veel oude zaken in het Wereldwijzer reisforum

Ik lees de laatste tijd redelijk veel op de site . Ik vind het een goed idee dat de layout is vernieuwd. Ik heb echter wel een andere opmerking en weet niet goed waar ik deze kwijt kan, dus doe ik het maar hier.

Ik zie dat er nogal wat zaken in het forum staan die eigenlijk niet meer actueel zijn. Ik denk hierbij aan een redelijk aantal prijsvragen waarbij je b.v. een reis kunt winnen naar een bepaalde plaats in Europa. Ik zie aan de datum van deze prijsvraag dat deze al lang verlopen is.

Ik heb nu de volgende vraag : Zou het mogelijk zijn dat iemand ervoor zorgt dat al het zgn oude en niet meer actuele spul wordt verwijderd, zodat de site meer actueel wordt.

Ik weet niet of deze vraag weleens eerder is gesteld, zo ja dan hier nogmaals.

Met vriendelijke groet Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Zet er gewoon een slotje op, dan is het toch ook goed?

Nadeel van het verwijderen van dingen is dat je heel selectief moet zijn wat er wel en niet verwijderd kan worden. Kunnen oude prijsvragen weg (nadelig voor de sponsor, zijn naam wordt verwijderd), kunnen oude oproepen voor reisgenoten weg? Of kan oude informatie weg? Maar misschien is die oude informatie nog nuttig voor iemand. Er zijn vragen die in 2005 beantwoord zijn, en die nu weer gesteld worden terwijl er eigenlijk niks veranderd is. Zeker voor landen waar bijna niemand komt is elke informatie welkom.

Heb je enig idee hoeveel posts zo’n iemand moet doorspitten :wink: Vind het vooral een taak van landenbeheerders en moderators. Die zouden dat toch moeten kunnen inschatten in hun eigen forum? Ook kunnen leden er iets aan doen door posts te rapporteren.

Een ander ding over actualiteit: er wordt de laatste tijd in allerlei landenfora allerlei draadjes over Myanmar gepost. Myanmar is ‘hot’ als reisbestemming en voor Myanmar zou ik graag een landenforum willen zien en hier alle Myanmar-berichten naar willen laten verplaatsen. Ook een bewijs dat je als reisforum actueel bent :wink:

Cheers!

“ Wie het heden beoordeelt moet over voldoende verleden beschikken “ (Wim De Bie)
Zoals veel dingen draagt ook een forum zijn verleden mee, het “Archief”.
Opgelost, toch ?

Waar ligt de grens tussen verantwoord verwijderen en eventuele willekeur ?
Zelfs al zijn gegevens verouderd, de titel van een onderwerp/Topic kan wél actueel blijven.
-vb. “Druivenpluk”… iemand vraagt info in 2009 krijgt reactie(s). In 2013 kan onder dezelfde titel nog altijd een soortgelijke vraag gesteld worden.
-vb. “een aardbeving”, “eruptie vuurspuwende berg”, “overstromingen”, “stakingen”, … in 2010…2011…: het is voorbij moet dit überhaupt eruit ?
-vb “de entertainment-Topics” (spelletjes, kletstopics, e.d.) van voor 2012 moeten die eruit ?

Een aantal afgesloten prijswedstrijdvragen waarbij een prijs te winnen was (vb. vliegtuigtickets, rugzak, camera, … ) verwijderen ? Hierbij aansluitend zal men ook aanleunende Topics die een link hebben naar afgelopen prijswedstrijden zoals : felicitaties, persoonlijke bedankingen, enz. verwijderen.
Als logisch gevolg zullenTopics ivm een vraag aan de leden om input te leveren ivm ideeën voor het opstellen van een prijswedstrijd mede worden verwijderd.
Tevens zal men niet twijfelen opgestarte Topics te verwijderen waarbij leden het aankaarten van grondig fout gegane zaken bij het verloop van meerdere prijswedstrijden wereldkundig maakten omdat alles als een aanhang van het afgesloten prijswedstrijdtopic zal worden beschouwd. Opgeruimd staat netjes ! (sic)
Laat juist die afgesloten Topics-prijswedstrijden + aanvullendeTopics bestaan als leerschool om het verder beter te doen ! Haal het verleden terug en neem een voorsprong op de toekomst !

Wanneer ieder forumbeheerder of moderator dit in zijn eigen forum gaat beheren zijn we niet ver weg van willekeur. In het verleden is er al heisa geweest omdat een forumbeheerder knipte in “actuele” berichten van leden.

Dit idee lijkt mij niet so simpel als het lijken kan. Een Forum opkuisen heeft toch andere consequenties dan thuis je boekenkast of PC ruimen.

1 like

Dan hebben we het nog niet over de gevolgen m.b.t. zoekmachines gehad … :wink:

er komt vaak genoeg een google-crawl langs die merkt dat de berichten weg zijn. vraag is alleen of het effect gaat hebben op je page-ranking.

Chunky partij (unieke)content weegt zwaar in ranking. Wissen ervan is bijna altijd ten nadele van de site.

Uniek is één ding maar is het tevens relevant? In het Zuid-Korea forum stond voorheen behoorlijk wat unieke content die ik tevens niet relevant vond. Voorbeeld die ik heb verwijderd: Zuid-Koreaanse politie drijft demonstranten uiteen op militaire basis!

Dan kan ik wel filosofisch gaan doen maar dit is informatie waar de gemiddelde reiziger geen drol aan heeft. Kortom, als forumbeheerder heb ik liever een overzichtelijk en relevant reisforum dan een minder overzichtelijk en niet altijd relevant forum om maar hoog in die zoekmachineranking te komen.

Cheers!

PS er staan nog steeds discutabele topics in het Zuid-Korea forum, daar niet van :teeth:

soms moet er idd worden opgeruimd. maar… ooh wat vond ik het leuk toen de site net was veranderd en ineens al mijn oude topics van 2004 enz bovenaan stonden. Wat leuk was dat! al die herinneringen aan reizen die ik had gemaakt en niet gemaakt, maar wel bedacht kwamen helemaal boven. geniet-momentje.:slight_smile:
gr mariska