Iets te doen / zien tussen San Gil en Santa Marta? En tussen Cartagena en Medellín?

Ik overweeg nog steeds om ongeveer dit rondje te doen in Colombia (vanaf half januari, 32 dagen), maar vraag me af of ik dingen mis op de grote stukken die ik wil vliegen.

  • Bogotá
  • bussen naar Villa de Leyva
  • bussen naar San Gil & Barichara
  • ? bus naar Bucaramanga ? busrit van 2 uren schijnt door mooi national park te gaan?
  • vliegen van Bucaramanga naar Santa Marta > **mis ik dan heel mooie dingen die daartussen liggen?
  • **Tayrone national park (vanwege slechte knie ga ik niet naar Ciudad Perdida)
  • bus naar Cartagena
  • badderen in moddervulkaan
  • ? vliegen van Cartagena naar Medellin of zelfs naar Armenia ? mis ik dan heel mooie dingen die daartussen liggen?
  • Armenia / Manizales / Salento / Jardin
  • Bogotá en naar huis

Ik hou van kleine koloniale dorpen en stadjes, kletsen met mensen, natuur (watervallen, hot springs!! of poelen of riviertjes om in te zwemmen, vulkanische activiteit, meren, canyons, berggezichten… niet zo’n fan van jungle), muziek, markten, kunst, op pleintjes zitten en gewoon mensen kijken, licht wandelen (slechte knie), paardrijden, fietsen, misschien canopying (roetsjen aan zo’n kabel).

Hoi Cecillia, er is een nationaal park Chicamocha 1 uurtje van Barichara en dus ook best dicht bij Bucaramanga. De canyon is heel mooi en impressionant maar het park zelf is eerder een commercieel opgezet iets dus verwacht hier niet al teveel natuurlijke pracht. Bucaramanga kan je overslaan, enkel is Giron (10 minuten van deze stad) wel een klein schattige koloniaal dorpje (pas wel goed op jouw spullen want er lopen soms nogal gypsies rond). Tussen Cartagena en Medellin liggen enkel nog Capurgana en de Islas de San Bernardo die interessant zijn. Groetjes, Inge.

1 like

Dank je wel!

Nu twijfel ik weer over de volgorde. Ik heb eerst 1,5 week alleen, daarna komt mijn vriendin aan in Bogotá voor de laatste 3 weken samen.
Ik wil dat gebied van Villa de Leyva en San Gil in die eerste 1,5 week doen, want ik denk dat zij die andere gebieden het leukst vindt.
Vanaf moment dat zij aankomt… Eerst strand / hitte (noorden), of eerst koffieregio?

  • of: ik 7 uur met bus terug van San Gil naar Bogotá met de bus, samen naar koffieregio (Salento, Manizales, Rio Claro), dan vliegen naar Cartagena, bus naar Santa Marta en de vakantie eindigen met strand? (Dan vliegen naar Bogotá en naar huis). Voordeel: eindigen met strand. Nadelen: ik reis 7 uur zelfde weg terug, en misschien lijken activiteiten in koffieregio ‘te veel’ op omgeving Villa de Leyva & San Gil?
  • of: ik reis door naar Bucaramanga en neem vliegtuig naar Santa Marta (gaat 2x per week maar wel net op de goeie dag), mijn vriendin ook van Bogotá naar Santa Marta, verder het rondje zoals in 1e post. Voordeel: ik reis geen stukken dubbel; meer afwisseling qua activiteiten voor mij zelf. Nadeel: vakantie eindigen in relatief koud gebied? (maar wel met hot springs)

Zijn er overwegingen die de beslissing makkelijker maken?

Ik denk dat je best even de opties met jouw vriendin doorneemt want het allerbelangrijkte is dat zij de dingen doet die haar het meeste aanstaan. Je kan ook de nachtbus op vanuit San Gil zodat je idd wel de rit dubbel doet maar wel tijd wint en je dus kan slapen in de bus. Mijn vrienden kwamen op bezoek in juli en wij begonnen met strand, zee en zon … en zeer onmiddellijk waren ze in de Caribische vakantiestemming. De koffieregio is anders als Villa de Leyva en San Gil. Succes met jouw beslissing.

1 like

Hoi Cecillia, Santa Marta - San Gil zou je nog kunnen onderbreken met wat Vallenato dansen in Valledupar, al is het niet de tijd van het festival.

1 like

idd klopt … Valledupar is ook een aanrader. Zelfs als het festival niet aan de gang is kan je naar een indianendorp Nabusimake of mooie plekjes als La Mina of Badillo rivier…in de richting van Atanquez of Pueblo Bello. Hier is mijn reisverhaal in het Engels: http://www.colombiafacil.com/en/travel-stories-colombia/more-than-just-the-hotspot-for-vallenato-music-colombia/.

1 like

Bedankt!! Ziet er ook mooi uit, die omgeving.

Nieuw vraagje: we willen ongeveer 7-10 dagen doorbrengen in de koffieregio. Vooral termales en fincas bezoeken, natuur zien, leuke dorpen… Echt grote hikes kunnen we niet maken vanwege slechte knie. Wellicht wel paardrijden of korte wandelingen.
Salento spreekt me erg aan, en ook San Vicente termales en de hutten daar.
Wat zijn handige en charmante plaatsen om als basis te gebruiken en van daaruit de omgeving te bekijken? Hooguit drie verschillende plaatsen / verblijven. Nu overweeg ik dus Salento, en die hutten in San Vicente, en misschien een leuke finca?? Of een ander dorp… Rio Claro?

Manizales, Guatape, Rio Claro, Santa Rosa de Cabal, Salamina, … :wink: