Van Gili Air naar Java

Hallo,

wie kan mij helpen om de handigste, en liefst ook voordeligste, manier te vinden om van Gili Air naar Java te reizen (reisperiode eind augustus) ?

Groeten Stephanie

Waar op Java wil je zijn?

Je kan van Gili Air de boot nemen naar Lembar, daar een taxi nemen naar Mataram en dan vliegen naar één van de Javaanse luchthavens.

Andere optie is om van Gili Air de boot te nemen naar Bali, een transfer naar het vliegveld, en dan verder te vliegen. Of je gaat per bus en per boot verder.

Waarschijnlijk is de optie via Bali het goedkoopste.

Bedankt voor je reactie Jenny! En je hebt trouwens een erg mooie en informatieve site!

Mijn plan is om vanuit Gili Air voor 2 weken naar Java te gaan (Bali heb ik daarvoor al gezien). ik vlieg vanuit Jakarta terug richting Amsterdam, dus ik dacht dat via oost naar West Java een optie is. Al zie ik dat de highlights van Java, Bromo en Yogyakarta meer in het oosten liggen.
Kun je een advies geven voor een route op Java voor 14 dagen? Of zou je dan meer op Oost Java blijven en dan bijvoorbeeld via Yogyakarta richting Jakarta vliegen? Ik begrijp dat de afstanden op Java vrij lang zijn.

Ik heb het even uitgezocht en de optie via Lombok, Mataram, is nogal omslachtig denk ik. Eerst de boot naar Lembar, dan met de taxi naar het vliegveld.
Een snelle boot vanaf Gili Air naar Bali en van daaruit met het vliegtuig richting Yogyakarta lijkt me een betere en snellere optie. Zou dit binnen een dag te realiseren zijn? 's ochtends op tijd boot pakken, en dan in de middag via Bali naar Java vliegen. Of zijn er ervaringen dat de boten vertragingen oplopen? En is een kaartje voor een dergelijke boot het best ter plekke te regelen? En vliegticket al wel vast reserveren?
Een heleboel vragen… ben erg geholpen met antwoord!

Ik zou niet op één dag van Lombok naar het vliegveld gaan. De goedkopere boottickets gaan van de Gili’s naar Padangbai en dan ga je met de auto verder naar het zuiden. De weg kan daar best druk zijn, en dan heb je vertraging.

Maareh, waarom neem je niet de boot van de Gili’s naar Bali en boek je daar een 3 daagse trip naar Yogya met stops bij Ijen en de Bromo? Je wordt dan afgezet in Yogya, en daar kun je rustig een paar dagen rondkijken in de stad en de omgeving. Heb je tijd over dan reis je per bus of trein naar Jakarta met wat stops onderweg, heb je dat niet dan vlieg je.

Persoonlijk zou ik voor de vliegoptie kiezen, omdat je anders tijdens je twee weken Java heel veel lange reisdagen hebt (en met ‘lang’ bedoel ik dagen van meer dan 12 uur.)

• Updated - - -

Kaartjes voor de boot en vliegtickets zijn prima ter plekke te reserveren. Desnoods de dag voor vertrek, maar zelf probeer ik meestal uiterlijk 3-4 dagen voor vertrek te boeken.

Heb je ervaring met dergelijke meerdaagse trips? Ik zou het erg fijn vinden om juist rustig en relaxed Bromo/ Ijen en Borobudur aan te doen, en vraag me af of zo’n trip niet erg gehaast gaat?

Ik begrijp dat het dus handiger is, wanneer ik de vliegoptie zou kiezen, om op dag 1 vanaf Gili Air te vertrekken richting Bali en de volgende dag vanaf DPS te vliegen op…? Gezien mijn voorkeuren zou het dan handig zijn om te vliegen op Surabaya? Om de Bromo en wellicht Ijen te bekijken?
Is het vanuit daaruit nog ver naar Yogyakarta? Daar wil ik ook graag een paar dagen doorbrengen en o.m. de Borobudur bekijken ( ook graag op mijn gemak). Vanuit yogyakarta is het nog wel een heel eind naar Jakarta, is dat te doen met de trein of is het vliegtuig dan een betere optie?

Heel erg bedankt voor je nuttige antwoorden!

Als je naar Ijen wilt, dan ben je daar sneller vanuit Bali dan vanuit Surabaya. Vandaar mijn advies om een trip te boeken, en niet te vliegen.

Uiteraard kun je ook zelfstandig reizen in je eigen tempo. Ik zou wel de accommodatie in de buurt van Ijen reserveren, want toen ik zelfstandig wilde gaan (juli 2011) zat alles vol. Daarom koos ik voor een trip.

Ik zou zeker geen trip van Yogya naar de Borobudur regelen. Dat kan makkelijker per bus (naar magelang) of taxi vanuit Yogya.

Bedankt, ik ga het uitzoeken! Ondertussen zal ik vast op meer vragen stuiten dus dan hoop ik weer gebruik te mogen maken van je kennis!