18 dagen colombia

Beste mede-reizigers.

21 juni vlieg ik voor 18 dagen naar colombia. Ik vlieg naar Cartagena waar ik mijn zus zal ontmoeten. Onze planning is nu als volgt:

21 juni: vlucht Amsterdam - Cartagena
21-24 juni: aankomst Cartagena
24 juni: reis naar Santa Marta
25-28 juni: Tayrona Park
28 juni: reis naar Riohacha
29-1 juli: La Guajira (Punta Gallinas)
2 juli: vlucht naar koffiezone
3-5 juli: Salento
6-8 juli: Medellin
8 juli: Vlucht Medellin - Amsterdam

Zijn er nog dingen die wij missen waar we absoluut heen moeten, of hebben jullie nog andere tips, dan hoor ik het graag!

Groet, Kasper

In Cartagena vind ik het plein Plaza de San Diego erg leuk. Bijvoorbeeld het cafeetje met eten en cocktails El BalcĂłn.

Relaxed mojitos drinken op El BalcĂłn met uitzicht op Plaza de San Diego

Eten (bv. lunch) deden we graag bij het goede, gezellige en betaalbare El Bistro. Veel restaurants in Cartagena zijn enorm duur voor Colombiaanse begrippen, soms duurder dan Europa.

Het is ook leuk om een boottripje te maken naar de eilanden. Ik zou dan de speedboot kiezen
 zelf heb ik het met de slome boot gedaan waarmee je ook bij een aquarium met schildpadden en dolfijnen stopt, wel geinig maar dat maakt de dag (tijd op de slome boot) wel veel langer, en de lunch-stop op Playa Blanca veel korter. Met een speedboot kun je dus alleen naar Playa Blanca, en daar langer blijven. Je zou eventueel een nacht kunnen blijven. De stranden bij Cartagena in de buurt zijn niet zo mooi; dus als je van witte stranden houdt, is Playa Blanca wel een optie. Er zijn wel veel verkopers, maar na een half uurtje hebben ze het wel door als je niks hoeft, en laten ze je allemaal met rust.
Of zijn die andere plaatsen (Riohacha etc) al strandbestemmingen? Weet ik even niet meer.

Vanuit Salento is het leuk om de wandeling te maken van 1,5 uur naar Don Elias koffieplantage, waar je tegen kleine betaling een tour over de plantage kunt krijgen. Vlak daarnaast zit ook een grotere koffieplantage die ook tours geeft. Vlak voordat je er bent, kom je een klein biologisch restaurantje tegen dat door een jonge Colombiaanse hippie-jongen wordt gerund. Heel lekkere dingen maakt hij, en een gezellige babbelaar.
Je kunt via een andere weg terug lopen, zodat je niet 2x hetzelfde doet. Don Elias of zijn collega kan de weg uitleggen.

Wat daar ook heel mooi is, is de Cocora vallei. Supergave wandeling, eerst door jungle-achtig gebied met heel oneffen terrein en veel spannende wiebelbruggetjes over riviertjes. Dan een optioneel stuk doodlopend naar de kolibri-boerderij, wat je heen en terug zou moeten lopen (heb ik overgeslagen). Dan een stuk supersteil een berg op, ongeveer 20 minuutjes,
 waar vandaan je prachtig uitzicht hebt. Dan langzaam dalend de berg af, makkelijk vlak pad, en dan kom je langs het mooiste stuk met al die bizarre wax palmen en mistflarden die door het berglandschap drijven.

Valle de Cocora

Om die reden ook niet dezelfde weg terug wandelen na de kolibri-boerderij, maar echt het rondje afmaken! Anders mis je het mooiste stuk.
Bij elkaar hoort het in 5 uur te kunnen (incl. kolibri-boerderij) maar ik heb er met een groepje andere gammele wandelaars (net ziek geweest, zwakke maag, zwakke knie, slappe conditie etc) 7 uur over gedaan zonder dat stuk dubbel naar die kolibri-boerderij. Maar gelukkig waren er bovenop die berg ook veel kolibri’s.
In Salento vond ik Hostal Tralala echt super. Wel van tevoren reserveren want ze zitten vaak vol. Ze hebben slaapzalen en privékamers. Aardig personeel, gratis wifi, keuken die je mag gebruiken

Ik vond Salento een erg prettig dorp met aardige mensen.
Mijn favoriete koffiebarretje zat op een hoek van het centrale plein, als je met je gezicht naar de kerk staat, het cafeetje links op de hoek dat er van buiten zo uitziet. Echt supergoeie koffie, en je zit er tussen de Colombiaanse mannen met hoeden. De eigenaar is ook heel aardig en kan je van alles vertellen over zijn koffiemachine uit Italië uit 1910.

Mocht je nog tijd hebben voor een bezoek van een dag aan Termales de Santa Rosa dan zou ik dat zeker aanraden. Het ligt niet ver van Pereira of Manizales
 vanuit die steden kun je volgens mij kant-en-klare dagtours inclusief vervoer naar die hot springs boeken. Misschien kun je zorgen dat je vlucht uit het andere gebied, aankomt in Pereira of Manizales. Heerlijke hot springs die tot een soort kuur-oord buiten zijn omgevormd, met een prachtige hoge waterval waar je tegenaan kijkt vanuit die lekkere hete baden. Een echt gezinsuitje voor Colombianen, supergezellig dus.

Termales de Santa Rosa

Hier op het forum zit ook een Nederlander die net een hotel in Pereira heeft geopend, wie weet kan hij je verder helpen.

In MedellĂ­n vond ik het onwijs leuk om met de kabellift naar de wijk Santa Domingo te gaan.

Santo Domingo, MedellĂ­n

Onderweg zie je veel vanuit die lift. En Santo Domingo is een boeiende, arme maar erg kleurrijke wijk. Het schijnt ook leuk te zijn om nog hoger de berg op te gaan naar een park, maar dat moet je 's ochtends doen omdat het vrijwel elke middag mistig en regenachtig wordt daar boven.

Vanuit MedellĂ­n zou je eventueel 1 of 2 daagjes naar GuatapĂ© kunnen gaan, een dorp met kleurrijke fresco’s op alle huizen, en de rare Piedra del Peñol bekijken.

Guatapé

Ook kun je in Guatapé met een (veel te duur) boottochtje gaan kijken naar de ruïnes van een villa en een discotheek van drugsbaron Pablo Escobar.
In Medellín zelf kun je ook een Escobar-tour doen, maar ik voelde me daar toch niet goed bij
 veel Colombianen haten het dat andere mensen nu nog geld verdienen aan die klootzak die heel veel mensen heeft vermoord / laten vermoorden.

In Medellín zou ik het vermijden om in de wijk ‘Centro’ je hotel te nemen, ik vond dat echt veel te heftig. Ik voel me niet gauw onveilig, maar daar was het echt oppassen geblazen, zowel 's avonds als overdag. Overal diefjes, zakkenrollers, mannetjes die wat van je wilden, bedelaars, drugsdealers (ook meisjes!) die je zag handelen, vrouwen met baby’s op de stoep
 op zich zijn er ook leuke dingen te zien zoals het plein met al die Botero-beelden, maar om er met je hotel te zitten vond ik wat te heftig. Poblado is waarschijnlijk geschikter, ik ben daar wel een paar keer gaan eten en uit geweest. Er is een gebied waar alle restaurants en bars bij elkaar zitten. Er is daar wel veel kabaal (open terrassen, keiharde muziek de hele nacht), dus kijk in de reviews over een hotel of het wel in een rustig straatje ligt.

Jammer dat je BogotĂĄ gaat missen, vond ik ook zeker een leuke stad voor een paar dagen. Maar met 18 dagen moet je keuzes maken en kun je beter niet teveel erin proppen.

Goeie reis!

2 likes

Beste Cecilia.

Wat een enorme reactie! Wordt zeer gewaardeerd! Ik ga morgen even rustig zitten om alle informatie tot mij te nemen.

Dit soort reacties zijn de rede dat wereldwijzer recht heeft om te bestaan! Mocht je ooit nog tips willen over andere landen zal ik proberen net zo behulpzaam te zijn.

Groet, Kasper

1 like

Ik vul nog even aan op het gedeelte ‘Medellín en omgeving’ van Cecilia vanuit mijn ervaring :wink: Een beetje een late reactie maar nog niet eerder de tijd gevonden.

MedellĂ­n staat in de eerste plaats bekend voor de feestjes, Pablo Escobar, voetbal en de mooie vrouwen.

Maar het is veel meer dan de clichĂ©s. Het is (op dit moment) de enige stad in Colombia met een Metrolijn (vooral een skytrain). Het is de stad van Botero. De stad van de eeuwige lente ook. Je hebt rondom bergen en fantastische plaatsjes als Santa FĂ© de Antioquia, Rio Claro, GuatapĂ© en Fredonia. En je hebt er een jonge bestuursploeg die er in sneltempo een ĂŒbercoole stad van aan het maken is.

Mijn tip om te verblijven: The Wandering Paisa. De eigenaars zijn 2 Amerikaanse broers die samenwerken met lokale mensen. Ik heb ze zelf nog mee helpen opstarten, leuke kerels, en je zit in een veel leukere wijk dan Parque Poblado en consoorten. Centro is inderdaad niet de leukste wijk. Ik vind het zelf niet zo erg als Cecilia het schetst, maar het is wel erg hectisch, en mensen spreken je regelmatig aan om je rugzak op je buik te dragen. Dus er zal best wel eens wat gestolen worden. Poblado zelf vind ik niks, leuk om een keertje uit te gaan of aan je zin in fastfood te beantwoorden (al zijn er ook wel enkele leuke restaurantjes, oa een Libanees), maar verder duur, toeristisch, in het regenseizoen gewoon een slechte wijk (was vroeger een wijk waar mensen liever niet wilden wonen, omdat er regelmatig aardverschuivingen waren tijdens het regenseizoen. Nu door de betonnering wel beter.), en een Gringo-hotspot (je vindt er oa de Hooters). Als je toch in de buurt wil verblijven, kijk dan even naar The Black Sheep, lijkt me dan nog de beste optie. Pas vooral op voor de vele partyhotels. Razzia’s zijn daar trouwens niet echt ongewoon :slight_smile:

De kabelbaan (onderdeel van de metro) naar Santa Domingo is inderdaad leuk. Santa Domingo zal je direct herkennen door de iconische Biblioteca España. De stad heeft zowel de metro als enkele landmarks gebouwd om de armere wijken te ontsluiten en te linken met het centrum. Zoals Cecilia al aangaf kan je inderdaad hoger, en dat zou ik ook zeker doen als je de tijd hebt. Het klopt dat je 's morgens het beste zit qua zichtbaarheid, maar ‘mistig’ vind ik net iets te sterk uitgedrukt voor de namiddag. Noem het gewoon bewolkt, zij het wel nog steeds warm :wink:

Boven moet je dan nog even overstappen en dan ga je over Parque Arvi. Op zondagen zit het park eivol met mensen die even de stad uitwillen. Een stevige wandeling brengt je dan tot in Santa Elena, waar je de bus terug naar Medellín kan nemen (let wel, gemaakt voor kleine mensjes :wink: ). In Santa Elena heb je een superleuk restaurant / café (beetje Middeleeuwse stijl van inrichting). Kan even niet op de naam komen, maar het ligt langs de weg en je gaat het onmiddellijk herkennen. Ze bakken er hun eigen brood, brouwen er hun eigen drankjes en doen er 's morgens en 's avonds (bij zonsopgang en -ondergang) bizarre spirituele rituelen :slight_smile:

Nog leuker vind ik echter de andere kant. Je neemt de metro richting het stadion, en daar ga je met de kabelbaan richting La Aurora. Je hebt er niet alleen een fantastisch zicht over de stad, maar je bevindt je ook in het ‘Olympisch dorp’. Dat atletendorp werd gebouwd voor de Panamerikaanse spelen en is nu omgetoverd tot een sociaal woonproject waarbij ze hele sloppenwijken (die steeds door de regens weggespoeld werden) naar de woonblokken verhuisd hebben. Grote supermarktketens zijn er niet welkom, kleine winkeltjes door de leden van de gemeenschap worden aangemoedigd. Stap af op het eindstation en volg even de baan om bij het Community Center te komen. Daar zijn ze enorm blij om buitenlanders te zien die interesse tonen in het project.

Verder: de beelden van Botero uiteraard, de plantentuin, de omgeving van de universiteit, Plaza de la luz, Plaza Botero, museo de Antioquia
 en je kan erover discussiëren, maar ik vind ook de Pablo Escobar-tours de moeite (heel erg afhankelijk van je gids uiteraard, maar bv Paisa Road is een prima organisatie).

Edit: over dat laatste, ik zie dat Cecilia bv geen grote fan is van de Pablo Escobar-tours. En dat er veel mensen zijn die het tegen de borst stoot dat mensen hier nog steeds geld aan verdienen. Dat klopt voor een deel, maar er zijn net zo goed een heleboel mensen (vooral in Envigado) die nog steeds ‘fan’ zijn (zonder hier een waardeoordeel te plaatsen). Het grote voordeel van de tours (met een goeie gids!) is net dat je een genuanceerd beeld krijgt van de persoon Pablo Escobar en zijn activiteiten (en dat is heus geen verheerlijking van zijn persoon). Ik heb er absoluut geen probleem mee dat een goeie gids hier zijn geld mee verdient. Bovendien was (en is) de drugshandel een wezenlijk onderdeel van het karakter van de stad Medellín. Ik respecteer uiteraard volledig de mening van Cecilia, alleen heb ik zelf een andere visie.

Wat velen ook niet weten: Medellín is buiten Argentinië één van de belangrijkse polen voor Tango. Er is zelfs een Belgische dame die hier een website rond gebouwd heeft - http://www.tangomedellin.co/

Nog een toppertje als je vlot Spaans spreekt: Otraparte - een bar/restaurant rond het werk van Fernando Gonzalez. Je vindt er zelfs Duvel! (zowat de enige spot buiten nog een cafeetje aan Parque Lleras vermoed ik).

De lokale keuken kan je gaan verkennen in bv. Mondongos. De Bandeja Paisa en de Mondongo-soep zijn waarschijnlijk de toppers. Ik ben helaas geen grote fan :wink:

Uitstappen: zoals Cecilia al zei Guatapé. Persoonlijk vind ik één dagje meer dan voldoende. Als je 's morgens vertrekt heb je tijd zat voor het beklimmen van El Peñol en kan je in de namiddag het stadje bezoeken.
Je kan als je wil daar wat langer blijven en een boottochtje maken over het meer. Maar zo goed als het zicht boven op El Peñol wordt het nooit :slight_smile:

Tweede mogelijkheid: Santa Fé de Antioquia. Koloniaal stadje. Ooit de hoofdstad van de provincie Antioquia voor Medellín de wacht heeft afgelost. En nu één van de beter bewaarde koloniale overblijfselen van Colombia. Absoluut de moeite is Casa Solariega, een organisatie opgericht door Brusselaar Olivier de Pierpont, die zich inzet tegen het misbruik van kinderen in de regio. In zijn huis vind je een prachtige kunstcollectie die verkocht wordt ten voordele van de stichting.

Derde optie: Rio Claro. Een paar uurtjes op de bus brengen je bij een kloof met een microklimaat. Prachtig natuurpark om een nachtje te blijven, met eventueel een prachtige grot die je met gids kan bezoeken, en een heel leuke ecolodge.

En de laatste optie: lul je ergens binnen op een finca in Fredonia :wink: Ik ben er een paar dagen geweest, hoog in de bergen. De finca’s waren vroeger van de narco’s, en hebben dus enorme landerijen. De rit zelf is al een avontuur, in één van de historische bussen. Meer idyllisch vind je het platteland niet, en je kan er iemand met een jeep aanspreken (of een taxi nemen) om je naar de voet van de piramideberg te brengen (Cerro Tusa als ik mij niet vergis). Vanaf dan is het gewoon het paadje volgen (op het einde is het wel meer klauterwerk dan wandelen), de beloning is een fantastisch uitzicht en een oase van rust.

Voila, ik ben voorlopig even uitgeraasd :wink: Heb je nog vragen? Shoot!

4 likes

Woow!! Zo fijn, deze uitgebreide verslagen! Ga hier eens goed voor zitten om mezelf voor te bereiden!
Kan iemand mij nog iets vertellen over de prijzen in Colombia?
Alvast bedankt!

Ja, ik heb er zeker veel aan gehad! Ik zal binnenkort mijn ervaringen nog een keer delen. De prijzen in Colombia zijn een stuk hoger dan in bijvoorbeeld Azië. Voor mijn gevoel was het bijna te vergelijken met Spanje. Zijn er specifieke dingen die je graag wilt weten?

Voor nu nog meer de algemene dingen. Wat betaal je bijvoorbeeld voor een overnachting? Wij zijn meestal van de guesthouses of gewone hotelletjes. Niet al te duur en eten doen we het liefst niet in het hotel, maar bij de restaurantjes en zoveel mogelijk op de pleintjes tussen de locals. Wat zijn de prijzen voor het eten. Ik lees hier op het forum dat reizen met openbaar vervoer goed te doen is en je van tevoren niet echt iets vast hoeft te leggen. Wat betaal je voor de busreizen? Ik las ook ergens dat je soms kan kijken of je niet beter het vliegtuig kunt nemen.
Wij zijn verder aan het kijken of we een combi kunnen doen met Venezuela. Iemand daar ervaring mee?
Kasper, hoe was het trouwens om 18 dagen te gaan? Kon je doen wat je wilde doen??

Hostels zijn heel erg afhankelijk van waar je naar toe gaat, dus daarvoor kan je het beste even kijken op hostelworld oid. Eten kan je net zo duur maken als je zelf wilt, maar ik had helemaal niks met Colombiaans eten. Ze gooien daar eigenlijk alles in de frituur, en dat komt de smaak niet ten goede.

Busreizen kan je daar regelen, en zijn inderdaad niet superduur. Volgens mij kostte een busreis van cartagena naar riohache 45€ met de beste maatschappij. Vliegen is op langere trajecten vaak een betere keus, een ticket cartagena - medellin hadden wij een paar dagen van tevoren geboekt voor 70€.

Ik heb de volgende tour gedaan in Colombia: cartagena, santa marta, minca, costeno beach, Punto gallinas, cartagena, medellin, guatape en santa fe. Dit was prima te doen ik 18 dagen, maar we hielden wel een redelijk hoog tempo aan.

Als je een combinatie wilt doen met Venezuela raad ik je aan om sowieso te vliegen van Colombia naar Venezuela of andersom. De grensgebieden zijn redelijk gevaarlijk, en waarom zou je het risico lopen

1 like

“Kan iemand mij nog iets vertellen over de prijzen in Colombia?”
Qua kosten lees je mijn ervaringen hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1357916915/tpod.html

Erg bedankt voor de informatie! Heel helder!