Twee jaar geleden hebben we 2 mnd rondgereisd door Sumatra, Java en Bali: low budget, losmen e.d. Op 29 januari vertrekken we, komen aan op Bali, maar willen dan eigenlijk zo snel mogelijk door naar bijv Lombok, Sulawesi. [We hebben absoluut géén zin in Kuta of Ubud, willen het liefst zo weinig mogelijk toeristen tegenkomen] Heeft iemand ideeën, leuke slaapplaatsen of andere tips? Ook zijn we benieuwd naar de oversteek mogelijkheden. Ik weet dat er een ferry gaat van Padang Bay naar Lombok, maar hoe zit het met 't vervoer tussen de andere eilanden? Ik hoor het graag!
je hoeft niet perse naar die havensteden-want er gaan doorgaande luxere bussen vaanf de grote plaatsen (komt iets duurder uit als de losse kaartjes in etappes vanwege de luxe). Dito voor Lombok->verderop. en zoals nu al 100en keren: elke bekende reisgids-staat het allemaal in.
voor naar/van Sulawesi 2 keues:
de PELNI boot-versch. routes, meest vanaf Surabaya (denk ik), elke boot heeft een rondreisparcours van 2 weken-maar er zijn meer boten die die overtseek maken. Ik vermeod dat er geen enkele ferry is vanaf de keiene Sunda’s naar Makasar. Heel misschien vanaf bali.
VLiegen: Indo heft inmiddels 10tallen goedkope en nogal neerstortgevoelige airlines. op whichbudget.com vind je ze bijna allemaal. ik zag pas op JAVA forum een ander site die de Indo bespreekt+tips geeft-de sites doen nogal eens moeilijk. Denk aan AirAsia, LIOnair, BATAVIA air en nog zo wat. of gewoon ter plekke weer andere boeken die nog niet zo www-achtig doen.
maar in principe heb je de kennis al in je hofie: het is niet veel anders als voor 2 jaar terug-alleen nog wat minder toeristies. en je maakt me niet wijs dat je van toen niet nog die reisgids hebt-het zal wat veranderd zijn, zeker de harga=prijs, maar de routes amper.