Op dit moment zit ik nog te denken om met Air Asia naar een besteming op Java te vliegen. Leuker lijkt het mij echter om vanuit Singapore met de boot naar naar een bestemming op Java te gaan. Kan heeft iemand tips welke maatschappij,welke routes, wat het kost?
Ik heb drie weken van en naar Amsterdam. Ik wil voornamelijk het Oostelijk deel gaan zien, mijn opa en oma komen uit Malang.
Je kan vanuit Singapore (Cruise Center) naar Batam kost een uurtje en ongeveer 10 euro. In Batam kan je de Pelni nemen, naar Tanjung Priok, de haven van jakarta en misschien ook verder naar Semarang of Surabaya. Vanuit Singapore gaan er geen boten naar Java.
Ik moet er nog wel even op wijzen dat als je de ferry Singapore - Batam neemt je wel een retour moet kopen, dat heb je evt. nodig als de immigrasi er om vraagt, de prijs van een retour is slechts een paar S$ hoger dan een enkeltje.
Als je (maar) 3 weken hebt en je wilt rechtstreeks naar Java met de boot vanuit Singapore lijkt me dat geen goed plan. Beter is om toch het vliegtuig te nemen. Malang en omgeving is schitterend, het is mooier (denk ik) om daar je tijd in te steken…
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij gaat er een ferry van Singapore naar Surabaya?? Van Surabaya naar Malang over de weg schat ik op een uurtje of 3!
Die ferry voerde zeker in je dromen, al het nationale passagiersverkeer over water gaat via Batam, er stoppen daar minstens twee Pelni schepen, een de “Kelud” vaart tussen Balawan en Tanjung Priok en minimaal een naar Oost Indonesie.
In mijn dromen vaart iets anders, dus eerst naar Batam (20 minuutjes) en vandaar de mogelijkheid om een ferry te nemen naar Oost Java (Surabaya), heb je meer info, dan hoef ik het niet meer na te vragen…
De vaartijd tussen Singapore en Batam bedraagt ongeveer een uur. hangt er ook vanaf waar je naar toe gaat op Batam, meestal is dat Batam Centre, maar je kan ook naar Sekupang. Voor info over de Pelni, die exploiteert de grote passagiersschepen die de eilanden in de archipel over zee verbinden kan je het beste bij een van hun kantoren of een reisagent voor hun terecht. Het gebeurd regelmatig dat er schepen in het dok liggen of er iets veranderd word. Tickets zijn pas verkrijgbaar v/a 14 dagen voor de afvaart. Hun website werkt niet echt, verouderde info.
De boot van Singapore naar Batam doet er ongeveer een uur over, de precieze reistijd is o.a. afhankelijk van de maatschappij, en of je naar Sekupang of Batu Ampar vaart.
Als je info hebt voor de TS, dan zou ik dit gewoon hier posten ipv hem vragen je te mailen. Wellicht kun je er meer mensen mee helpen? Zelf heb ik nooit van een andere boot van Batam naar Java gehoord als de gewone Pelni boot, maar deze vaart eerst naar west Java.