Van Singapore naar Java in 3 weken? Tips?

Hi allen,

Ik (26) vertrek samen met mijn zusje (22) in juli voor 3 weken naar Indonesie (09/07 t/m 29/07). We vliegen met Qantas van Dusseldorf naar Singapore. We willen in Singapore vooral lekker eten, shoppen en moderne kunst en architectuur zien. Op java willen we de gebruikelijke plaatsten en bezienswaardigheden als Bromo, Bodobudur, Prambanan, Ijen en yokya aandoen. Iemand nog andere tips behalve het bovengenoemde??

We zijn ook geïnteresseerd in de Ikat en Batik stoffen kan iemand vertellen waar we de weverijen enz. het beste kunnen bekijken en waar we de stoffen het beste kunnen aanschaffen?

Daarnaast willen we een aantal dagen doorbrengen op een relaxed baunty strand/eiland. Iemand tips?
Bali bijv. trek onze aandacht niet.

Ik las in een ander bericht dat het verstandig is om je hotel van te voren te reserveren in Singapore omdat de goedkope hotels dan geen plaats meer zouden hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?
Normaal gesproken doen wij dat nooit en hebben we daar nog geen problemen van ondervonden.

Iemand tips hoe we het makkelijkst en goedkoopst van Singapore naar Java kunnen reizen?

Alvast bedankt voor de info,

Marina

Als je EN naar Singapore wilt, EN naar Java, EN nog naar een eiland, dan is 3 weken erg krap!

Ik heb zelf nooit accomodatie in Singapore of Indonesie geboekt, en ik heb er nooit een probleem mee gehad een kamer te vinden. Wil je zekerheid, dan is er vast wat te vinden op www.hostelworld.com. Met deze site heb ik goede ervaringen.

Om van Singapore naar Jakarta te komen (en evt terug via Bali) kun je het beste vliegen. Garuda, Silkair, of wellicht ook Airasia zijn opties. Om geld te besparen kun je evt met de boot naar het Indonesische eiland Batam varen, en dan vliegen. Dit kost echter meer tijd, en ik zou het gezien de duur van jullie reis niet doen.

Voor batik raad ik je aan Yogya te bezoeken. Veel atteliers, en je kan tevens zien hoe het gemaakt wordt. Java staat niet echt bekend om ikat, daarvoor kun je beter naar bv Sumba of Alor gaan. Op Lombok en Bali is ook wel wat te vinden.

Kan je vertellen waar in Lombok we de Ikat kunnen vinden? En hoe we het beste van Java naar Lombok kunnen reizen?

Ikat op Lombok, kochten we in Sukarara.


En… de GILI-eilanden (gili Trawangan) vonden wij, een heerlijk eiland om te snorkelen, te relaxen en bij te tanken…

Gezien de tijd die je hebt zou ik vliegen.

In het zuidelijke deel van Lombok zijn diverse Sasak dorpen waar men ikat maakt en verkoopt. Het zijn niet de mooiste en kwalitatief beste doeken van het land, maar het is wel een plekje wat redelijk snel en makkelijk te bereizen is.

Als je ECHT geinteresseerd bent in weefkunst, dan raad ik je een week Sumba aan. Houd er wel rekening mee dat op dat eiland nauwelijks Engels gesproken wordt.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog het een en ander bekeken en onze planning ziet er nu als volgt uit:

1 Vertrek Dusseldorf
2 Aankomst Singapore 17.00
3 Singapore
4 Singapore
5 Singapore –> Yogyakarta (vliegen in de ochtend)
6 Yogyakarta bezoek aan Dieng plateau en Borobudur
7 Yogyakarta
8 Yogyakarta bezoek aan dorpje Kaliurang voor lava uitzicht
9 Yogyakarta –> Solo onderweg Brambanan bezoeken
10 Solo
11 Solo –> ?
12 ? bezoek aan Bromo
13 ? bezoek aan Ijen
14 ? –> Lombok
15 Lombok
16 Lombok
17 Lombok
18 Lombok –> Gili
19 Gili
20 Gili
21 Gili –> (ferry/bus) Denpassar –> Singapore (vliegen)
22 Vertrek Singapore 23.00
23 Aankomst Dusseldorf

Een paar knelpunten dus nog.

Als we onderweg van Yogya naar Solo Brambanan willen bezoeken kunnen we onze backpacks dan ergens veilig achter laten? Heeft iemand Brambanan op deze manier bezocht?

In welke plaats kunnen we verblijven om een bezoek te brengen aan Bromo en Ijen?

Hoe kunnen we het beste van Ijen naar Lombok reizen? Vliegen of met ferry/bus via Bali?

En wat is de leukste relaxte badplaats op Lombok, Kuta of Senggigi? (Kuta lijkt ons mooier en vanuit daar zouden we ook sasaks dorpjes kunnen bezoeken voor Ikat)

Andere op of aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt

Hallo,

Sengiggi of Kuta ? Kuta is inderdaad prachtig, maar het is er erg stil…
Sengiggi is wat levendiger. Wij waren er wel toen de Ramadan net begonnen was, dat speelde natuurlijk ook mee.
Lombok is een klein eiland, je kunt vanuit Sengiggi makkelijk naar de Sasakdorpen, Kuta en weer terug op een dag…
In Sengiggi is een art-market. Als je goed snuffelt en handelt zijn er orginele
spullen te koop: kammen en maskertjes van buffelhoorns, visserstasje etc vonden hun weg naar ons huis en we zijn er nog steeds erg blij mee…

Succes en een goede reis en vooral geniet!:dag:

Waarom wil je het Dieng Plateua en de Borobudur op een dag doen? Dieng is vrij uitgestrekt, als je tenminste de tempeltjes wilt bezoeken, wilt wandelen om Telaga Warna, de zwavelbronnen wilt zien, en de bergen en de akkers. Ik zou hier apparte trips van maken.

Het lijkt me lastig om in een dag van Iljen naar Lombok te komen. Aangezien Lombok echter klein is, en je er 3-4 dagen wilt blijven, heb je echter voldoende tijd om evt een nacht Bali in te lassen. Die heb je wss nodig omdat het anders wellicht vrij krap wordt qua tijd om meteen door te vliegen naar Lombok zodra je aankomst op Bali na je bezoek aan Iljen.

Kute (Kuta Lombok) is erg rustig, maar wel heel mooi! De Sasak dorpen kun je zowel bezoeken vanuit Sengigi als vanuit Kute, je moet voor jezelf afwegen hoeveel rust je wilt.

Dank u allen!

Ik denk dat het dan toch Senggigi wordt…

Iemand nog tips over een goede plaats om te verblijven voor Bromo en Ijen?? Daar kom ik echt niet uit. Het lijkt mij het makklijkst om deze 2 vulkanen vanuit een plaats te bezoeken zodat we het wat rustiger aan kunnen doen (reizen accomodatie enz).

Misschien is het inderdaad beter om Borobudur appart te doen.