Hallo reizigers,
De laatste tijd ben ik me aan oriënteren op een reis naar Tanzania. Het lijkt me een prachtig land om te bereizen samen met mijn vriend.
Op de website van het ministerie van buitenlandse zaken lees ik dat de criminaliteit (gewapende overvallen) is toegenomen en dat dit regelmatig voorkomt in de Arusha-regio.
Daar horen naar mijn weten de volgende parken bij:
- Arusha National Park
- Ngorongoro National Park
- Lake Manyara National Park
- Tarangire National Park
Is er iemand die in deze regio woont of hier kennissen heeft en die kan bevestigen of dit inderdaad heel vaak voorkomt? En wat is vaak, dagelijks, wekelijks, maandelijks?
Overkomt dit vooral toeristen in privé gezelschappen of de georganiseerde rondreizen in safari-trucks? Waarschijnlijk zouden wij voor het laatste kiezen.
Gebeurt dit ook in/nabij deze parken?
Hoe veilig is Zanzibar (Stonetown, direct aan strand) op het moment? Het lijkt me heerlijk om op het tropische eiland af te sluiten maar ook daar hoor ik verhalen over criminaliteit (bommen, overvallen, kaping). Vinden deze activiteiten ook plaats als je direct aan het strand zit? Gaat de kaping ook om dhows en kleine bootjes die naar mooie eilandjes varen? Ik lees namelijk ook dat de commerciële vaart slachtoffer is.
Wij zijn geen types die dure horloges, sieraden en dergelijke meenemen op vakantie, dus in dat opzicht letten we goed op. Wel zullen we ons fototoestel en videocamera meenemen naar de mooie parken en een tropisch plekje op Zanzibar.
Verder ben ik benieuwd wanneer we het beste deze reis kunnen maken. Daarbij willen we rekening houden met de volgende punten:
- Ik vind het belangrijk om de ngorongoro krater in het groen te zien en we willen de grote trek meemaken op de Serengeti vlakte (deze vlakte hoeft niet perse groen te zjin).
- We treffen graag in Lake Manyara de flamingo’s in grote getale (zodat we prachtig zicht hebben op wilde dieren die voor dat meer lopen met de flamingo’s op de achtergrond) en in Arusha National Park (of kunnen we hier beter kiezen voor Kilimanjaro National Park?) het prachtige zicht op de Kilimanjaro met daarvoor de wilde dieren.
- Veelal blauwe lucht zodat we optimaal kunnen genieten van al deze prachtige uitzichten. Wolken aan de lucht zijn helemaal niet erg maar we zouden het jammer vinden als het grauw is. Dat vermindert toch de kleur in zijn totaal.
Hopelijk kan iemand mij goed advies geven om te beoordelen of het veilig genoeg is (mogelijk ben ik te bang maar ik wil wel een realistisch advies) en welke maand voor onze eisen het ideaalst is qua kleuren natuur en weer (al weten we natuurlijk dat dit onvoorspelbaar is).
Alvast bedankt!
Groet,
Judith