Kenia - Tanzania - Zanzibar

Hallo,

Wij zijn van plan deze zomer van Nairobi tot in Zanzibar te reizen in 3 tot 4 weken. Is dit haalbaar? Wat zijn de belangrijkste dingen dat we moeten gezien hebben?
Is het mogelijk om in dorpen te overnachten?

Alvast bedankt.
Melanie

Die vraag heb ik eigenlijk ook, ik heb dezelfde plannen.
Wil graag reizen met het openbaar vervoer en plaatselijk trips boeken.

Ik hoor het graag.

als je vanaf nairobi recht naar het zuiden reist kom je in de buurt van de kilimanjaro de grens over en in arusha zijn diverse hotels en dergelijke te vinden hier in het noorden van tanzania zijn er diverse mooie natuurparken die niet al te ver uit elkaar liggen zoals lake manyara, ngoro ngoro krater, serengetie en het kilimanjaro national park ook heb je vlak voor de grens nog een natuurpark liggen (in kenia dus) maar ben even de naam kwijt
deze parken zijn zeker allemaal de moeite waard om te bezoeken zeker de ngoro ngoro krater mag je eigenlijk niet missen hier heb je grote kans dat je de big 5 in een dag kan zien ik had alleen het luipaard niet gezien in 1 dag (word niet voor niets de hof van eden genoemd)

of je in alle dorpjes kan overnachten weet ik niet ik zag wel wat gebouwtjes waar hotel op stond maar soms zat er niet eens een dak op dus weet ik niet wat hier van te denken

ik weet ook niet of het veilig is om met openbaar vervoer te reizen ik heb er een safari gemaakt welke vanuit nederland al geregeld was met neckerman en vanuit mombasa welke mij heel goed is bevallen,

in de parken mag je alleen maar in de lodges overnachten en ik denk dat je daar ook een gamedrive moet maken met lokaal bedrijf (mag niet op eigen gelegenheid dacht ik)
vanuit dit gebied is er een goede weg naar Dar es Salaam van waar je de boot naar zanzibar kan nemen

groetjes dirk

als er langs de kant van de weg op de meest rare huisjes Hotel staat, dan betekend dat dat je er kan eten…

ik heb meerdere malen met het openbaar vervoer in oost afrika gereist. geen probleem. probleem zit hem wel in het bezoeken van de parken. hoewel dat ter plekke allemaal te regelen valt. de gewone bus rijdt daar natuurlijk niet in. als je de nogorogoro wilt bezoeken en aansluitend de serengetti. dan is het handig om naar Karatu af te reizen met het openbaar vervoer. in karatu heb je alle hande overnachtplekjes en kan je van daaruit heel makkelijk een auto (met chauffeur) regelen en boeken om de de krater in te gaan en eventueel ook de serengetti in te gaan. (persoonlijk vindt ik de serengetti niet zo intressant, nogorogoro is mooi, vooral vanwege het andere licht en omgeving, soms een beetje beeksebergen gevoel, aangezien de jeeps maar in 1 deel van de krater mogen rijden)
Het stuk tussen nairobi en dar - zanzibar is allemaal goede weg, dus dat scheelt aanzienlijk in de reistijd. Park tarangire is ook wel de moeite waard. vol prachtige baobab bomen en een hoop wild. maar vooral een leuk park omdat het kwa lay-out er net ff anders uitziet dan serengetti ed.
het leukste is om in de parken niet in een lodge ed te slapen maar gewoon te gaan kamperen. hoor je de wilde dieren snachts rond je tent, beetje naar een kampvuur staren… proost! (tripjes met chaufferu en kok met tenten en al zijn makkelijk te boeken)
stopover in mto wa mbu is de moeite waard, ze hebben in dit dorpje zelf een heel gebeuren opgezet. zo kan je lokale fietsen huren en lang lake manyara fietsen, of een tour door het dorp, van bananenbier tot aan schooltjes bezoeken en lekker eten. allemaal onder eigen leiding.
als je bij de massai langs wilt of er wilt blijven slapen, ga je gewoon naar een dorp, je vraagt of je de stamoudste mag spreken. je zegt wat je wilt. als het ok is dan onderhandel je over de prijs.
als je mensen leert kennen dan kan je ook gewoon uitgenodigd worden en hoef je niet te onderhandelen.
bussen zijn allemaal makkelijk te regelen, soms is het handig van te voren te boeken, helemaal als de bus vb niet vertrekt van waar jij bent maar in een andere plaats, dan kan die tegen de tijd dat hij bij jou is al vol zitten.
naar zanzi kan makkelijk met de boot, soms is het goedkoper en natuurlijk sneller als je met het vliegtuig gaat.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. gr
(ps als je in kenya nog wat wilt zien, het mooiste natuurpark vd wereld vind ik samburu nr. (bus naar Isiolo en daar is wel een auto te regelen)

Wat je wilt zien hangt helemaal van je smaak af. “Belangrijkste dingen…” sommige mensen vinden het heel belangrijk om ‘the big five’ te kunnen afvinken, ik zelf vind alle dieren mooi. En veel mensen gaan voor de naam 'Kilimanjaro" terwijl er ook veel andere mooie bergen zijn. Ik zelf vond het leukste stuk juist mijn culturele tour in de omgeving van Kondoa waar ik drie dagen geen andere blanke tegenkwam. Je leest er alles over op mijn website, plus foto’s. Ook Zanzibar vond ik fascinerend, en de wildparken natuurlijk, al die prachtige natuur en dieren.

Koop een Lonely Planet en lees daar eens in wat de highlights zijn en hoeveel het kost en hoe je van A naar B reist (volop bussen, prima te doen). Ook lees je daar waar je kunt overnachten en hoe je veilig en gezond blijft.
Ook kun je veel inspiratie en ideeën opdoen door andermans reisverslagen op internet te lezen, het stikt ervan! Google maar eens op “travelogue Kenya Tanzania” / “travel blog Kenya Tanzania” / “weblog Kenia Tanzania”.

Je kunt ter plaatse safari’s boeken (in Kenia zijn ze goedkoper) en culturele tours. Het reizen door die landen zelf is niet duur, ongeveer US$20-25 per persoon per dag… maar tours (vooral naar wildparken, en Mt Kilimanjaro beklimmen) zijn wel véél duurder. Dus laat dat aantal dagen safari afhangen van je budget.

Maar het helpt wel als je eerst wat meer zelf voorbereidt en daarna specifiekere vragen hier stelt. En moet je na Zanzibar ook weer terug naar Nairobi (dan zou ik een andere route terug nemen) of vlieg je naar huis uit Dar Es Salaam?

Safari njema,
Cécile