volgende maand ga ik naar Bali. We gaan naar Sanur, Ubud en Nusa Lembongan.
Op dat moment ben ik 10 weken zwanger. We moeten dus extra oppassen met eten, om infecties te voorkomen. Goed doorbakken vlees, verse producten en goede hygiene.
Daarom ben ik op zoek naar restaurants waar jullie geweest zijn, en waarvan je vindt dat ze hygienisch/goed zijn.
over het algemeen zijn de meeste restaurants goed. Wat betreft hygiene is nooit goed te weten ook niet in nederland. Ik snap als je zwanger bent het wat moeilijker is. Ga altijd naar plaatsen waar het druk is daar is de doorstroom snel en het eten dus vers.
Wat vis betreft dat is sowieso vers daar het gevangen word en gebakken.
In sanur heb je legio eettentjes, wij vinden zelf de eenvoudige warungs het lekkerst. Sate en zo word geroosterd en is ook goed doorbakken.
Fijne vakantie het is een SUPER bestemming wij gaan over 2 weken ook weer.
Gr cilleke
Graag gedaan heb je nog vragen altijd goed.
Wij gaan voor de 4e keer. Nusa lembogan is wat minder toeristisch dus daar weet ik het eten ook niet. Heb je dit al geboekt?
gr cilleke:vak01:
Ik snap dat je je daar zorgen over gemaakt. Ik ben ook erg gevoelig voor darminfecties e.d.
Tip: ga van tevoren naar je huisarts en overleg met hem wat voor medicijnen je met je zwanger kan slikken voor het geval je reizigers-diarree krijgt. Dan bedoel ik niet de milde vorm die je kan afremmen met een paar noritjes, maar de wat agressievere vorm waar norit geen vat op heeft. Die vorm heb ik twee keer gehad (1x op Bali en 1x Dom. Republiek, tot eerste hulp aan toe) en daar ben je echt doodziek van, uitzieken duurt zeker 2 weken, maar met een anti-bioticakuurtje gaat het veel sneller over. Je mag met je zwangerschap natuurlijk niet alles zomaar slikken, maar misschien kan je huisarts een lijstje voor je maken of je op voorhand een kuurtje meegeven, gewoon voor alle zekerheid (die heb ik tegenwoordig ook bij me, en een voor blaasontsteking, ben ik ook gevoelig voor). Ik wil je niet bang maken hoor! Maar omdat ik het zelf heb gehad weet ik hoe rot het is :chin: En met wat medicijnen op zak ga je toch wat geruster op reis.
En misschien een overbodige tip: ORS. Gewoon dagelijks een zakje, voor alle zekerheid. Lijkt me dat dat geen invloed heeft op je zwangerschap, zijn gewoon zouten, mineralen en suikers.
En verder natuurlijk de duidelijke dingen: alleen eten waar het druk is en dus veel doorloop van producten. Geen ijsblokjes. Tanden poetsen met bronwater (als je écht heel bang bent) en eerst de kraan even laten lopen om al het stilstaande water eruit te krijgen. Geen rauwe sla e.d.
Ik koos in restaurants onderweg (buffetten) meestal voor brood en kroepoek en wat fruit ipv van sudderende sateetjes die er erg lekker uitzagen, maar er best al wel een uurtje of wat konden liggen. Ik neem ook meestal een pak koekjes mee bij de supermarkt voor onderweg, heb ik iig een alternatief.
Gewoon een beetje logisch nadenken. Bij twijfel; niet eten. Maar wel lekker genieten hoor! Bali is een heerlijk eiland met heerlijk eten! :dag:
Kijk eerst even op de verpakking van ORS. Wanneer je het spul slikt indien er geen sprake is van hevige diarree en/of uitdroging, dan verdun je het over het algemeen meer dan wanneer er wel sprake is van diarree en/of uitdroging.
Om eerlijk te zijn die ik echter niet in waarom je ORS zou innemen. Gewoon voldoende eten en drinken, soms evt een paar chippies of nootjes voor extra zout, en je hebt dat spul echt niet nodig! Wanneer je echter denkt (om wat voor een reden van ook) dat je een tekort aan suikers en mineralen hebt, dan is een isotone sportdrank ook een prima oplossing. Overal te krijgen, en smaakt een stuk beter :zon02: Een blikje cola (liefst Coca Cola, geen light, geen ijs, niet te koud) houd je ook op gang, en is nog goed voor je darmen ook.
In Sanur heb je een zeer goed en proper restaurant, waar lekker kunt eten.
De eigenaars zijn Belgen. Deze tent is echt Top !
Alise’s Restaurant is onderdeel van het kleinschalig hotel Tamukami. http://www.tamukamibali.com/restaurant.html
Ik was 7-10 weken zwanger toen we Bali bezochten. We verbleven o.a. Ubud en Sanur. Persoonlijk heb ik dezelfde hygiëneregels gehouden die je altijd hebt wanneer je verre reizen maakt naar regio’s waar andere ziektes voorkomen. Dus zoals eerder gezegd: alles gekookt of gebakken, geen rauwkost, geen ijsblokjes, enkel fleswater, …
Maar we zijn dus wel gewoon bij elke warung/restaurantje binnengestapt zonder te veel na te denken.
Tip: Op de website van voor Tropische Geneeskunde Antwerpen staat er een apart hoofdstuk over reizen als je zwanger bent: link
Ming
Charming
Mezaninne (deze eerste 3 zijn wel wat duurder … rond 20 euro pp.
Massimo (Italiaan)
Jepun
Gardenia (breakfast & diner) (zit in de buurt van Mercure hotel)
Beste tip is eigenlijk van alle melkprodukten afblijven.
Geen milkshakes etc…