veerboot Java Sulawesi

Hallo,
Voor een reis door Indonesie ben ik op zoek naar een mogelijkheid om een overtocht te boeken van Java naar Sulawesi. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou er erg mee geholpen zijn.

misschien kun je die vinden op de site van Pelni, pelni.co.id
succes

Hoi Mieke,

De enige maatschappij die verbindingen per boot tussen Java en Sulawesi aanbiedt is inderdaad PELNI. Op mijn website heb ik daarover wat informatie geschreven: Reizen per PELNI-schip door Indonesië (routes en tickets), inclusief routekaartje. Het handigste is om tickets te kopen bij een PELNI-loket (enkele dagen voor vertrek). Gewoonlijk zijn er genoeg tickets, tenzij je reist in een vakantieperiode (zoals rond het Suikerfeest).

Van Java naar Sulawesi gaan de PELNI-schepen alleen van Surabaya naar Makassar. Op die route gaan er gewoonlijk een stuk of 3 schepen per week (rechtstreeks), en de overtocht duurt ongeveer 28 uur. Sommige van die schepen komen eerst uit Jakarta, dus dan kun je Jakarta-Surabaya-Makassar reizen (55-60 uur). Het is dan wel sneller als je in plaats daarvan de trein zou nemen van Jakarta naar Surabaya.

Als je naar een andere stad op Sulawesi moet kun je in Makassar overstappen op een ander PELNI-schip (of met de bus doorreizen). De schepen die vanuit Java komen varen na Makassar namelijk gewoonlijk door naar Bau-Bau, de Molukken en/of Papoea, en dus niet naar andere delen van Sulawesi zelf.

Groeten,

Erwin