Ik vul nog even aan op het gedeelte âMedellĂn en omgevingâ van Cecilia vanuit mijn ervaring
Een beetje een late reactie maar nog niet eerder de tijd gevonden.
MedellĂn staat in de eerste plaats bekend voor de feestjes, Pablo Escobar, voetbal en de mooie vrouwen.
Maar het is veel meer dan de clichĂ©s. Het is (op dit moment) de enige stad in Colombia met een Metrolijn (vooral een skytrain). Het is de stad van Botero. De stad van de eeuwige lente ook. Je hebt rondom bergen en fantastische plaatsjes als Santa FĂ© de Antioquia, Rio Claro, GuatapĂ© en Fredonia. En je hebt er een jonge bestuursploeg die er in sneltempo een ĂŒbercoole stad van aan het maken is.
Mijn tip om te verblijven: The Wandering Paisa. De eigenaars zijn 2 Amerikaanse broers die samenwerken met lokale mensen. Ik heb ze zelf nog mee helpen opstarten, leuke kerels, en je zit in een veel leukere wijk dan Parque Poblado en consoorten. Centro is inderdaad niet de leukste wijk. Ik vind het zelf niet zo erg als Cecilia het schetst, maar het is wel erg hectisch, en mensen spreken je regelmatig aan om je rugzak op je buik te dragen. Dus er zal best wel eens wat gestolen worden. Poblado zelf vind ik niks, leuk om een keertje uit te gaan of aan je zin in fastfood te beantwoorden (al zijn er ook wel enkele leuke restaurantjes, oa een Libanees), maar verder duur, toeristisch, in het regenseizoen gewoon een slechte wijk (was vroeger een wijk waar mensen liever niet wilden wonen, omdat er regelmatig aardverschuivingen waren tijdens het regenseizoen. Nu door de betonnering wel beter.), en een Gringo-hotspot (je vindt er oa de Hooters). Als je toch in de buurt wil verblijven, kijk dan even naar The Black Sheep, lijkt me dan nog de beste optie. Pas vooral op voor de vele partyhotels. Razziaâs zijn daar trouwens niet echt ongewoon 
De kabelbaan (onderdeel van de metro) naar Santa Domingo is inderdaad leuk. Santa Domingo zal je direct herkennen door de iconische Biblioteca España. De stad heeft zowel de metro als enkele landmarks gebouwd om de armere wijken te ontsluiten en te linken met het centrum. Zoals Cecilia al aangaf kan je inderdaad hoger, en dat zou ik ook zeker doen als je de tijd hebt. Het klopt dat je 's morgens het beste zit qua zichtbaarheid, maar âmistigâ vind ik net iets te sterk uitgedrukt voor de namiddag. Noem het gewoon bewolkt, zij het wel nog steeds warm 
Boven moet je dan nog even overstappen en dan ga je over Parque Arvi. Op zondagen zit het park eivol met mensen die even de stad uitwillen. Een stevige wandeling brengt je dan tot in Santa Elena, waar je de bus terug naar MedellĂn kan nemen (let wel, gemaakt voor kleine mensjes
). In Santa Elena heb je een superleuk restaurant / café (beetje Middeleeuwse stijl van inrichting). Kan even niet op de naam komen, maar het ligt langs de weg en je gaat het onmiddellijk herkennen. Ze bakken er hun eigen brood, brouwen er hun eigen drankjes en doen er 's morgens en 's avonds (bij zonsopgang en -ondergang) bizarre spirituele rituelen 
Nog leuker vind ik echter de andere kant. Je neemt de metro richting het stadion, en daar ga je met de kabelbaan richting La Aurora. Je hebt er niet alleen een fantastisch zicht over de stad, maar je bevindt je ook in het âOlympisch dorpâ. Dat atletendorp werd gebouwd voor de Panamerikaanse spelen en is nu omgetoverd tot een sociaal woonproject waarbij ze hele sloppenwijken (die steeds door de regens weggespoeld werden) naar de woonblokken verhuisd hebben. Grote supermarktketens zijn er niet welkom, kleine winkeltjes door de leden van de gemeenschap worden aangemoedigd. Stap af op het eindstation en volg even de baan om bij het Community Center te komen. Daar zijn ze enorm blij om buitenlanders te zien die interesse tonen in het project.
Verder: de beelden van Botero uiteraard, de plantentuin, de omgeving van de universiteit, Plaza de la luz, Plaza Botero, museo de Antioquia⊠en je kan erover discussiëren, maar ik vind ook de Pablo Escobar-tours de moeite (heel erg afhankelijk van je gids uiteraard, maar bv Paisa Road is een prima organisatie).
Edit: over dat laatste, ik zie dat Cecilia bv geen grote fan is van de Pablo Escobar-tours. En dat er veel mensen zijn die het tegen de borst stoot dat mensen hier nog steeds geld aan verdienen. Dat klopt voor een deel, maar er zijn net zo goed een heleboel mensen (vooral in Envigado) die nog steeds âfanâ zijn (zonder hier een waardeoordeel te plaatsen). Het grote voordeel van de tours (met een goeie gids!) is net dat je een genuanceerd beeld krijgt van de persoon Pablo Escobar en zijn activiteiten (en dat is heus geen verheerlijking van zijn persoon). Ik heb er absoluut geen probleem mee dat een goeie gids hier zijn geld mee verdient. Bovendien was (en is) de drugshandel een wezenlijk onderdeel van het karakter van de stad MedellĂn. Ik respecteer uiteraard volledig de mening van Cecilia, alleen heb ik zelf een andere visie.
Wat velen ook niet weten: MedellĂn is buiten ArgentiniĂ« één van de belangrijkse polen voor Tango. Er is zelfs een Belgische dame die hier een website rond gebouwd heeft - http://www.tangomedellin.co/
Nog een toppertje als je vlot Spaans spreekt: Otraparte - een bar/restaurant rond het werk van Fernando Gonzalez. Je vindt er zelfs Duvel! (zowat de enige spot buiten nog een cafeetje aan Parque Lleras vermoed ik).
De lokale keuken kan je gaan verkennen in bv. Mondongos. De Bandeja Paisa en de Mondongo-soep zijn waarschijnlijk de toppers. Ik ben helaas geen grote fan 
Uitstappen: zoals Cecilia al zei Guatapé. Persoonlijk vind ik één dagje meer dan voldoende. Als je 's morgens vertrekt heb je tijd zat voor het beklimmen van El Peñol en kan je in de namiddag het stadje bezoeken.
Je kan als je wil daar wat langer blijven en een boottochtje maken over het meer. Maar zo goed als het zicht boven op El Peñol wordt het nooit 
Tweede mogelijkheid: Santa FĂ© de Antioquia. Koloniaal stadje. Ooit de hoofdstad van de provincie Antioquia voor MedellĂn de wacht heeft afgelost. En nu één van de beter bewaarde koloniale overblijfselen van Colombia. Absoluut de moeite is Casa Solariega, een organisatie opgericht door Brusselaar Olivier de Pierpont, die zich inzet tegen het misbruik van kinderen in de regio. In zijn huis vind je een prachtige kunstcollectie die verkocht wordt ten voordele van de stichting.
Derde optie: Rio Claro. Een paar uurtjes op de bus brengen je bij een kloof met een microklimaat. Prachtig natuurpark om een nachtje te blijven, met eventueel een prachtige grot die je met gids kan bezoeken, en een heel leuke ecolodge.
En de laatste optie: lul je ergens binnen op een finca in Fredonia
Ik ben er een paar dagen geweest, hoog in de bergen. De fincaâs waren vroeger van de narcoâs, en hebben dus enorme landerijen. De rit zelf is al een avontuur, in één van de historische bussen. Meer idyllisch vind je het platteland niet, en je kan er iemand met een jeep aanspreken (of een taxi nemen) om je naar de voet van de piramideberg te brengen (Cerro Tusa als ik mij niet vergis). Vanaf dan is het gewoon het paadje volgen (op het einde is het wel meer klauterwerk dan wandelen), de beloning is een fantastisch uitzicht en een oase van rust.
Voila, ik ben voorlopig even uitgeraasd
Heb je nog vragen? Shoot!