Eind mei, begin juni ga ik vanuit Bali richting Maleisië (Singapore & Kuala Lupur), vervolgens willen we naar Sulawesi en Lombok om vervolgens via de Gili’s natuurlijk weer terug te gaan naar Bali. Wie heeft er nog tips over alle bovenstaande landen en welke route we het beste kunnen aannemen?
We vertrekken sowieso vanuit Bali, want daar woon ik op dit moment. Dus die tips mogen ook achterwegen gelaten worden.
Het gaat me vooral om de volgorde van de landen die we het beste kunnen aanhouden en informatie over Sulawesi & Lombok. Wat zijn goedkope vluchten? Welk gedeelte van de eilanden Sulwesi en Lombok kunnen we het beste bezoeken? We blijven namelijk 4 dagen op elk eiland, dus we kunnen niet alles zien.
Hoop dat iemand mij een aantal nuttige tips kan geven! :).
Alvast bedankt!
Je topic staat nu onder de reisblogs, dat is niet handig.
Om antwoord op je vragen te geven:
Qua vliegen is het denk ik het makkelijkste om van Bali naar KL te vliegen (www.airasia.com) en dan door naar Singapore. Dat kan vliegend, of met de bus. Met de bus doe je er 6-8 uur over, en je kan overwegen een stop in te lassen in Malakka.
Wil je naar het noorden of naar het zuiden van Sulawesi? Waar houd je van? Het noorden staat bekend om stranden en duiken, het zuiden om de rijke cultuur. Je kan vanuit Singapore zowel naar Manado als naar Makassar vliegen, bijvoorbeeld met Singapore Airlines of met Slikair. Ik heb alleen het zuiden van Sulawesi bezocht, maar als je maar 4 dagen hebt is dat echt heel kort! Ik zou zeker een aantal dagen er aan vastknopen, zodat je bijvoorbeeld de tijd hebt om van Makassar naar Tanah Toraja te gaan. Een hele indrukwekkende cultuur!
Volgens mij kan je niet direct van Sulawesi naar Lombok vliegen, dus moet je óf via Jakarta, óf via Surabay óf via Denpasar. Vliegen kan met heel veel Indonesische maatschappijen, bijvoorbeeld Bouraq of Garuda. Kijk eens bij een tourist information centre bij je om de hoek in Bali.
Ik zou persoonlijk geen 4 dagen Sulawesi en dan 4 dagen Lombok doen. Je woont op Bali zeg je, dus Lombok kun je makkelijk tijdens een lang weekend (of midweek ;)) bezoeken. Je bent dan minder aan het rennen en aan het vliegen.
Sorry, beetje late reactie. Maar Lombok is inderdaad makkelijker voor een weekend, alleen een vriendin uit Nederland komt mij 2 weken bezoeken en dan gaan we deze reis maken. Vandaar dat ik dan ook Lombok erbij pak, wil ze ook graag naar toe.
Maar wat betreft Sulawesi, we willen niet gaan duiken. Meer een beetje van de cultuur genieten en het eiland verkennen. Is daar ook nog een beetje druk stadje wat betreft gezelligheid s’avonds?
We hoeven ook niet heel het eiland te verkennen, maar heb gehoord dat het super mooi is… Vandaar dat we er graag heen willen! Is het een idee om een auto te huren en het eiland te verkennen of zeg ik nu iets heel raars… ? Hahha.
Je woont in Indonesie zeg je. Je zou dus een idee moeten kunnen hebben van de staat van de wegen in het land. En zoals je weet is Bali een van de meest ontwikkelde eilanden.
Zelf autorijden? Huur gewoon een auto met chauffeur. De chauffeur kan je tevens introduceren in de lokale cultuur.
Je wilt in twee weken tijd naar Singapore, Kuala Lumpur, Sulawesi en Lombok. Effectief ben je eigenlijk maar 3 dagen op een plek, want de dag dat je vliegt kun je niet veel zien, zeker als je nog wilt overstappen. Ik denk niet dat je je vriendin (en jezelf) daar een plezier mee doet.
Als je vliegt naar Sulawesi dan zou je voor cultuur naar Makassar kunnen vliegen. Makassar is niet echt mooi, dat zijn de meeste Indonesische steden niet. Als je cultuur wilt, dan kun je daarna het beste naar Rantapoa gaan voor de graven. Dat is een rit van bijna een dag. Dan ben je dus één dag ter plekke om cultuur op te snuiven ?!?!?