je kunt wel van Bogotá naar San Gil op een dag maar onderweg ook nog stoppen in Villa de Leyva lijkt me haast onmogelijk (omdat het dus ook nog drie kwartier van de hoofdweg af ligt).

San Gil is tof, ik heb ook paragliding gedaan. Heel erg gaaf om mee te maken maar helaas werd ik er misselijk van. Niet van angst maar van de bewegingen, terwijl mijn tandem-begeleider geen gekke dingen deed. De anderen hadden daar niet zo’n last van.
Ik vond Sam’s VIP hostel heel relaxed, ze hebben ook wat peivékamers. En twee terrassen en een mini zwembadje. Het centrale plein van San Gil vond ik vooral supergezellig.

Je kan niet zo makkelijk in 1 dag van daaruit naar Medellín. Kijk op de kaart. Je moet denk ik eerst naar Bucaramanga en dan vliegen.

Ook is het niet logisch om eerst naar San gil te gaan en dan pas later in je reis (via het zuiden) naar Santa Marta te gaan, opnieuw in het noorden. Dan zig zag je wel heel veel kilometers door het land en dat is best prijzig.

Kijk eens naar de itinerary suggestions in een Lonely Planet gids.
En naar Djoser en Koning Aap en dat soort organisatoren, maar tel er dan wel een week bij op voor dat zelf organiseren.

Ik vond Barranquilla een vreselijke stad; groot, ruig en dreigend. Ik was er alleen voor carnaval een aantal uren maar heb vanuit taxi’s en bussen grote delen van die (grote) stad gezien.

Misschien heb je wat aan mijn blog. Zie handtekening.

1 like

Afhankelijk van wanneer je in Bogota toekomt, maar ik vind zelf 2 dagen voldoende. La Candelaria, Monserrat, eventueel Quinta de Simon Bolivar op 1 dag, de andere dag musea: geweldige collectie kunst daar, en het Museo del oro is één van de allermooiste van Zuid-Amerika.
Als je echt drie dagen gaat zou ik Zipaquira er nog bijnemen.

Wat Cecilia zei: je route is niet logisch. Van San Gil steek je logischerwijs door richting Santa Marta. En zoals Cecilia ook al zei: Barranquilla, geen fan van. Een grote havenstad, veel te warm, en vol met beton.

Cali hou ik ook niet van. Maar voor één ding aan te raden: salsa in het weekend.

Medellin zit je wel goed, ook ideaal om in het weekend aan te doen. In de buurt heb je daar nog een paar heel leuke dingen die ik sowieso zou verkiezen boven Cali: El Peñol, Santa Fé de Antioquia, eventueel Rio Claro.

Of schrap Cali en kies voor Salento/Manizales/Valle del Cauca.

Nuqui is top maar prijzig.

Cartagena ok.

Santa Marta is wat weinig. Niet dat Santa Marta zelf zo super interessant is. Een trekking zegt je vermoedelijk niets, want dan las je daar Ciudad Perdida in. Maar Parque Tayrona is sowieso al de moeite voor 2 dagen. En als je nog iets heel anders wil zien kan je daar nog naar het noorden naar La Guajira. Maar dat lijkt me in jouw planning moeilijk op te nemen.

Enfin, het is persoonlijk, maar dat zouden mijn keuzes zijn :slight_smile:

1 like

Beste Ron,

Ik zie dat Drizinho en Cecilia je al een goed stuk op weg hebben geholpen. Ik zal ook nog proberen mijn steentje bij te dragen.

Wat betreft de veiligheid ben ik het eens met wat er al over gezegd is. Ik heb me in Colombia geen moment onveilig gevoeld, maar dit betekend natuurlijk niet dat dit ook zo is. Waakzaamheid is hierin heel belangrijk, en denk zelf ook na over wat wel en niet verstandig is. Ik heb de reis net zoals jij van plan bent met zijn tweeën gedaan en dat is prima te doen. Het overgrote deel van de Colombiaanse mensen maakte mij een zeer vriendelijke indruk.

Het spreken van spaans maakt alles stukken gemakkelijker, maar we zijn ook genoeg mensen tegen gekomen die geen woord spaans konden, maar zich prima hebben gered.

Wij hebben in 18 dagen de volgende bestemmingen aangedaan: Cartagena, Santa Marta, Minca, Costeño Beach, Punta Gallinas (La Guajira), Medellin, Santa Fe en Guatape.

Santa Marta vond ik niet speciaal, maar biedt een ideaal startpunt voor een dagtrip naar Minca. Hier hebben wij een trekking gedaan naar de verloren waterval. Dit was een zeer bijzondere trip over ongebaande paden.

Costeño Beach was een zeer goede en goedkope vervanging van Parque Tayrona, en heeft een net zo mooie omgeving.

Punto Gallinas is ook zeer aan te raden. Het is prijzig, maar je voelt je letterlijk op een andere wereld. Mijn advies is wel om hier naartoe te gaan met een tour, aangezien veel mensen verdwalen en het vlakbij de Venezuleaanse grens ligt.

Santa Fe en Guatape zijn leuke dagtrips om te doen vanuit Medellin.

Mocht je nog inspiratie willen raadt ik je aan deze site te bezoeken: Colombia | TheAdventuresOfDr
De schrijver heeft fijne schrijfstijl en geeft naar mijn inzicht een goede impressie van colombia.

Mocht je nog andere dingen willen weten, kun je dat natuurlijk altijd vragen!

1 like

Hoi Hoi,

Kunnen jullie mij verder helpen met onze route?
Voor het grote gedeelte ben ik er wel uit, maar ik wil vanuit Popayán via het koffiegebied naar Medellin reizen.
We komen dan vanuit San Augustin en rijden via deze plaats naar Pereira.
Is dit in een dag te bereizen? We willen naar een Koffieplantage. Is Pereira een leuke stad om een dagje heen te gaan?
Vanuit Pereira rijden we naar Salento. Hoeveel dagen heb je voor Salento nodig? Ik hoorde dat dit een heel leuk dorpje moet zijn.
We willen in iedere geval de Valle de Cocora gaan doen. Vanuit Salento willen we naar Medellin. Is dit een leuke stad om drie dagen te besteden of zou twee voldoende zijn?
Hoeveel dagen zouden jullie voor Cartenega uittrekken?

Hebben julie nog tips voor dit gebied?

Groetjes Ron

@ Ron6544

Hoeveel dagen heb je voor Salento nodig? Ik hoorde dat dit een heel leuk dorpje moet zijn.
Ja ik vond het erg leuk. ‘Nodig’ is een groot woord maar je kunt je er zeker 2-3 dagen vermaken, als je ook een wandeling maakt naar de koffieboerderij in de buurt. 2 uur heen, 2 uur terug door mooie natuur. Op de boerderij kun je een korte rondleiding krijgen. Het dorp zelf vond ik ook leuk, het is wel vrij klein. Hostal Tralala is een aanrader. Ze zitten wel vaak vol dus reserveren is handig als je je data al weet. (Ik kon het ook op het laatst nog een dag opschuiven dus ze zijn niet heel streng.)

** We willen in iedere geval de Valle de Cocora gaan doen. **
Leuk en mooi! Doe wel het hele rondje want dan is het afwisselend. Ga niet vanaf halverwege, dezelfde weg terug.

Vanuit Salento willen we naar Medellin. Is dit een leuke stad om drie dagen te besteden of zou twee voldoende zijn?
Ik heb er twee dagen besteed (2x1 losse dag), en had best wat meer willen zien. Het is wel écht een grote stad, dus als je meer op zoek bent naar natuur en rust, dan is Medellín minder geschikt, al zou je wel naar het park op de berg kunnen gaan met de kabellift. Ga dan 's ochtends want 's middags wordt het mistig en koud.
Je kunt vanuit Medellín ook diverse tripjes doen van 1 of 2 dagen naar bijvoorbeeld het kleurrijke Guatapé en een rare rots.

** Hoeveel dagen zouden jullie voor Cartenega uittrekken?**
Cartagena! :wink: (Niet Cartanega)
Minstens 2 dagen. Erg prettige stad, wel duur.

Hebben julie nog tips voor dit gebied?
Welk gebied?

Meer over Salento, Valle de Cocora, Medellín en Cartagena lees je in mijn Colombia-blog, ik was er vorig jaar: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html

¡Buen viaje!

1 like