Leticia, San Gil of meer tijd aan de Caribische kust?

Hallo Colombia liefhebbers,

Komende zomer (juli/aug 2013) ga ik een maand naar Colombia. Eerst 6 dagen relaxen met een vriendin op San Andres/Providencia, dan 6 dagen naar Cali (ivm de Worldgames die daar plaatsvinden) en dan heb ik nog 2 weken om samen met mijn vriend iets meer van het land te zien. We twijfelen tussen de volgende opties:

1.Cali - Leticia (4-5 dagen) - Cartagena - Santa Marta (dwz: NP Tayrone)
2. Cali - San Gil (4-5 dagen) - Cartagena - Santa Marta (dwz: NP Tayrone)
3. Vanuit Cali direct naar Cartagena en dan rustig de Caribische kust verkennen (en evt. hier en daar nog even het binnenland in)

Wie heeft er ervaringen met de genoemde plaatsen, en kan er iets aanbevelen? We weten dat optie 1 het duurst is (qua vliegticket) en de laatste optie het goedkoopst omdat er minder binnenlandse vluchten bij zitten. We houden heel erg van natuur en willen graag een combi maken tussen actief (wandelen, fietsen, kanoen…dat soort dingen) en relaxen. We vinden het niet erg om een paar keer te reizen (willen het meeste gaan vliegen), maar willen wel voorkomen dat we de hele vakantie een opgejaagd gevoel hebben.

Tips zijn welkom!

Groeten,
Anne

Ik kan je alleen zeggen dat ik San Gil erg leuk vond, vooral het centrale plein, en de activiteiten die er te doen zijn. Ook Barichara is heel leuk (daar vlakbij) en de wandeling naar Guane. Je leest er alles over in mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1358380800/tpod.html
Het is denk ik wel een tour om er te komen… je zou dan waarschijnlijk moeten vliegen op Bucaramanga en dan naar het zuiden met de bus.
In San Gil vond ik Sam’s VIP guesthouse prima en gezellig. Het zit direct op dat centrale plein met een balkon met uitzicht op het plein; en op het andere balkon een mini-zwembadje. Maar het allerleukst is gewoon op het plein zelf zitten tussen de Colombiaanse gezinnen.

In Leticia ben ik niet geweest. Is dat op dit moment veilig? Ik dacht dat de FARC actief was in dat gedeelte van het Amazonegebied, maar weet niet zeker of dat ook echt bij Leticia is.

Cartagena vond ik een mooie stad. Een dag of 3-4 is wel genoeg denk ik.

In NP Tayrona ben ik niet geweest, omdat het erop leek dat je alleen kunt kiezen uit slapen op het strand in een hangmat, of in een superdure ecolodge. Maar buiten het park kun je geloof ik wel iets daar tussenin vinden.

Jullie volgorde is wel een dure denk ik. Noord - zuid - noord… dure vluchten. Misschien kun je dat relaxen ook ergens anders doen: in het koffiegebied. Daar heb je diverse hot springs die helemaal tot een kuuroord zijn uitgebouwd. Ik vond Termales de Santa Rosa erg relaxed. In dat gebied is het vrijwel het hele jaar door ‘lente’, alhoewel we ook wel wat regen hebben gehad. Maar liggend in een hot spring merk je daar niks van :slight_smile:
Op die manier zou je wel lange reisafstanden (en ik denk duurdere vliegtickets) besparen.

Overigens vond ik Salento en omgeving ook geweldig. Misschien wel leuker dan San Gil. Die Valle de Cocora was zo prachtig en ik had nog nooit zo iets gezien: mistbossen, flarden mist die zo voorbij komen waaien, een jungle-achtig gebied, en dan die bizarre 30 meter hoge palmen. En veel kolibri’s en andere mooie vogels.

Maarja je moet keuzes maken, inderdaad is het relaxter om wat minder plekken te zien maar daar dan wel van te genieten.

Hier lees je mijn algemene Colombia-tips. http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1357916915/tpod.html
En verder kun je natuurlijk ook door mijn blog bladeren…

Goeie reis!

Als je al 6 dagen naar San Andres gaat, voegt de klamme, Caribische noordkust niet zo veel toe. Cartagena is aardig voor een dag of 2, Santa Marta vooral interessant vanwege de 5 daagse trekking naar Ciudad Perdida, Tayrona mooi voor de foto’s, maar zowel het klimaat als de mensen zijn in de hoger gelegen regio’s veel aangenamer. Dan zou ik me voor die 2 weekjes meer richten op het centrale deel van Colombia, inderdaad de koffie regio, Salento, San Agustin, Tatacoa woestijn, Medellín en omgeving, San Gil/Barichara/Guane. Om maar wat te noemen. Veel te zien en te doen, variatie in landschappen, vriendelijke mensen.

ls ik zou moeten kiezen zou ik of bij Santa Marta de trekking naar de Ciudad Perdida doen,is echt een heel bijzondere en zware belevenis.Of naar letitia op het 3-landen punt met Brazilie en Peru,van hieruit kan je mooie trekkings doen het Amazonewoud in.Erg mooi en afwisselend.Of de grens met Brazilie overgaan naar het naastgelegen Tabatinga.Voor de Farc hoef je daar echt niet bang te zijn.Omdat je niet zoveel tijd hebt(alles bijeen een maand zag ik)
raad ik je aan om te overwegen om dan het vliegtuig te nemen ivm de kortere reistijd.

Ik heb niet de indruk dat Ferluci dit ooit nog gelezen heeft…

Hey Ferluci!
Ondertussen ben je er geweest! Kan je zeggen wat je gedaan hebt en wat je bevindingen zijn? Wij zitten met dezelfde dilemma’s [emoji6]